Portret Ann Gheysen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Ann Gheysen, bestuurder van DBS Office Supplies en Loff maatkantoren in Waregem. Ontdek hier haar ervaringen en kijk op ergonomie.

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? 
Ik ben Ann Gheysen, bestuurder van de 2 firma’s DBS Office Supplies en Loff maatkantoren in Waregem. Met DBS zijn we meer dan 30 jaar actief in de wereld van kantoorproducten en leveren we over gans België. Loff maatkantoren is ons 2e luik, een perfecte aansluiting op DBS, waarbij we kantoren werkbaar beter maken op basis van 3 belangrijke pijlers: Sound – seats en space. Zo weinig mogelijke storende geluiden (sound), comfortabel zitten (seats) en werken in een ruimte die de creativiteit en de motivatie ondersteunt (space) zijn de drie zaken waar iedereen op kantoor veel belang aan hecht. Onze missie bestaat eruit om de medewerkers gelukkig te maken, door ervoor te zorgen dat alle essentiële aanpassingen gebeuren zodat ze goed en productief kunnen werken. Wij helpen de cirkel rond te maken: gelukkige medewerkers zijn gezonder, productiever en maken ook de klanten gelukkig – cruciale elementen voor het succes van iedere onderneming.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Als leverancier van kantoorproducten zag ik de afgelopen 30 jaar hoe bedrijven worstelen in hun zoektocht naar de ideale kantoorruimte. Het waren telkens de 3 bovengenoemde pijnpunten die zich herhaalden. Ergonomische producten zaten al heel lang in ons gamma, maar ze losten het probleem niet volledig op. Ik had ook al langer basis bureaustoelen in mijn assortiment, maar ik had nood aan een upgrade. Thema’s als welzijn, ergonomie en productiviteit begonnen me mateloos te boeien. Een goede bureaustoel is een heel belangrijk basisinstrument waarvan men bewust moet worden dat het een investering waard is. Je geniet er als gebruiker meer dan 10 jaar van, iedere dag opnieuw. Met een goedkope bureaustoel heb je 1 moment plezier, namelijk het ogenblik dat je betaalt. Bij ons kan je een bureaustoel ook op test krijgen, want net zoals bij een matras, voel je pas na een aantal uren het verschil.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
We kunnen op ons palmares al klinkende namen schrijven zoals Durabrik, Stad Roeselare, … maar ik heb het liever over wat mij blij stemt of gelukkig maakt. Een kleine klant is even belangrijk. Het beste moment is als we horen dat de rugklachten verdwenen zijn of de akoestiek stukken beter is en men beter werk kan verrichten. Daarvoor sta ik met veel plezier iedere dag op.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Ik vind het mooi om te zien als de kantoormedewerker tot het besef komt dat hij of zij maar 1 lichaam heeft en dat hij hier moet aan werken. Bewust omgaan met het zitpatroon, oude gewoontes doorbreken, gezonder leven, sporten, bewegen en gezond eten. En dan vooral de doorzetting om het te blijven doen. Dit zal in de toekomst alsmaar belangrijker worden, zeker door het toenemend telewerk. Mensen zijn niet gemaakt om te zitten, maar om te bewegen.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
In de eerste plaats onze missie en visie verder uitwerken, finetunen en waar nodig bijsturen. Wij volgen alle trends op de voet op, wat in tijden zoals nu heel belangrijk is. Zowel voor de thuiswerkers als voor de mensen op kantoor bedenken we verschillende pistes om productief maar vooral gezond te kunnen werken.

Nieuws

Congressprokkels Anneleen Verhaeghe

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres 18/10 - kantoor

Geconcentreerd werken blijft een uitdaging op kantoor, ook in de hybride context. Aandacht voor ergonomie kan bijdragen tot meer focus op kantoor. Op het Ergonomiecongres (18/10) wordt een hele track kantoor aan dit thema gewijd. In de sessie “hybride werken” worden vooral ervaringen en goede...
Lees meer

Ergonomie 2030: eerste resultaten

De bevraging “Ergonomie 2030” vormt de eerste aanzet om na te denken aan een strategie om ergonomie verder te ontwikkelen. Volgende stap zijn focusgroep gesprekken per doelgroep uit de respondenten. Hier volgen alvast de belangrijkste accenten van de bevraging, die nog dieper zullen besproken...
Lees meer

Congressprokkels: Tom Vermeulen

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres

Op 18 oktober organiseert VerV zijn Ergonomiecongres! Dit zal een dag zijn die ergonomie ademt en iedereen samenbrengt. Elk kan daarbij zijn eigen programma samenstellen door te kiezen uit verschillende parallelle sessies of workshops. De focus zal vooral op de praktijk liggen met oefenen,...
Lees meer

Webinar "ISO22955 Akoestiek" - 16/05

De webinar rond de nieuwe ISO 22955 rond akoestiek in open kantoren wist de aandacht van meer dan 100 geïnteresseerden te trekken. Astrid Van Severen lichtte op een overzichtelijke manier de richtwaarden voor achtergrondlawaai, demping en verval toe voor zes types van kantoorruimtes. Lawaai in open...
Lees meer

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Lees meer

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Lees meer

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Lees meer

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Lees meer