Portret Ann Gheysen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Ann Gheysen, bestuurder van DBS Office Supplies en Loff maatkantoren in Waregem. Ontdek hier haar ervaringen en kijk op ergonomie.

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? 
Ik ben Ann Gheysen, bestuurder van de 2 firma’s DBS Office Supplies en Loff maatkantoren in Waregem. Met DBS zijn we meer dan 30 jaar actief in de wereld van kantoorproducten en leveren we over gans België. Loff maatkantoren is ons 2e luik, een perfecte aansluiting op DBS, waarbij we kantoren werkbaar beter maken op basis van 3 belangrijke pijlers: Sound – seats en space. Zo weinig mogelijke storende geluiden (sound), comfortabel zitten (seats) en werken in een ruimte die de creativiteit en de motivatie ondersteunt (space) zijn de drie zaken waar iedereen op kantoor veel belang aan hecht. Onze missie bestaat eruit om de medewerkers gelukkig te maken, door ervoor te zorgen dat alle essentiële aanpassingen gebeuren zodat ze goed en productief kunnen werken. Wij helpen de cirkel rond te maken: gelukkige medewerkers zijn gezonder, productiever en maken ook de klanten gelukkig – cruciale elementen voor het succes van iedere onderneming.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Als leverancier van kantoorproducten zag ik de afgelopen 30 jaar hoe bedrijven worstelen in hun zoektocht naar de ideale kantoorruimte. Het waren telkens de 3 bovengenoemde pijnpunten die zich herhaalden. Ergonomische producten zaten al heel lang in ons gamma, maar ze losten het probleem niet volledig op. Ik had ook al langer basis bureaustoelen in mijn assortiment, maar ik had nood aan een upgrade. Thema’s als welzijn, ergonomie en productiviteit begonnen me mateloos te boeien. Een goede bureaustoel is een heel belangrijk basisinstrument waarvan men bewust moet worden dat het een investering waard is. Je geniet er als gebruiker meer dan 10 jaar van, iedere dag opnieuw. Met een goedkope bureaustoel heb je 1 moment plezier, namelijk het ogenblik dat je betaalt. Bij ons kan je een bureaustoel ook op test krijgen, want net zoals bij een matras, voel je pas na een aantal uren het verschil.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
We kunnen op ons palmares al klinkende namen schrijven zoals Durabrik, Stad Roeselare, … maar ik heb het liever over wat mij blij stemt of gelukkig maakt. Een kleine klant is even belangrijk. Het beste moment is als we horen dat de rugklachten verdwenen zijn of de akoestiek stukken beter is en men beter werk kan verrichten. Daarvoor sta ik met veel plezier iedere dag op.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Ik vind het mooi om te zien als de kantoormedewerker tot het besef komt dat hij of zij maar 1 lichaam heeft en dat hij hier moet aan werken. Bewust omgaan met het zitpatroon, oude gewoontes doorbreken, gezonder leven, sporten, bewegen en gezond eten. En dan vooral de doorzetting om het te blijven doen. Dit zal in de toekomst alsmaar belangrijker worden, zeker door het toenemend telewerk. Mensen zijn niet gemaakt om te zitten, maar om te bewegen.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
In de eerste plaats onze missie en visie verder uitwerken, finetunen en waar nodig bijsturen. Wij volgen alle trends op de voet op, wat in tijden zoals nu heel belangrijk is. Zowel voor de thuiswerkers als voor de mensen op kantoor bedenken we verschillende pistes om productief maar vooral gezond te kunnen werken.

Nieuws

eUlift slotevent

eUlift is een innovatief concept om de mobiliteit van de patiënten te evalueren en correcte verplaatsingstechnieken aan te leren via 3D-animaties. Resultaat van dit Europees onderzoeksproject is de innovatieve app eUlift, ontwikkeld voor zorgverlenders. De interactieve app gericht op ergonomie...
Lees meer

Verslag Ergoday industrie 2019

De Ergoday industrie pakte last minute uit met een nieuw programma rond praktische cases in de ergonomie en een intervisie rond exoskeletten. Dat leverde een inspirerende studiedag met veel interactie en gedachtenwisseling. En de nieuwe KIM tools dan? Die raakten niet tijdig gepubliceerd, maar op...
Lees meer

Verslag Navormingscongres PVI

Het Navormingscongres van het PVI is een vaste waarde voor preventieadviseurs om zich bij te scholen. Het Provinciaal Veiligheidsinstituut van Antwerpen had op hun tweedaags congres ook aandacht voor ergonomie. VerV werd gevraagd om de praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting toe te...
Lees meer

Portret René Mol

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan René Mol, adviseur ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!     1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? Mijn naam...
Lees meer

Portret Evert Zinzen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Evert Zinzen, professor bewegingswetenschappen aan de VUB. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Mijn naam is...
Lees meer

Verslag Ergoday kantoor: WELL Building Standard

Op 3 april was VerV te gast in het WTC gebouw te Utrecht. Dit gebouw beantwoordt immers aan de "WELL Building Standard" die concrete criteria voor gezonde gebouwen omschrijft. In een workshop werden de zeven aspecten van een gezond gebouw toegelicht en geïllustreerd met praktijkvoorbeelden. Daarna...
Lees meer

VerV op Worksafe beurs 2019

De Worksafe beurs te Antwerpen mocht meer dan 2500 bezoekers ontvangen. Om op de hoogte te blijven van nieuwe technologieën binnen welzijn verzamelden ze meer dan 100 exposanten en organiseerden ze 18 masterclasses. Voor VerV kwamen Brenda Vanmontfort (Premed) en Mathias De Waele (CLB) aan het...
Lees meer

Ergonomie op studiedag VVVB

De Vlaamse Vereniging voor Verpleegkundigen in de Bedrijfszorg hielden de voorbije maand hun jaarlijks congres met als thema "Oog voor detail voor... welzijn op het werk". Vanuit VerV was er een bijdrage over kantoorergonomie door Stephan Tomlow. In zijn lezing gaf hij alternatieven om minder te...
Lees meer

Ergonomische klachten meest voorkomende beroepsziekten

Fedris, het Federaal Agentschap voor beroepsrisico’, publiceerde zijn statistieken van 2017. Er waren 9087 aanvragen voor een erkenning van een beroepsziekte. De top drie wordt ingenomen door ergonomische klachten. Tendinopathieën aan de bovenste ledematen: 33% Rugpijn met druk op zenuw door het...
Lees meer

VerV op Laborama - Het ergonomisch labo

Op de Laborama beurs waren er ook enkele inhoudelijke sessies rond welzijn op het werk. Op vlak van ergonomie gaf Hans Op het Eyndt (IDEWE) een uiteenzetting rond het ergonomisch laboratorium. Het werken met de microscoop en pipetteren worden concreet toegelicht. Ontdek hier de informatie op...
Lees meer