Portret Jordy Boey en Lotte De Vos

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan niet één, maar aan twee leden: een duo-portret van Jordy Boey en Lotte De Vos. Zij zijn respectievelijk voorzitter en referent voor de paramedici in de werkgroep Ergonomie en Valpreventie bij AZ Damiaan. 

Benieuwd naar hun ervaringen en kijk op ergonomie?

  

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?

Jordy Boey:

  • Voorzitter referentenwerkgroep Ergonomie en Valpreventie
  • Diensthoofd kinesitherapie, ergotherapie en logopedie
  • Ergotherapeut van opleiding, afgestudeerd in 1999

Lotte De Vos:

  • Ergotherapeute, afgestudeerd in 2014 , verbonden aan de ambulante rugrevalidatie. In 2016 afgestudeerd als master in de Gezondheidsvoorlichting- en bevordering waar heel veel belang uitging naar preventie en gezondheidsmanagement.
  • Referent voor de paramedici in de werkgroep Ergonomie en Valpreventie

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?

Jordy:

  • 2000: Begonnen als ergotherapeut in AZ Sint-Lucas te Brugge, op een ambulante dienst waar we onze kerntaak adviesverlening in het dagelijkse leven voor rugrevalidatie-patiënten op ons namen
  • 2002: De opleiding tot technicus ergonomie gevolgd te Antwerpen en zo ook uitgebreide kennis opgedaan ivm ergonomie
  • 2009: Verandert van ziekenhuis en jobinvulling: diensthoofd ergotherapie te AZ Damiaan geworden en lid van de werkgroep ergonomie
  • 2012: Na op pensioenstelling van de preventieadviseur, voorzitter van de werkgroep ergonomie
  • 2018: nieuw beleid referentenwerking in AZ Damiaan, met nieuw beleidsplan + uitbreiding van de werkgroep met valpreventie

Lotte:

  • 2016: Gestart als ergotherapeut in het Az Damiaan op de pijnrevalidatie en de ambulante revalidatie.
  • 2018: Fulltime gestart als ergotherapeut op de wervelzuilrevalidatie in het Az Damiaan waar de focus vooral ligt op het aanleren van ergonomische principes en adviesverlening met betrekking tot ergonomie in het dagelijks leven en in de werksituatie van de revalidanten. Gelijktijdig ook gestart als zorgreferent ergonomie en valpreventie.
  • 2019: de opleiding tot Adviseur Ergonomie gevolgd bij Prevent en daarbij heel wat extra kennis opgedaan met betrekking tot ergonomie.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?

Jordy:

  • Ons huidige beleidsplan is uitgebreid en ambitieus, met duidelijke doelstellingen, targets en indicatoren
  • Bij de nieuwbouw van AZ Damiaan (2012) werden in alle kamers plafondtilliften geplaatst, na een intense lobbywerk (met medewerking van Erwin D’Hoop (diensthoofd aankoop))
  • Alle stoelen in de cafetaria van het ziekenhuis, de relaxzetels van de revalidatie-afdelingen en geriatrie, werden ook door ons gekozen (en nog steeds als heel goed ervaren)

Lotte:

  • Zoals Jordy reeds aangeeft is ons huidig beleidsplan wel iets om trots op te zijn.
  • Verder zijn we sinds vorig jaar gestart met het uitvoeren van ergonomische analyses op de werkvloer bij de beeldschermwerkers. Het geeft veel voldoening als medewerkers vanuit verschillende hoeken worden doorverwezen voor het geven van advies. 

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?

Jordy:

  • Ons huidige beleid op de ambulante rugrevalidatie
  • Het intense gebruik van de plafondtilliften
  • Vanuit de werkgroep ergonomie / valpreventie het opzetten van een mobiliteitsprotocol dat werd uitgerold

Lotte

  • Alles wat we tot  nu toe verwezenlijkt hebben met de rugrevalidatie.
  • Kunnen aantonen aan de medewerkers/patiënten dat de kleinste aanpassingen soms reeds voor verlichting kunnen zorgen.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?

