Statuut preventieadviseur ergonomie

De preventieadviseur ergonomie bestaat, maar heeft geen taken. VerV vraagt daarom aan de wetgever om het statuut van preventieadviseur ergonomie gelijk te trekken voor interne en externe preventiediensten en ook de taken te omschrijven waarvoor hij/zij bevoegd is.

Vaststselling 1. De preventieadviseur ergonomie bestaat in de EDPBW, maar niet in de IDPBW
De preventieadviseur ergonomie dient aanwezig te zijn binnen een EDPBW. De wetgeving voorziet een aantal basisvoorwaarden (kort samengevat ‘masterdiploma’) en het met vrucht beëindigen van de opleidingen ‘multidisciplinaire basismodule tot preventieadviseur’ en een ‘specialisatiemodule ergonomie.’

Binnen de IDPBW kan de werkgever bepalen welke deskundigheden in de interne preventiedienst aanwezig moeten zijn (art. 14), ergonomie kan hier één van deze deskundigheden zijn. Er wordt niet gespecifieerd op welke manier deze deskundigheid aangetoond kan worden binnen de IDPBW. Om erkend te zijn als ‘preventieadviseur’ binnen een IDPBW dient deze ook een aanvullende vorming niveau 1 of 2 gevolgd te hebben: een interne ‘preventieadviseur ergonomie’, die niet beschikt over een attest niveau 1 of 2 kan dus geen preventieadviseur zijn in een interne preventiedienst en kan dus ook geen bescherming genieten om de onafhankelijkheid van de beoordelingen en de adviezen te garanderen.

Vaststelling 2. De preventieadviseur ergonomie heeft geen taken
De preventieadviseur ergonomie is de enige – door de wetgever gedefinieerde -   preventieadviseur die geen taken heeft. In geen enkel KB wordt verwezen naar een activiteit die door de preventieadviseur ergonomie dient uitgevoerd te worden. Ter illustratie: in het KB thermische omgevingsfactoren wordt in art. 3 § 2 verwezen naar ‘de preventieadviseur arbeidsgeneesheer of  de preventieadviseur arbeidshygiëne’, die advies dient te geven over de ‘gebruikte meet- en berekeningsmethode’.

Aanbevelingen
De VerV gaat er van uit dat de wetgever heeft voorzien dat de preventieadviseur ergonomie ‘bestaat’, voornamelijk als expert van fysieke belasting, ter ondersteuning van de ondernemingen bij de preventie van musculoskeletale aandoeningen. De VerV is daarom vragende partij om in volgende KB’s een duidelijke taak voor de preventieadviseur ergonomie vast te leggen:

KB werken met beeldschermen
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

KB manueel hanteren van lasten
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

KB arbeidsplaatsen:
verlichting
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

werkzitplaatsen en rustzitplaatsen
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

De VerV is vragende partij om vast te leggen dat een interne preventieadviseur deskundig is op gebied van ergonomie, indien deze met vrucht de aanvullende specialisatieopleiding ergonomie heeft gevolgd. Bijkomend dient een preventieadviseur ergonomie ook binnen een IDPBW erkend te kunnen worden als ‘preventieadviseur’. Tegelijk pleit VerV bij de inrichters van de opleidingen preventieadviseur om het oude niveau II als basis voor alle preventieadviseurs te voorzien. Zo is de interne ergonoom steeds beschermd.

 

Nieuws

Webinar "Gezond telewerk"

Het Provinciaal Veiligheidscomité Limburg organiseerde op 27/04 een webinar rond "gezond telewerk". Het thuiswerken werd daarbij bekeken vanuit de wetgeving, ergonomie, psychsociale aspecten en vitaliteit. Voor VerV bezorgden volgende leden de inhoudelijke bijdrage voor ergonomie: Mathias De Waele,...
Read more

Portret Bram Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Bram Van de Velde, preventieadviseur ergonomie voor regio Oost-Vlaanderen bij Idewe. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie?  1. Wie ben je, waar werk...
Read more

Ergonomisch vaccineren

De vaccinatiecentra draaien op volle toeren. De gemotiveerde vrijwilligers en professionelen doen dikwijls lange shiften. Vanuit de VerV, beroepsvereniging voor ergonomie, willen we een aantal tips meegeven om vlot en comfortabel te kunnen vaccineren. Zo blijven klachten door het langdurig staan...
Read more

Portret Jolien Maes

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jolien Maes, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Met haar eindwerk heeft ze de VerV Ergonomieprijs van 2020 en de bijhorende zit-sta tafel van BakkerElkhuizen...
Read more

Webinar "Hoe TOP werk jij?"

Op 11 mei om 15u organiseert VerV een webinar "Hoe TOP werk jij?". Deze campagne uit Nederland is gericht op het aanpakken van lichamelijke belasting. TOP staat daarbij voor de mogelijke preventiemaatregelen: Technisch - Organisatie - Persoonlijk. Daarin schuilt ook een volgorde van prioriteit of...
Read more

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent hebben een overeenkomst gesloten om samen de opleiding "adviseur ergonomie" te organiseren. Dat is een 12-daagse praktische opleiding om in praktijk aan de slag te kunnen met ergonomie. Prevent zorgt voor de praktische organisatie, VerV zal de inhoud aanleveren volgens de leerlijn...
Read more

Ergonomie op Prenne57!

Prenne is het bijscholingsevent voor preventieadviseurs en Prebes is ondertussen aan de 57ste editie toe. Ergonomie kan hier uiteraard niet ontbreken. VerV heeft drie sprekers afgevaardigd op dit volledig digitaal event van 24 februari tot 24 maart. Lawaaibeheersing in een open kantoor Brenda...
Read more

Jaaroverzicht VerV 2020

In de aanloop van de Nieuwjaarsontmoeting werd op de Algemene Ledenvergadering het jaaroverzicht van VerV in 2020 voorgesteld. Dat leverde een indrukwekkend lijstje aan studiedagen, campagnes, webinars, enz... op. Bedankt aan alle vrijwilligers om hier elk jaar weer een succes van te maken! Kijk...
Read more

Ergoday kantoor op 01/06

De Ergoday Kantoor vindt plaats op dinsdag 1 juni 2021 en sluit aan met de EU OSHA campagne "Verlicht de last". Enerzijds wordt er teruggeblikt op de risicoanalyse beeldschermwerk, anderzijds is er de blik op wat de toekomst zal brengen met het hybride werken. Schrijf je hier in 13u00:...
Read more