Statuut preventieadviseur ergonomie

De preventieadviseur ergonomie bestaat, maar heeft geen taken. VerV vraagt daarom aan de wetgever om het statuut van preventieadviseur ergonomie gelijk te trekken voor interne en externe preventiediensten en ook de taken te omschrijven waarvoor hij/zij bevoegd is.

Vaststselling 1. De preventieadviseur ergonomie bestaat in de EDPBW, maar niet in de IDPBW
De preventieadviseur ergonomie dient aanwezig te zijn binnen een EDPBW. De wetgeving voorziet een aantal basisvoorwaarden (kort samengevat ‘masterdiploma’) en het met vrucht beëindigen van de opleidingen ‘multidisciplinaire basismodule tot preventieadviseur’ en een ‘specialisatiemodule ergonomie.’

Binnen de IDPBW kan de werkgever bepalen welke deskundigheden in de interne preventiedienst aanwezig moeten zijn (art. 14), ergonomie kan hier één van deze deskundigheden zijn. Er wordt niet gespecifieerd op welke manier deze deskundigheid aangetoond kan worden binnen de IDPBW. Om erkend te zijn als ‘preventieadviseur’ binnen een IDPBW dient deze ook een aanvullende vorming niveau 1 of 2 gevolgd te hebben: een interne ‘preventieadviseur ergonomie’, die niet beschikt over een attest niveau 1 of 2 kan dus geen preventieadviseur zijn in een interne preventiedienst en kan dus ook geen bescherming genieten om de onafhankelijkheid van de beoordelingen en de adviezen te garanderen.

Vaststelling 2. De preventieadviseur ergonomie heeft geen taken
De preventieadviseur ergonomie is de enige – door de wetgever gedefinieerde -   preventieadviseur die geen taken heeft. In geen enkel KB wordt verwezen naar een activiteit die door de preventieadviseur ergonomie dient uitgevoerd te worden. Ter illustratie: in het KB thermische omgevingsfactoren wordt in art. 3 § 2 verwezen naar ‘de preventieadviseur arbeidsgeneesheer of  de preventieadviseur arbeidshygiëne’, die advies dient te geven over de ‘gebruikte meet- en berekeningsmethode’.

Aanbevelingen
De VerV gaat er van uit dat de wetgever heeft voorzien dat de preventieadviseur ergonomie ‘bestaat’, voornamelijk als expert van fysieke belasting, ter ondersteuning van de ondernemingen bij de preventie van musculoskeletale aandoeningen. De VerV is daarom vragende partij om in volgende KB’s een duidelijke taak voor de preventieadviseur ergonomie vast te leggen:

KB werken met beeldschermen
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

KB manueel hanteren van lasten
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

KB arbeidsplaatsen:
verlichting
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

werkzitplaatsen en rustzitplaatsen
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de te gebruiken analysemethode
- de preventieadviseur ergonomie geeft advies over de voorgestelde maatregelen

De VerV is vragende partij om vast te leggen dat een interne preventieadviseur deskundig is op gebied van ergonomie, indien deze met vrucht de aanvullende specialisatieopleiding ergonomie heeft gevolgd. Bijkomend dient een preventieadviseur ergonomie ook binnen een IDPBW erkend te kunnen worden als ‘preventieadviseur’. Tegelijk pleit VerV bij de inrichters van de opleidingen preventieadviseur om het oude niveau II als basis voor alle preventieadviseurs te voorzien. Zo is de interne ergonoom steeds beschermd.

 

Nieuws

Ergoday zorg - 20/10

De Ergoday zorg 2020 zal de geschiedenis ingaan als een digitale editie. Dat maakte de studiedag er echter niet minder interessant op. De vele praktijkvoorbeelden en concrete toepassingen boden de nodige inspirate en nieuwe ideeën aan de deelnemers. Ondanks de webinar-vorm werd het een interessante...
Read more

Oefensessie "VerV tool staand werken"

Op 24/09 en 08/10 organiseerde VerV een online oefensessie rond de "VerV tool staand werken". Staand werken zijn alle taken die men in een verticale houding doet. Deze brede definitie vraagt ook om een nieuwe aanpak voor de risicoanalyse. De werkgroep industrie heeft daarom de "VerV tool staand...
Read more

Verslag intervisie zorg

Op 19 mei 2020 organiseerde de werkgroep ‘zorg’ een intervisie via Teams rond opleidingen ergonomie in de zorg. De verschillende sectoren binnen de zorg waren vertegenwoordigd, alsook de externe preventiediensten en scholen. De bedoeling was om te discussiëren over de benamingen, het takenpakket en...
Read more

Portret Ann Gheysen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Ann Gheysen, bestuurder van DBS Office Supplies en Loff maatkantoren in Waregem. Ontdek hier haar ervaringen en kijk op ergonomie. 1. Wie ben je, waar werk je, wat...
Read more

Webinar Human Centric Lighting - 16/10

VerV organiseerde op 16 oktober een webinar over "Human Centric Lighting: mythe of toekomst?". Sprekers waren de onderzoekers van het gelijknamige VLAIO project door KULeuven, Howest en lichtcluster Groen Licht Vlaanderen. De opname en presentatie is te vinden onder het login gedeelte. Naast een...
Read more

Verslag webinar "Ergonomie 4.0"

Op 26 juni vond de eerste webinar van VerV plaats rond het thema "Ergonomie 4.0". Roeland Motmans lichtte zijn ervaringen in de retail en logistiek toe met de verschillende innovaties binnen industrie 4.0: robots, goods-to-man, cobots, AI (artificial intelligence), AR (augmented reality) en...
Read more

Portret Jordy Boey en Lotte De Vos

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan niet één, maar aan twee leden: een duo-portret van Jordy Boey en Lotte De Vos. Zij zijn respectievelijk voorzitter en referent voor de paramedici in de werkgroep...
Read more

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Read more

10-10-10: Wisselwerken? Dat kan op veel manieren!

Ook dit jaar roepen we op om het zitten te onderbreken en te wisselwerken in het kader van onze 10-10-10-campagne. Dat kan op kantoor, maar zeker ook thuis tijdens het telewerken. Toon ons hoe jij wisselwerkt: met een originele foto die je op social media post met #wisselwerken. Wie weet win je een...
Read more