Portret René Mol

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan René Mol, adviseur ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!
 
 

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Mijn naam is René Mol, samen met mijn compagnon Luuk Burger eigenaar van het bedrijf Blue Sky Ergonomics. Van hieruit verzien we allerlei verschillende organisaties van ergonomisch advies. Van een medewerker met fysieke klachten tot en met adviezen omtrent de inrichting van een kantoor of productielijn. Waar liggen er risico’s op de loer en hoe kan men deze wegnemen?
Onze dienstverlening bestaat uit een werkplekonderzoeken (individueel), tiltrainingen en trainingen omgaan met fysieke belasting. Hiernaast verzorgen we een opleiding ergocoach (beeldschermwerk/ fysieke belasting). Hierbij haalt de organisatie kennis omtrent fysieke belasting in huis en is dit een prima stap om meer bewustwording omtrent ‘goed’ werken in de organisatie te borgen. Ook verzorgen we een geaccrediteerde opleiding tot werkplekadviseur voor de fysio-, ergo- en oefentherapeuten. Vanuit deze opleiding kunnen zij cliënten en organisaties advies geven met betrekking tot het op een juiste manier omgaan met fysieke belasting.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
In 1992 ben ik afgestudeerd als fysiotherapeut. 6 jaar heb ik gewerkt als fysiotherapeut en cliënten behandeld/ begeleid vanuit een praktijk in Best. In deze periode ben ik altijd al nieuwsgierig geweest naar de verschillende bezigheden van mensen gedurende de dag thuis (werkplek, hobby’s en sport) maar zeker ook op het werk (inrichting en uitvoering). Hoe kun je mensen met het juiste advies en het vergroten van de bewustwording nog verder verbeteren?
Vaak wordt er vanuit een praktijk-setting vooral symptoomgericht behandeld. Werkgevers hadden toen nog maar mondjesmaat interesse in een ‘verbeter’advies op de werkplek. Gelukkig is dit ruimschoots verbeterd en kunnen we samen op zoek naar de oorzaak van de klacht. Vanuit mijn werk heb ik meer en meer de kans gekregen (vanuit de werkgever) om medewerkers op de werkvloer van advies te voorzien. Uiteindelijk ben ik in 2014 mede-eigenaar geworden bij Blue Sky Ergonomics.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Dit is heel divers, er is er niet een die er echt uit springt. Het kan voor mij een individueel advies zijn waarbij je een medewerker meer inzicht geeft in hoe klachten zijn ontstaan en beter leert omgaan met zijn/ haar werkplek en werkzaamheden. Zodat uiteindelijk hierdoor verzuim kan worden voorkomen of duidelijk wordt verkort. Maar ook een organisatie inzicht geven in hoe werkplekken in te richten en te gebruiken of hoe een en ander op de werkvloer beter te organiseren (bijv. ‘jobroulatie etc). Alle verandering, verbetering is mooi hoe klein deze ook is en dat maakt mijn werk zo afwisselend en leuk. Vaak is het geven van meer inzicht rondom de fysieke ‘ergonomie’ het meest belangrijk.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Als je oplet vind je allerlei voorbeelden van ergonomie in het dagelijks leven terug. Ook op de werkplek gebeurt er de laatste jaren erg veel rondom de ergonomie. Alles is gericht op meer afwisseling in houding (zit- sta bureaus, wiebelkrukken verstelbare stoelen/ werkplekken etc.…), verminderen van fysieke belasting (tilliften, verstelbare schaartafels) en ook veel meer ruimte voor uitleg (vergroten bewustwording). Hoe gebruik je je werkplek nu op een goede manier en waarom moet ik nu anders tillen en welke hulpmiddelen kan ik hierbij gebruiken. Dit laatste is zeker noodzakelijk willen we ergonomie laten slagen.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Mijzelf verder blijven ontwikkelen binnen het onderwerp ergonomie. En organisaties (werkgever en werknemer) inzicht geven in ergonomie en dat het loont om hier aandacht aan te besteden. En dat het beter is om preventief te handelen dan in actie komen bij klachten en verzuim. Het levert veel op: meer werkplezier, meer bewustwording, gemotiveerde werknemers, een prettige werkplek, betere communicatie, minder verzuim, minder kosten, toename productie etc.

