Portret René Mol

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan René Mol, adviseur ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!
 
 

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Mijn naam is René Mol, samen met mijn compagnon Luuk Burger eigenaar van het bedrijf Blue Sky Ergonomics. Van hieruit verzien we allerlei verschillende organisaties van ergonomisch advies. Van een medewerker met fysieke klachten tot en met adviezen omtrent de inrichting van een kantoor of productielijn. Waar liggen er risico’s op de loer en hoe kan men deze wegnemen?
Onze dienstverlening bestaat uit een werkplekonderzoeken (individueel), tiltrainingen en trainingen omgaan met fysieke belasting. Hiernaast verzorgen we een opleiding ergocoach (beeldschermwerk/ fysieke belasting). Hierbij haalt de organisatie kennis omtrent fysieke belasting in huis en is dit een prima stap om meer bewustwording omtrent ‘goed’ werken in de organisatie te borgen. Ook verzorgen we een geaccrediteerde opleiding tot werkplekadviseur voor de fysio-, ergo- en oefentherapeuten. Vanuit deze opleiding kunnen zij cliënten en organisaties advies geven met betrekking tot het op een juiste manier omgaan met fysieke belasting.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
In 1992 ben ik afgestudeerd als fysiotherapeut. 6 jaar heb ik gewerkt als fysiotherapeut en cliënten behandeld/ begeleid vanuit een praktijk in Best. In deze periode ben ik altijd al nieuwsgierig geweest naar de verschillende bezigheden van mensen gedurende de dag thuis (werkplek, hobby’s en sport) maar zeker ook op het werk (inrichting en uitvoering). Hoe kun je mensen met het juiste advies en het vergroten van de bewustwording nog verder verbeteren?
Vaak wordt er vanuit een praktijk-setting vooral symptoomgericht behandeld. Werkgevers hadden toen nog maar mondjesmaat interesse in een ‘verbeter’advies op de werkplek. Gelukkig is dit ruimschoots verbeterd en kunnen we samen op zoek naar de oorzaak van de klacht. Vanuit mijn werk heb ik meer en meer de kans gekregen (vanuit de werkgever) om medewerkers op de werkvloer van advies te voorzien. Uiteindelijk ben ik in 2014 mede-eigenaar geworden bij Blue Sky Ergonomics.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Dit is heel divers, er is er niet een die er echt uit springt. Het kan voor mij een individueel advies zijn waarbij je een medewerker meer inzicht geeft in hoe klachten zijn ontstaan en beter leert omgaan met zijn/ haar werkplek en werkzaamheden. Zodat uiteindelijk hierdoor verzuim kan worden voorkomen of duidelijk wordt verkort. Maar ook een organisatie inzicht geven in hoe werkplekken in te richten en te gebruiken of hoe een en ander op de werkvloer beter te organiseren (bijv. ‘jobroulatie etc). Alle verandering, verbetering is mooi hoe klein deze ook is en dat maakt mijn werk zo afwisselend en leuk. Vaak is het geven van meer inzicht rondom de fysieke ‘ergonomie’ het meest belangrijk.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Als je oplet vind je allerlei voorbeelden van ergonomie in het dagelijks leven terug. Ook op de werkplek gebeurt er de laatste jaren erg veel rondom de ergonomie. Alles is gericht op meer afwisseling in houding (zit- sta bureaus, wiebelkrukken verstelbare stoelen/ werkplekken etc.…), verminderen van fysieke belasting (tilliften, verstelbare schaartafels) en ook veel meer ruimte voor uitleg (vergroten bewustwording). Hoe gebruik je je werkplek nu op een goede manier en waarom moet ik nu anders tillen en welke hulpmiddelen kan ik hierbij gebruiken. Dit laatste is zeker noodzakelijk willen we ergonomie laten slagen.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Mijzelf verder blijven ontwikkelen binnen het onderwerp ergonomie. En organisaties (werkgever en werknemer) inzicht geven in ergonomie en dat het loont om hier aandacht aan te besteden. En dat het beter is om preventief te handelen dan in actie komen bij klachten en verzuim. Het levert veel op: meer werkplezier, meer bewustwording, gemotiveerde werknemers, een prettige werkplek, betere communicatie, minder verzuim, minder kosten, toename productie etc.

