Ergonomie bij de safety & wellbeing trends

De vragenlijst “safety & wellbeing trends” peilde naar wat een preventieadviseur vandaag doet en hoe hij verwacht dat dit zal evolueren. De resultaten van 1425 respondenten leverde interessante inzichten op.

Arbeidsongevallen vragen nog steeds de meeste aandacht van de preventieadviseur. Op dat vlak is er weinig veranderd door de jaren heen, tenzij dat de administratieve last enkel is toegenomen. Graag zouden ze hier wat minder mee bezig zijn en zich kunnen toespitsen op het creëren van een veiligheids- of welzijnscultuur binnen de onderneming. Dat is nog een grote uitdaging omdat er vaak weinig bewustzijn is bij het management.

Naar de toekomst toe ervaart de preventieadviseur een evolutie van veiligheid naar welzijn. Er wordt kennis van een brede waaier van domeinen verwacht. Dat sluit aan bij de maatschappelijke trends die ook op de werkvloer leven zoals langer werken, psychosociale druk, diversiteit en robotisering. Dat betekent dat het belang van ergonomie en psychosociale aspecten zal toenemen. Dat gaat gepaard met een verschuiving van een controlerende naar een coachende rol.

Meer domeinen en meer coaching vraagt ook meer kennis en vaardigheden hieromtrent. De preventieadviseur ziet zichzelf meer als huisdokter. Deze beheerst dat basis van “alles” en kan dan doorsturen indien nodig. De opleidingen preventieadviseur zijn hier vandaag echter nog niet aan aangepast. Ze vinden dat deze aspecten te weinig aan bod komen. Daarenboven pleiten ze voor meer uniformiteit in kwaliteit over de inrichters heen.

De preventieadviseur in zijn coachende en coördinerende rol rond welzijnsthema’s ziet zich ook meer gaan samenwerken met andere afdeling zoals het mangament, productie en HRM. Dit zal ertoe leiden dat welzijn meer betrokken wordt bij aankoop of ontwerp van nieuwe installaties. Dat gebeurt vandaag te weinig. De focus ligt nog vaak op productiviteit waar preventie aan ondergeschikt is.

Een veiligheids/welzijnscultuur en gedrag zijn actuele thema’s waar de interesse naar uitgaat. De preventieadviseur ziet technische veiligheid niet meer als belangrijkste oorzaak van ongevallen. Meer aandacht gaat uit naar het gedrag van de medewerker en hoe men dit duurzaam kan aanpakken. Gedrag is een domeinoverschrijdend begrip, het mechanisme voor veiligheid, ergonomie, enz... is steeds hetzelfde.

Bron:  Samenvatting resultaten safety & wellbeing trends 2018 

Nieuws

Maak kennis met de werkgroep zorg bij VerV

Maak kennis met de meewerkende leden van de werkgroep zorg bij VerV. Ontdek hun rol binnen de werkgroep en hun ervaringen m.b.t. ergonomie. Filip Buckens Wie ben je en waar werk je? Ik werk als ergonoom op de Preventiedienst in het Universitair Ziekenhuis te Gent. Wat is je geschieden of traject...
Read more

Franstalige webpagina

VerV heeft sinds kort een Franstalige webpagina: www.verv.be/fr/ Neem zeker eens een kijkje door op de Franse vlag te klikken links onderaan in het navigatievenster. Bovendien werden de praktijkrichtlijnen “ kantoorinrichting ” en “verplaatsen van personen” vertaald in het...
Read more

Directives pratiques sur le déplacement de personnes

Le groupe de travail « soins » de VerV a élaboré une directive de pratique sur le déplacement de personnes. Les principes peuvent être appliqués aux différents secteurs des soins de santé : le secteur hospitalier, les maisons de repos et de soins, les soins à domicile et le secteur des personnes...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen"

De werkgroep zorg heeft een praktijkrichtlijn rond het verplaatsen van personen opgesteld. Begin 2019 is een tweede druk verschenen en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over vijf principes m.b.t. het verplaatsen van personen in de...
Read more

Verslag hoe ergonomen thuis werken

Met Corona zijn ook ergonomen structureel gaan telewerken van thuis uit. Een bevraging van de VerV leden hierover leverde interessante resultaten op. De meeste ergonomen hadden immers reeds ervaring met telewerken. Voor 44% was dat occasioneel, in noodgevallen of om een verslag thuis af te werken....
Read more

Ergonomie en social distancing op kantoor

Hoe kan het beter met anderhalve meter? Het advies in deze affiches is bedoeld voor werkgevers en preventieadviseurs bij het implementeren van social distancing op kantoor.  Volgende thema's komen aan bod in de affiches:  1. Gezond TELEWERKEN wordt de norm.   Bij de...
Read more

Ergonomics and social distancing at the office

There is brilliance in keeping your distance. The advice in  these posters  is intended for employers and prevention advisors when implementing social distancing in the office. The following themes are covered in the posters: 1. Healthy TELEWORKING is the new normal. At the start of the...
Read more

L’ergonomie et la distanciation sociale au bureau

Bien accueilli à un mètre et demi. Les conseils de ces affiches sont destinés aux employeurs et aux conseillers en prévention lors de la mise en œuvre de la distanciation sociale au bureau. Les thèmes suivants sont abordés dans les affiches: 1) Le TÉLÉTRAVAIL sain devient la norme. Au...
Read more

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De werkgroep kantoor heeft in 2019 een praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting opgesteld. Deze praktijkrichtlijn werd zopas vernieuwd en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over 5 basisstellingen rond werken op kantoor. Ontdek de Franstalige...
Read more