 

Nieuws

Webinar praktijkrichtlijn "Ergonomie in het onderwijs" - 29/08

Bij de start van het nieuwe schooljaar vestigt VerV de aandacht op ergonomie op school. Op 29/08 om 13u wordt in een webinar de nieuwe VerV praktijkrichtlijn "Ergonomie in het secundair onderwijs" voorgesteld. Deze is opgebouwd rond vijf topics: 1. Meubilair op maat van de leerling 2. Zitten kunnen...
Lees meer

Webinar nieuwe NPR1813

Op 9 september 2025 organiseert VerV een webinar rond de nieuwe Nederlandse Praktijkrichtlijn, NPR1813. Deze wordt vaak gehanteerd in het definiëren van een ergonomische bureaustoel of nog breder kantoormeubelen. Begin dit jaar kende NPR 1813 een update om meer in lijn te liggen met de Europese...
Lees meer

Bedrijfsbezoek WZC Burenhof - 6/11/2025

VerV nodigt je graag uit voor een inspirerend bedrijfsbezoek aan het nieuwbouwproject woonzorgcentrum Burenhof, onderdeel van Woonzorgnet-Dijleland. Woonzorgcentrum Burenhof is een kleinschalig genormaliseerd woonzorgproject in gebruik genomen op 1 juli 2025, bestaande uit 5 woningen van telkens 8...
Lees meer

Evaluatie nieuwe wetgeving ergonomie

De nieuwe wetgeving ergonomie in 2024 heeft de aandacht voor ergonomie en preventie van MSA verhoogd, maar de grote veranderingen blijven vooralsnog uit. Minder lichamelijke klachten door het inzetten van ergonomie vanaf het ontwerp van nieuwe werkposten was immers het doel. Na een eerste campagne...
Lees meer

Congres Navorming 2025

Het Congres Navorming van het Veiligheidsinstituut (AP Hogeschool) is een jaarlijkse bijscholing voor preventieadviseurs en daar mag ergonomie uiteraard niet ontbreken. Vanuit VerV geven we telkens invulling aan de sessies, dit jaar cognitieve ergonomie en de ontwerprichtlijnen ergonomie. Er was...
Lees meer

Intervisie "Vallen in thuiszorg" - 03/06

Op 3 juni was VerV te gast bij Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen in Brugge voor een intervisie rond "Vallen in de thuiszorg". Hieronder lees je het verslag, de presentatie vind je hier. Korte voorstellingen  De intervisie werd gestart met een korte voorstelling van enkele zorg- en...
Lees meer

Bedrijfsbezoek Belpaire gebouw Vlaamse Overheid - 21/11/2025

Het Belpaire kantoorgebouw van de Vlaamse overheid zet sterk in op toegankelijkheid en streeft naar een toegankelijkheidslabel met score A++. Tijdens een begeleid bezoek krijg je een overzicht van de maatregelen en aanpassingen die zijn doorgevoerd om het gebouw ergonomisch en toegankelijk te...
Lees meer

Bezoek lichtlabo Philips - 19/05

Het Lighting Application Center van Signify te Eindhoven laat de parameters van licht ervaren en beleven in de praktijk. Op 19 mei bezochten de leden van VerV en BSOH de labo's voor kantoor en logistiek. Naast een introductie waarin de theoretische parameters werden gedemonstreerd, volgden een...
Lees meer

Congressprokkels - Celina, Ergocoach zorg

Het Ergonomiecongres is mijn jaarlijks bijscholingsmoment over ergonomie in de zorg. VerV is in onze instelling toch een referentie waar specialisten hun passie en kennis delen. Het geeft steeds een energieboost om stappen vooruit te kunnen zetten in de eigen instelling. Het ontmoeten van andere...
Lees meer

Congressprokkels - Peter, preventieadviseur

Het Ergonomiecongres heeft voor elk wat wils. Hieronder vind je een programma van Peter, de preventieadviseur. Hij zoekt vooral tools en handvaten om in de praktijk concreet aan de slag te gaan met de risicoanalyse ergonomie. De eerste sessie was kiezen tussen ergonomiecultuur en return on...
Lees meer