 

Nieuws

Balans connectie en deconnectie

Technologie zorgt dat we steeds geconnecteerd (kunnen) zijn. Dat vormt een uitdaging voor ons digitaal welzijn en productiviteit. Alice Verlinden zal op de Ergoday "Werken met focus" (30/03) het actuele onderzoek rond digitale deconnectie toelichten. Hier ontdek je ook de tips voor jezelf als...
Lees meer

WZC Ter Meeren wint VerV Ergonomieprijs 2022!

Het WZC Ter Meeren wint de VerV Ergonomieprijs 2022 met hun intuïtieve rijondersteuning van passieve tilliften. De VerV Ergonomieprijs zet elk jaar een project, eindwerk of realisatie in de kijker rond ergonomie. De inzending van Sonja Eeckhoudt en collega's werd beloond met een zit-sta tafel,...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2022

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. Iedereen kon projecten, ontwerpen, eindwerken of realisaties op vlak van ergonomie in 2022 indienen. Hieronder vindt u een overzicht van alle inzendingen: Inzendingen 2022: 1. Oprijplaat voor pallet - Bart De Groof, Midas 2....
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2023

Na een onderbreking van vier jaar opende de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" het ergonomiejaar met een knal. Een volle zaal kreeg interessante presentaties voorgeschoteld over kantoorontwerp en welzijn, effect van een rugrevalidatieprogramma, hulpmiddelen in de zorg en technologie 5.0....
Lees meer

Studie mobiliteitsklassen (MK5)

De mobiliteit van de zorgvrager in kaart brengen is een cruciaal onderdeel in het stimuleren van de zelfredzaamheid van zorgvragers. In België en Nederland worden de MobiliteitsKlassen 5 (MK5) als classificatiesysteem reeds volop gebruikt. Vanuit VerV nemen we deel aan een...
Lees meer

Zorgbedrijf Sakura ondertekent zorgcharter van VerV

In Sakura-woonzorgcentrum Hof van Eksaarde werd vrijdagnamiddag het charter van VerV "Gezonde zorg, gezonde medewerker" ondertekend. Het zorgbedrijf zet zich op die manier in voor een preventiebeleid voor het verplaatsen van personen voor het zorgpersoneel in haar woonzorgcentra. De ondertekening...
Lees meer

Lidgeld VerV 2023

Het lidgeld bij VerV zal komend jaar 75€ bedragen. Begin januari zal hiervoor een factuur doorgestuurd worden. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Vermeld in de mededeling "Lidgeld en uw naam". Wie zich bij het Ergonomiecongres en later lid heeft gemaakt,...
Lees meer

Ergoday "Werken met focus" - 30/03

Op 30 maart vindt de eerste Ergoday van 2023 plaats met als thema "Werken met focus". Met de recente wetgeving rond deconnectie is het relevant even stil te staan met hoe mensen vandaag met focus kunnen werken op kantoor. Als ergonoom kan men via het ontwerp ook de mogelijkheden om te concentreren...
Lees meer

Nieuwe specialisatie ergonomie start in 2023

De volgende specialisatie-opleiding ergonomie gaat van start op 26 september 2023. Op 6 maart organiseren Odisee en VerV hierover een infosessie. Deze uitgebreide opleiding (280u) is een wettelijke voorwaarde om preventieadviseur ergonomie te kunnen worden. Registreren voor de infosessie kan via...
Lees meer

Verslag Human Factors NL Jaarcongres 2022

Het Human Factors NL Jaarcongres was dit jaar over twee dagen gespreid in de mooie omgeving van Zeist. Ook VerV was present met een sessie over “de meerwaarde van ergonomie.” Dit sloot aan met het congresthema “Shaping horizons”, waarbij de raakvlakken van ergonomie werden opgezocht. Daarbij stond...
Lees meer