Portret Ann Gheysen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Ann Gheysen, bestuurder van DBS Office Supplies en Loff maatkantoren in Waregem. Ontdek hier haar ervaringen en kijk op ergonomie.

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? 
Ik ben Ann Gheysen, bestuurder van de 2 firma’s DBS Office Supplies en Loff maatkantoren in Waregem. Met DBS zijn we meer dan 30 jaar actief in de wereld van kantoorproducten en leveren we over gans België. Loff maatkantoren is ons 2e luik, een perfecte aansluiting op DBS, waarbij we kantoren werkbaar beter maken op basis van 3 belangrijke pijlers: Sound – seats en space. Zo weinig mogelijke storende geluiden (sound), comfortabel zitten (seats) en werken in een ruimte die de creativiteit en de motivatie ondersteunt (space) zijn de drie zaken waar iedereen op kantoor veel belang aan hecht. Onze missie bestaat eruit om de medewerkers gelukkig te maken, door ervoor te zorgen dat alle essentiële aanpassingen gebeuren zodat ze goed en productief kunnen werken. Wij helpen de cirkel rond te maken: gelukkige medewerkers zijn gezonder, productiever en maken ook de klanten gelukkig – cruciale elementen voor het succes van iedere onderneming.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Als leverancier van kantoorproducten zag ik de afgelopen 30 jaar hoe bedrijven worstelen in hun zoektocht naar de ideale kantoorruimte. Het waren telkens de 3 bovengenoemde pijnpunten die zich herhaalden. Ergonomische producten zaten al heel lang in ons gamma, maar ze losten het probleem niet volledig op. Ik had ook al langer basis bureaustoelen in mijn assortiment, maar ik had nood aan een upgrade. Thema’s als welzijn, ergonomie en productiviteit begonnen me mateloos te boeien. Een goede bureaustoel is een heel belangrijk basisinstrument waarvan men bewust moet worden dat het een investering waard is. Je geniet er als gebruiker meer dan 10 jaar van, iedere dag opnieuw. Met een goedkope bureaustoel heb je 1 moment plezier, namelijk het ogenblik dat je betaalt. Bij ons kan je een bureaustoel ook op test krijgen, want net zoals bij een matras, voel je pas na een aantal uren het verschil.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
We kunnen op ons palmares al klinkende namen schrijven zoals Durabrik, Stad Roeselare, … maar ik heb het liever over wat mij blij stemt of gelukkig maakt. Een kleine klant is even belangrijk. Het beste moment is als we horen dat de rugklachten verdwenen zijn of de akoestiek stukken beter is en men beter werk kan verrichten. Daarvoor sta ik met veel plezier iedere dag op.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Ik vind het mooi om te zien als de kantoormedewerker tot het besef komt dat hij of zij maar 1 lichaam heeft en dat hij hier moet aan werken. Bewust omgaan met het zitpatroon, oude gewoontes doorbreken, gezonder leven, sporten, bewegen en gezond eten. En dan vooral de doorzetting om het te blijven doen. Dit zal in de toekomst alsmaar belangrijker worden, zeker door het toenemend telewerk. Mensen zijn niet gemaakt om te zitten, maar om te bewegen.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
In de eerste plaats onze missie en visie verder uitwerken, finetunen en waar nodig bijsturen. Wij volgen alle trends op de voet op, wat in tijden zoals nu heel belangrijk is. Zowel voor de thuiswerkers als voor de mensen op kantoor bedenken we verschillende pistes om productief maar vooral gezond te kunnen werken.

Nieuws

Ergoday kantoor 31/03 - Hybride werken

De Ergoday kantoor vindt paats op 31 maart 2022. Het thema is - hoe kan het anders - hybride werken. Corona heeft het beeldschermwerk grondig veranderd met een blijvende impact in de toekomst en kantoorinrichting. Daarom gebeurt deze Ergoday in samenwerking met Belfa, de vereniging voor Facility...
Lees meer

Workshops "Obese transfer"

De drie workshops rond "De obese transfer: oplossingen in praktijk" zijn verplaatst naar 10 mei 2022. Zorgvragers worden zwaarder en zwaarder, dit verhoogt dan ook de zorgzwaarte. Deze workshops zijn heel praktijkgericht om aan de hand van concrete cases te komen tot oplossingen. Men kan zich...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2021 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2021 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2021: 1. Van beleid tot...
Lees meer

Charter Ter Linde

Binnen WZC Ter Linde zijn er in het verleden al heel wat inspanningen geleverd voor toepassing van een goed ergonomiebeleid. Om dit officieel en kenbaar te maken, ondertekenden de burgemeester van Hooglede-Gits, de voorzitter en de directeur van het woon-zorgcentrum het VerV Charter "Ergonomie in...
Lees meer

26/11 Belfa FM day 2021 - verslag

FM-Day is het jaarlijks congres over facilitair management met 12 sprekers over diverse onderwerpen. Omwille van de stijgende coronacijfers en het verplichte telewerk werd de gebruikelijke locatie (Brabanthal) ingeruild voor Zoom. Namens VerV kwam Wim Ponsaert aan de hand van de Praktijkrichtlijn...
Lees meer

Charter Sint-Elisabeth

Na een eerste projectweek ergonomie in 2015 organiseerde WZC Sint-Elisabeth te Duffel dit jaar zijn tweede editie. Als afsluiter van deze week werd het charter "gezonde zorg, gezonde medewerker "van de Beroepsvereniging voor Ergonomie ondertekend. Hiermee engageert de instelling zich tot het werken...
Lees meer

Prettige feestdagen!

VerV wenst u prettige feestdagen en een ergonomisch 2022! Om het jaar goed in te zetten, opent VerV het jaar met de online studiedag "Goede praktijken ergonomie". Dit is het jaarlijks ontmoetingsmoment voor ergonomen en ergonomie-geïnteresseerden. Inschrijven kan hier. In 2022 staan ook de...
Lees meer

Mentale vermoeidheid en werkprestatie

Wat is de invloed van mentale vermoeidheid op je werkprestatie? Op kantoor kunnen we ons er iets bij voorstelen, maar wat betekent dit bij fysieke jobs? Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" op 25/01 zal Renée Govaerts van de VUB haar studie rond mentale vermoeidheid toelichten. Schrijf...
Lees meer

Sedentair gedrag en hybride werken

Hoeveel zit jij als je thuiswerkt? Zit je meer of minder dan als je op kantoor werkt? Een Zweedse studie toonde aan dat we bij thuiswerk evenveel zitten als bij werken op kantoor... Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" (25/01) licht An Bogaerts van KULeuven de resultaten van haar...
Lees meer

Intervisie "Hulpmiddelen industrie" - 06/12

De intervisie rond hulpmiddelen in de industrie is geannuleerd. Door de stijgende Coronacijfers is het niet opportuun of essentieel om deze bijeenkomst fysiek te laten doorgaan. Er is ook geen online vervangprogramma voorzien! Het doel was immers de hulpmiddelen te zien, te voelen, te testen,...
Lees meer