Statuut preventieadviseur ergonomie

De preventieadviseur ergonomie bestaat, maar heeft geen taken. VerV vraagt daarom aan de wetgever om het statuut van preventieadviseur ergonomie gelijk te trekken voor interne en externe preventiediensten en ook de taken te omschrijven waarvoor hij/zij bevoegd is.

Vaststselling 1. De preventieadviseur ergonomie bestaat in de EDPBW, maar niet in de IDPBW
De preventieadviseur ergonomie dient aanwezig te zijn binnen een EDPBW. De wetgeving voorziet een aantal basisvoorwaarden (kort samengevat ‘masterdiploma’) en het met vrucht beëindigen van de opleidingen ‘multidisciplinaire basismodule tot preventieadviseur’ en een ‘specialisatiemodule ergonomie.’

Binnen de IDPBW kan de werkgever bepalen welke deskundigheden in de interne preventiedienst aanwezig moeten zijn (art. 14), ergonomie kan hier één van deze deskundigheden zijn. Er wordt niet gespecifieerd op welke manier deze deskundigheid aangetoond kan worden binnen de IDPBW. Om erkend te zijn als ‘preventieadviseur’ binnen een IDPBW dient deze ook een aanvullende vorming niveau 1 of 2 gevolgd te hebben: een interne ‘preventieadviseur ergonomie’, die niet beschikt over een attest niveau 1 of 2 kan dus geen preventieadviseur zijn in een interne preventiedienst en kan dus ook geen bescherming genieten om de onafhankelijkheid van de beoordelingen en de adviezen te garanderen.

Vaststelling 2. De preventieadviseur ergonomie heeft geen taken
De preventieadviseur ergonomie is de enige – door de wetgever gedefinieerde -   preventieadviseur die geen taken heeft. In geen enkel KB wordt verwezen naar een activiteit die door de preventieadviseur ergonomie dient uitgevoerd te worden. Ter illustratie: in het KB thermische omgevingsfactoren wordt in art. 3 § 2 verwezen naar ‘de preventieadviseur arbeidsgeneesheer of  de preventieadviseur arbeidshygiëne’, die advies dient te geven over de ‘gebruikte meet- en berekeningsmethode’.

Aanbevelingen
De VerV gaat er van uit dat de wetgever heeft voorzien dat de preventieadviseur ergonomie ‘bestaat’, voornamelijk als expert van fysieke belasting, ter ondersteuning van de ondernemingen bij de preventie van musculoskeletale aandoeningen. De VerV is daarom vragende partij om in volgende KB’s een duidelijke taak voor de preventieadviseur ergonomie vast te leggen:

KB werken met beeldschermen
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

KB manueel hanteren van lasten
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

KB arbeidsplaatsen:
verlichting
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

werkzitplaatsen en rustzitplaatsen
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

De VerV is vragende partij om vast te leggen dat een interne preventieadviseur deskundig is op gebied van ergonomie, indien deze met vrucht de aanvullende specialisatieopleiding ergonomie heeft gevolgd. Bijkomend dient een preventieadviseur ergonomie ook binnen een IDPBW erkend te kunnen worden als ‘preventieadviseur’. Tegelijk pleit VerV bij de inrichters van de opleidingen preventieadviseur om het oude niveau II als basis voor alle preventieadviseurs te voorzien. Zo is de interne ergonoom steeds beschermd.

 

Nieuws

Maak kennis met de werkgroep zorg bij VerV

Maak kennis met de meewerkende leden van de werkgroep zorg bij VerV. Ontdek hun rol binnen de werkgroep en hun ervaringen m.b.t. ergonomie. Filip Buckens Wie ben je en waar werk je? Ik werk als ergonoom op de Preventiedienst in het Universitair Ziekenhuis te Gent. Wat is je geschieden of traject...
Read more

Franstalige webpagina

VerV heeft sinds kort een Franstalige webpagina: www.verv.be/fr/ Neem zeker eens een kijkje door op de Franse vlag te klikken links onderaan in het navigatievenster. Bovendien werden de praktijkrichtlijnen “ kantoorinrichting ” en “verplaatsen van personen” vertaald in het...
Read more

Directives pratiques sur le déplacement de personnes

Le groupe de travail « soins » de VerV a élaboré une directive de pratique sur le déplacement de personnes. Les principes peuvent être appliqués aux différents secteurs des soins de santé : le secteur hospitalier, les maisons de repos et de soins, les soins à domicile et le secteur des personnes...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen"

De werkgroep zorg heeft een praktijkrichtlijn rond het verplaatsen van personen opgesteld. Begin 2019 is een tweede druk verschenen en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over vijf principes m.b.t. het verplaatsen van personen in de...
Read more

Verslag hoe ergonomen thuis werken

Met Corona zijn ook ergonomen structureel gaan telewerken van thuis uit. Een bevraging van de VerV leden hierover leverde interessante resultaten op. De meeste ergonomen hadden immers reeds ervaring met telewerken. Voor 44% was dat occasioneel, in noodgevallen of om een verslag thuis af te werken....
Read more

Ergonomie en social distancing op kantoor

Hoe kan het beter met anderhalve meter? Het advies in deze affiches is bedoeld voor werkgevers en preventieadviseurs bij het implementeren van social distancing op kantoor.  Volgende thema's komen aan bod in de affiches:  1. Gezond TELEWERKEN wordt de norm.   Bij de...
Read more

Ergonomics and social distancing at the office

There is brilliance in keeping your distance. The advice in  these posters  is intended for employers and prevention advisors when implementing social distancing in the office. The following themes are covered in the posters: 1. Healthy TELEWORKING is the new normal. At the start of the...
Read more

L’ergonomie et la distanciation sociale au bureau

Bien accueilli à un mètre et demi. Les conseils de ces affiches sont destinés aux employeurs et aux conseillers en prévention lors de la mise en œuvre de la distanciation sociale au bureau. Les thèmes suivants sont abordés dans les affiches: 1) Le TÉLÉTRAVAIL sain devient la norme. Au...
Read more

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De werkgroep kantoor heeft in 2019 een praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting opgesteld. Deze praktijkrichtlijn werd zopas vernieuwd en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over 5 basisstellingen rond werken op kantoor. Ontdek de Franstalige...
Read more