Portret Benny Heylens

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Benny Heylens, preventieadviseur arbeidshygiëne en ergonomie bij Premed. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie?

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Ik ben Benny Heylens, master in het milieu- en preventiemanagement en werkzaam als preventieadviseur bij Premed EDPBW. Bij Premed focus ik mij hoofdzakelijk op het domein van de arbeidshygiëne, aangevuld met ergonomie en arbeidsveiligheid. Een geweldig leuke combinatie die nooit verveelt!

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Ergonomie opnemen in mijn takenpakket – na uiteraard het attest van ergonoom behaald te hebben – was voor mij een tweede natuur. Er zijn zo veel welzijnsthema’s of problematieken die domein overschrijdend zijn, dat het bijna fout lijkt om ergonomie niet te incorporeren. Vaak gaat het om verdoken beeldschermwerk, cognitieve ergonomie of vastgeroeste werkgewoontes. Problemen die ik alleen maar kan aanpakken door kennis van zo veel mogelijk domeinen te vergaren en mensen hun job zo slim, veilig en gezond mogelijk te maken.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Mijn eindwerk voor preventieadviseur-ergonoom ging over het akoestiek klimaat in landschapskantoren. Omdat ik werkzaam ben bij een externe dienst voor preventie, kom ik op veel bedrijven die de filosofie van landschapskantoren – jammer genoeg – fout implementeren. Zo worden werknemers vaak met zo veel mogelijk in een ruimte gepropt en worden enkelingen als het ware noodgedwongen verbannen naar zogenaamde concentratiebubbels. Met de pandemie die vorig jaar onze deur inramde werden velen hier – eindelijk – eens van bewust, en kan ik hopen dat de mentaliteit rond landschapskantoren in de positieve zin evolueert. Zelf ben ik lid van de Taskforce Ventilatie, m.n. de werkgroep rond nominale bezetting. Zo kan ik mijn stem laten horen om werkplekken gezond te houden en bijhorend ook meer ergonomisch.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Ik loop niet graag te pronken, maar ik ben zeer tevreden hoe Premed met het verplicht thuiswerken is omgegaan. Ergens lijkt mij dit vrij normaal, we hebben per slot van rekening een voorbeeldfunctie naar onze klanten toe. Desalniettemin trek ik soms grote ogen wanneer ik bij grote bedrijven langsga en te horen krijg dat mensen 8 uur per dag achter een laptop worden vastgeketend. Premed anticipeerde op het verplichte thuiswerk en stelde al vlug bij de eerste lockdown kwalitatieve laptophouders, toetsenborden en muizen ter beschikking voor onze eigen werknemers en adviezen voor onze klanten. Toen we merkten dat thuiswerk niet zomaar zou overvliegen, zorgde Premed bijkomstig voor externe beeldschermen en bureaustoelen aan voordeeltarief! Dit lijkt voor sommige misschien wat overkill, maar persoonlijk zou ik het niet meer anders kunnen zien. Om de scheiding tussen werk en privé voor mezelf te bewaren, camoufleer ik na elke werkdag mijn bureaustoel tussen mijn planten. Mijn beeldscherm monteerde ik met een monitorarm aan mijn eet/werktafel en doet buiten de werkuren dienst als scherm voor een film of serie tijdens het koken of het eten. Gezellig!

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik kan het niet laten om nogmaals de pandemie te vermelden. Hoewel deze ongetwijfeld voor zeer veel leed en negatiefs heeft gezorgd, heeft ze ook vele hun ogen doen opentrekken. Mijn collega’s en ikzelf zijn van mening dat dit noodgedwongen telethuiswerk een blijver is, en dat veel organisaties zullen overstappen naar structureel telewerk. Met die gedachte ben ik zeer blij met het bestaan van de VerV. Hun onderzoekwerk en publicaties maken dat wij het warm water niet opnieuw moeten uitvinden. Met behulp van de deskundigheid van VerV zie ik een toekomst voor mij waarin elke werknemer gezond en tevreden structureel kan telethuiswerken. Samen gaan we naar het nieuwe normaal, voor een meer ergonomische toekomst!

Nieuws

Webinar "praktijkrichtlijn kantoor" - 04/12

De VerV praktijkrichtlijn is een breed gedragen consensus van ergonomen over de kantoorinrichting, een verstelbare werkplek, geconcentreerd werken, de omgevingsfactoren, het aanpakken van sedentair gedrag en thuiswerk. Deze webinar licht de nieuwigheden toe. Deze webinar geeft toelichting bij de...
Lees meer

Sprekers in de kijker - Monique Vermeulen & Karin Leeuwenberg

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Monique Vermeulen en Karin Leeuwenberg van de Nederlandse Politie komen...
Lees meer

Sprekers in de kijker - Luc Royens & Cindy Van Gorp

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Luc Royens en Cindy Van Gorp van het Heilig Hart Ziekenhuis in Lier komen...
Lees meer

Spreker in de kijker - Thomas De Lombaert

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Thomas De Lombaert komt spreken over de invloed van autonomie op het welzijn...
Lees meer

Spreker in de kijker - Bart Cillekens

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Bart Cillekens mag de spits afbijten.  Wie ben je en wat is je link met...
Lees meer

Praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De VerV praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" kende een grondige update eind 2023. Aanleiding was de hybride realiteit van het werken, thuis en op kantoor. De praktijkrichtlijn is een brede consensus van ergonomen, gespecialiseerd in beeldschermwerk. Praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" (.pdf) -...
Lees meer

Praktijkrichtlijn verplaatsen van personen

De praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen" kende een update in 2023. Deze is het resultaat van een brede consensus onder de zorgspecialisten in België over de mobiliteitsklassen en de vereiste hulpmiddelen per transfer. Praktijkrichtlijn "Verplaatsen van personen" NL - FR - ENG 1....
Lees meer

VerV Ergonomiecongres 2023

Het Ergonomiecongres was top! Een dag vol inspiratie en netwerking met 300 deelnemers, 45 sprekers, 22 sponsors en 17 helpende handen. Bedankt! Presentaties: Keynote Doorbreek de cylcus van werkplek naar spreekkamer - Paul Kuijer Zorg praktijk Workshop permanente lakens - Tineke Lauwers Workshop...
Lees meer

Nieuwe praktijkrichtlijnen zorg en kantoor

Ter gelegenheid van het Ergonomiecongres worden twee nieuwe praktijkrichtlijnen gepresenteerd: * Praktijkrichtlijn "Verplaatsen van personen" Nieuw is een duidelijk beslisdiagram voor het bepalen van de mobiliteitsklassen. Dat geeft een gemeenschappelijke taal over de verschillende sectoren van de...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken, maak er een foto van en post het op sociale media... Dat is het concept en jullie hebben dat ook massaal gedaan. Niet alleen op kantoor, maar ook de scholen zetten dit jaar hun beste beentje voor. Proficiat aan allen en bedankt hiervoor! Mooi...
Lees meer