Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!

1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je? 
Ik ben Jeroen De Bouvrie, geboren in 1975, gelukkig getrouwd en vader van 2 fantastische dochters. Ik ben afkomstig van Gent en woon reeds een 15tal jaar in de gastvrije stad Ieper. Ik ben van vooropleiding Kinesitherapeut en was steeds geboeid door lichaamsgericht werken en de link naar de mentale toestand van cliënten. Ik heb me gespecialiseerd in Caycediaanse Sofrologie, geef daarrond frequent groepssessies in de regio en heb de eer om voorzitter te mogen zijn van onze beroepsvereniging. Daarnaast ben ik freelance vormingswerker.

Het grootste deel van mijn tijd werk ik echter als expert zorgbeleid binnen Familiehulp provincie West-Vlaanderen rond de domeinen: cliëntgerichte ergonomie, kansarmoede en integrale jeugdhulp. Via coachings, supervisie, adviesverlening en beleidsvoorbereidend werk ondersteunen ik en mijn collega’s van zorgbeleid onze verzorgenden, zorgpartners en beleid rond de diverse doelgroepen waarmee we in de thuiszorg samenwerken.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
In 2003 solliciteerde ik voor een functie van zorgpartner, preventieadviseur én tilcoach in Familiehulp Ieper. De toenmalige functie ‘tilcoach’ sprak me enorm aan omdat ik hierbij –op de werkvloer, bij de cliënt- coachend aan de slag kon gaan met zorgverleners én daarnaast vorming rond transfertechnieken kon geven. Sedert een herstructurering in 2005 kreeg ik de kans om op provinciaal niveau rond cliëntgerichte ergonomie te werken voor Familiehulp.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
De manier waarop ik, samen met mijn collega’s uit de andere provincies, de functie van ‘expert zorgbeleid, domein cliëntgerichte ergonomie’ vorm kon geven binnen Familiehulp.

Op vraag van onze medewerkers ga ik op bezoek bij de cliënt en zorgverleners waar de transfers moeilijker verlopen. In dialoog met onze verzorgenden, de cliënt, mantelzorgers, de regionale zorgpartner van Familiehulp en vaak ook andere actoren die betrokken zijn bij de verplaatsingen (verpleegkundigen, kiné, uitleendienst mutualiteit etc.) gaan we dan op zoek naar een aanvaardbare oplossing, waardoor de zorgverlening veilig én kwalitatief kan verderlopen. De focus ligt hierbij duidelijk zowel op ons personeel als de cliënt.

Via het toeleiden naar de correcte hulpmiddelen, het aanleren van specifieke transfertechnieken en/of het hanteren van soms minder gekende hulpmiddelen, het coachen van onze medewerkers tot de dialoog met alle partners… slagen we er vaak in om een relevante en duurzame verbetering in de werksituatie van ons personeel teweeg te brengen. Het gaat over ondersteuning op maat van de medewerkers én de cliënt: aangepast aan hun tempo, ervaringsniveau, fysieke toestand…

Indien dit haalbaar is, gaat dit door bij de cliënt zelf: in de reële werk en leef context. Hierdoor maken we automatisch de vertaalslag van de standaardtechnieken die men in de vorming aangeleerd krijgt, naar individuele ondersteuning: in functie van lichaamsbouw en soms aanwezige fysieke klachten van de hulpverlener, de fysieke en mentale toestand van de cliënt, de aanwezige accommodatie etc.

En daardoor blijft het gewoon super boeiend!

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Alle hulpmiddelen en aanpassingen die ‘langer thuis wonen’ mogelijk maken vind ik waardevol. Maar het wordt pas mooi als ze dusdanig verwerkt worden dat ze opgaan in het gewone meubilair of ook voor niet-zorgbehoevenden een meerwaarde bieden.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Het zou mooi zijn mochten we er de komende jaren in slagen om nog meer de grenzen tussen verschillende disciplines of diensten te overstijgen: multidisciplinair samenwerken mét de cliënt mee aan tafel (of bed); acties opzetten met collega’s uit de groep HRM, preventie, opleiding etc.

 

Nieuws

Portret Toni Dohogne

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toni Dohogne. Na 40 jaar in de ergonomiewereld is hij nu op pensioen, maar nog steeds actief voor de Podiumkunsten. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op...
Lees meer

Portret Astrid Van Severen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Lieve De Keyser. Ze is directeur bij Prebes, de vereniging van preventieadviseurs. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! Lees meer:...
Lees meer

GDPR

U hoorde de laatste maanden misschien wel iets oer de nieuwe wetgeving rond GDPR. Gezien uw privacy van groot belang is, zorgt VerV ervoor dat uw gegevens correct en met zorg behandeld worden. Welke gegevens worden verwerkt? Alle persoonsgegevens die van belang zijn voor het verwerken van jouw...
Lees meer

Portret Agnes Abts

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Gert De Clercq. Hij is arbeidsgeneesheer bij BASF en volgt de specialisatie ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie! Lees meer:...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2017

Met de Ergonomieprijs zet de Vlaamse Ergonomie Vereniging (VerV) elk jaar een goede praktijk in de kijker. Winnares dit jaar was Hanne Kenis van Mensura. Ze mocht een elektrische zit-sta tafel in ontvangst nemen. Een overzicht van alle inzendingen en selecties kan je hieronder vinden: Joey Claes,...
Lees meer

Hanne Kenis wint VerV Ergonomieprijs!

De VerV Ergonomieprijs kiest elk jaar een beste praktijk uit de verschillende inzendingen. Het is steeds interessant om te zien hoeveel actoren er op hoog niveau bezig zijn met ergonomie: van studenten LO en productontwerpen tot preventieadviseurs niveau I/II en ergonomie. Hanne Kenis kon de jury...
Lees meer

Verslag studiedag "Welzijn op kantoor"

Op 15 maart 2018 vond de studiedag kantoorergonomie plaats te Antwerpen met als thema "Welzijn op kantoor". Hierbij werd het zittend werk bekeken vanuit verschillende invalshoeken: verlichting, digibesitas, praktijkrichtlijn, kantoorinrichting en geluid. Hieronder vind je de presentaties en...
Lees meer

Portret Bea Vermeersch

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Bea Vermeersch van Dana Belgium. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? Ik ben Bea Vermeersch en werk...
Lees meer

Portret Anja Everaert

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Anja Everaert, adviseur ergonomie in het AZ Sint-Jan-Brugge-Oostende. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe...
Lees meer

Verslag "Mensgericht ontwerpen"

Op 7 november was het verzamelen geblazen in Leuven voor de masterclass "Mensgericht ontwerpen". Aan de hand van praktijkvoorbeelden en een oefening werd de systeemaanpak van ergonomie als ontwerpdiscipline toegelicht. Spreker van de dag was Sjoerd Reinstra. Hij maakte de leidende rol duidelijk die...
Lees meer