Intervisie zorg - AZ Alma

Op 16 maart  was VerV te gast bij AZ Alma voor een intervisie zorg. Een grote dank aan Tania Goderis voor de puike organisatie. Centrale thema was hoe men nu ergonomie best aanpakt in de praktijk. Daarbij staan de Beleidsspiegel, de Tilthermometer en de mobiliteitsklassen (MK5) centraal.

Presentatie intervisie AZ Alma (.pdf)

Voorstelling AZ Alma
Ergonomie is ingebed in de dienst revalidatie. Structureel kwam er een grote boost door de uitrol van een ergocoach team. Met drie ergocoaches kon men meer proactief werken in plaats van ‘ergonomische brandjes te blussen’.

Allereerst werd er gestart met de ondertekening van het VerV Charter. Dit document heeft ondertussen zijn meerwaarde bewezen om aantal beslissingen te bekomen. Met het uitrollen van de Tilthermometer over alle afdelingen kwam aan het licht hoe de voorraad van hulpmiddelen was, welke wel en niet gebruikt werden. Een aantal hulpmiddelen die niet gebruikt werden, kregen een heroriëntering naar een andere afdeling. Mobiliteitsklassen, beleidsspiegel werden ook geïntegreerd.

De ergocoaches nemen verschillende taken op zich: deelnemen aan overlegorganen zoals cpbw, periodieke besprekingen met zorgmanagers, aansluiten bij overlegmomenten van thema’s zoals decubitus, valpreventie, pijn, enz. Aan de hand van ervaringen van AZ Alma kwamen er vele vragen los bij de deelnemers en ontstond er een boeiend kennisuitwisseling tussen de deelnemers.

Rondgang
In een tweede deel was er een rondgang doorheen het ziekenhuis. AZ Alma is gevestigd in een nieuwbouw. Het ontwerp van het gebouw is gebaseerd om de looplijnen zo kort mogelijk te houden. Zo zijn operatiekwartier, sterilisatie en dagziekenhuis aangrenzend aan elkaar.

Bij de sterilisatieafdeling werd het proces van reinigen, wassen, steriliseren, verpakken, stockeren toegelicht door de hoofdverpleegkundige. Alle werktafels en wastafels zijn in hoogte verstelbaar. Zo kan elke medewerker zijn werkplek ideaal afstemmen. Tevens waren er een aantal mooie voorbeelden van cognitieve ergonomie zoals de status van de zeepvoorraden, de status van de scopen (vuil, in gebruik, in reiniging, in stockage). In het verleden ging er veel arbeidstijd verloren omdat men er geen direct zicht op had. Met de digitale status is dit een grote verbetering.

Bij het magazijn werden we rondgeleid bij de verschillende soorten  goederen: voeding, eetkarren, steriel materiaal, verzorgingsmateriaal, drankenvoorraad, linnen, enz. Door de verantwoordelijke kregen we een mooi overzicht hoe er efficiënt gewerkt werd door principes van LEAN en diverse trekkers.

Tot afsluit werden we nog getrakteerd met een lekker hapje. Het was een boeiende intervisie!

 

Nieuws

Portret Hans Van Zundert

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Hans Van Zundert, interne preventieadviseur bij Autogrill. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie! 1. Kan je een korte voorstelling geven van...
Lees meer

Portret Griet De Preter

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Griet De Preter. Als ergonome aan de Vlaamse Overheid draait ze toch al heel wat jaren mee in het ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen! 1. Kan je...
Lees meer

Portret: Brenda Vanmontfort

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Brenda Vanmontfort. Ze wist als studente met haar projectwerk ergonomie de eerste "Prijs Goede Praktijk Ergonomie 2016" binnen te halen. Tijd om meer te weten...
Lees meer

Verslag Nieuwjaarsontmoeting op 24/01/2017

De studiedag "Goede praktijken in ergonomie" was ook dit jaar een voltreffer. Boeiende sprekers en een interactief publiek zorgden voor een inspirerende studiedag. Attractie van de dag waren de exoskelets die het publiek kon testen. Hieronder kan u de presentaties nog eens terugvinden. Werkbaar...
Lees meer

Presentaties studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2018

Om het jaar goed in te zetten organiseerde de VerV op 23 januari 2018 zijn jaarlijkse studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Lees hieronder de presentaties en bekijk de sfeerbeelden. Gezonde kantoren volgens de WELL standaard Evelien Koekkoek, ...
Lees meer

Inzendingen "Goede praktijk ergonomie 2016"

Met 20 inzendingen kende deze eerste prijs voor "Goede praktijk ergonomie 2016" een mooie respons. Opvallend was het brede publiek dat met ergonomie bezig is: van preventieadviseur niveau I tot II, van bachelor LO tot master productontwikkeling, van studerende tot werkende ergonoom... Hieronder een...
Lees meer

Start nieuwe Vlaamse Ergonomie Vereniging - VerV

De Vlaamse Ergonomie Vereniging is gegroeid uit de Nederlandstalige vleugel van BES. De dynamiek die de voorbije jaren werd opgebouwd, wordt verdergezet in een zelfstandig netwerk. Op deze manier kunnen een aantal specifieke doelen duidelijker gerealiseerd worden: - uitwisselen van kennis en...
Lees meer