Statuut preventieadviseur ergonomie

De preventieadviseur ergonomie bestaat, maar heeft geen taken. VerV vraagt daarom aan de wetgever om het statuut van preventieadviseur ergonomie gelijk te trekken voor interne en externe preventiediensten en ook de taken te omschrijven waarvoor hij/zij bevoegd is.

Vaststselling 1. De preventieadviseur ergonomie bestaat in de EDPBW, maar niet in de IDPBW
De preventieadviseur ergonomie dient aanwezig te zijn binnen een EDPBW. De wetgeving voorziet een aantal basisvoorwaarden (kort samengevat ‘masterdiploma’) en het met vrucht beëindigen van de opleidingen ‘multidisciplinaire basismodule tot preventieadviseur’ en een ‘specialisatiemodule ergonomie.’

Binnen de IDPBW kan de werkgever bepalen welke deskundigheden in de interne preventiedienst aanwezig moeten zijn (art. 14), ergonomie kan hier één van deze deskundigheden zijn. Er wordt niet gespecifieerd op welke manier deze deskundigheid aangetoond kan worden binnen de IDPBW. Om erkend te zijn als ‘preventieadviseur’ binnen een IDPBW dient deze ook een aanvullende vorming niveau 1 of 2 gevolgd te hebben: een interne ‘preventieadviseur ergonomie’, die niet beschikt over een attest niveau 1 of 2 kan dus geen preventieadviseur zijn in een interne preventiedienst en kan dus ook geen bescherming genieten om de onafhankelijkheid van de beoordelingen en de adviezen te garanderen.

Vaststelling 2. De preventieadviseur ergonomie heeft geen taken
De preventieadviseur ergonomie is de enige – door de wetgever gedefinieerde -   preventieadviseur die geen taken heeft. In geen enkel KB wordt verwezen naar een activiteit die door de preventieadviseur ergonomie dient uitgevoerd te worden. Ter illustratie: in het KB thermische omgevingsfactoren wordt in art. 3 § 2 verwezen naar ‘de preventieadviseur arbeidsgeneesheer of  de preventieadviseur arbeidshygiëne’, die advies dient te geven over de ‘gebruikte meet- en berekeningsmethode’.

Aanbevelingen
De VerV gaat er van uit dat de wetgever heeft voorzien dat de preventieadviseur ergonomie ‘bestaat’, voornamelijk als expert van fysieke belasting, ter ondersteuning van de ondernemingen bij de preventie van musculoskeletale aandoeningen. De VerV is daarom vragende partij om in volgende KB’s een duidelijke taak voor de preventieadviseur ergonomie vast te leggen:

KB werken met beeldschermen
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

KB manueel hanteren van lasten
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

KB arbeidsplaatsen:
verlichting
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

werkzitplaatsen en rustzitplaatsen
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

De VerV is vragende partij om vast te leggen dat een interne preventieadviseur deskundig is op gebied van ergonomie, indien deze met vrucht de aanvullende specialisatieopleiding ergonomie heeft gevolgd. Bijkomend dient een preventieadviseur ergonomie ook binnen een IDPBW erkend te kunnen worden als ‘preventieadviseur’. Tegelijk pleit VerV bij de inrichters van de opleidingen preventieadviseur om het oude niveau II als basis voor alle preventieadviseurs te voorzien. Zo is de interne ergonoom steeds beschermd.

 

Nieuws

Maak kennis met de werkgroep industrie bij VerV

Maak kennis met de meewerkende leden van de werkgroep industrie bij VerV. Ontdek hun rol binnen de werkgroep en hun ervaringen m.b.t. ergonomie.  Hans Op het Eyndt Wie ben je en waar werk je? Sinds 2012 ben ik werkzaam bij IDEWE als preventieadviseur Ergonomie voor regio Limburg. Tevens ben...
Read more

10-10-10: Change posture while you work? Plenty of ways to do that!

Change posture while you work? Plenty of ways to do that! Like last year, we are asking people to take a break from sitting down and to change posture as part of our 10-10-10 campaign. Whether in the office or while working from home, show us how you change posture. Post an original photo...
Read more

10-10-10: Wisselwerken? Dat kan op veel manieren!

Ook dit jaar roepen we op om het zitten te onderbreken en te wisselwerken in het kader van onze 10-10-10-campagne. Dat kan op kantoor, maar zeker ook thuis tijdens het telewerken. Toon ons hoe jij wisselwerkt: met een originele foto die je op social media post met #wisselwerken. Wie weet win je een...
Read more

Ergoday industrie en kantoor - 28/09

De Ergodays industrie en kantoor vinden plaats op 28/09. Je kan ze apart volgen, maar het is de gelegenheid om ze beiden te combineren. In de voormiddag staat "Prestatie en ergonomie" centraal. Deze gaat in op een procesmatige benadering van ergonomie die welzijn en productiviteit ten goede komt....
Read more

Studiebureau Jonckheere: werken in stilte op kantoor

Studiebureau Jonckheere begint de dag met twee uur verplichte stilte van 8 tot 10 uur. Op die manier kan iedereen geconcentreerd aan de dag beginnen in een prikkelarme omgeving. Dat werkt preventief voor mentale overbelasting of zelfs burn-out. De mails worden ook gebundeld en op twee vaste...
Read more

Atos: zero-email policy om efficiënter te werken

Een kwart van de dag spenderen we aan het lezen van mails. Dit is een overload aan info en dan voelen we ons nog verplicht om telkens te antwoorden. Dit kost tijd en is niet meer efficiënt. Jan Krans legt uit hoe Atos ernaar streeft om het eerste “zero-mail” bedrijf te worden. Interne mails werden...
Read more