  • De verdere uitwerking van het beleidsplan ergonomie in ons ziekenhuis, met betere / specifiekere opvolging van de indicatoren
  • Lobbywerk om de opwaardering van een referent ergonomie tot consulent ergonomie (= volwaardige functie in het ziekenhuis)
  • Nog meer inzetten op preventie zodat we meer en meer pro-actief kunnen gaan ingrijpen op vlak van ergonomie.

Nieuws

Ergoday kantoor 31/03 - Hybride werken

De Ergoday kantoor vindt paats op 31 maart 2022. Het thema is - hoe kan het anders - hybride werken. Corona heeft het beeldschermwerk grondig veranderd met een blijvende impact in de toekomst en kantoorinrichting. Daarom gebeurt deze Ergoday in samenwerking met Belfa, de vereniging voor Facility...
Lees meer

Workshops "Obese transfer"

De drie workshops rond "De obese transfer: oplossingen in praktijk" zijn verplaatst naar 10 mei 2022. Zorgvragers worden zwaarder en zwaarder, dit verhoogt dan ook de zorgzwaarte. Deze workshops zijn heel praktijkgericht om aan de hand van concrete cases te komen tot oplossingen. Men kan zich...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2021 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2021 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2021: 1. Van beleid tot...
Lees meer

Charter Ter Linde

Binnen WZC Ter Linde zijn er in het verleden al heel wat inspanningen geleverd voor toepassing van een goed ergonomiebeleid. Om dit officieel en kenbaar te maken, ondertekenden de burgemeester van Hooglede-Gits, de voorzitter en de directeur van het woon-zorgcentrum het VerV Charter "Ergonomie in...
Lees meer

26/11 Belfa FM day 2021 - verslag

FM-Day is het jaarlijks congres over facilitair management met 12 sprekers over diverse onderwerpen. Omwille van de stijgende coronacijfers en het verplichte telewerk werd de gebruikelijke locatie (Brabanthal) ingeruild voor Zoom. Namens VerV kwam Wim Ponsaert aan de hand van de Praktijkrichtlijn...
Lees meer

Charter Sint-Elisabeth

Na een eerste projectweek ergonomie in 2015 organiseerde WZC Sint-Elisabeth te Duffel dit jaar zijn tweede editie. Als afsluiter van deze week werd het charter "gezonde zorg, gezonde medewerker "van de Beroepsvereniging voor Ergonomie ondertekend. Hiermee engageert de instelling zich tot het werken...
Lees meer

Prettige feestdagen!

VerV wenst u prettige feestdagen en een ergonomisch 2022! Om het jaar goed in te zetten, opent VerV het jaar met de online studiedag "Goede praktijken ergonomie". Dit is het jaarlijks ontmoetingsmoment voor ergonomen en ergonomie-geïnteresseerden. Inschrijven kan hier. In 2022 staan ook de...
Lees meer

Mentale vermoeidheid en werkprestatie

Wat is de invloed van mentale vermoeidheid op je werkprestatie? Op kantoor kunnen we ons er iets bij voorstelen, maar wat betekent dit bij fysieke jobs? Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" op 25/01 zal Renée Govaerts van de VUB haar studie rond mentale vermoeidheid toelichten. Schrijf...
Lees meer

Sedentair gedrag en hybride werken

Hoeveel zit jij als je thuiswerkt? Zit je meer of minder dan als je op kantoor werkt? Een Zweedse studie toonde aan dat we bij thuiswerk evenveel zitten als bij werken op kantoor... Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" (25/01) licht An Bogaerts van KULeuven de resultaten van haar...
Lees meer

Intervisie "Hulpmiddelen industrie" - 06/12

De intervisie rond hulpmiddelen in de industrie is geannuleerd. Door de stijgende Coronacijfers is het niet opportuun of essentieel om deze bijeenkomst fysiek te laten doorgaan. Er is ook geen online vervangprogramma voorzien! Het doel was immers de hulpmiddelen te zien, te voelen, te testen,...
Lees meer