Intervisie zorg - AZ Alma

Op 16 maart  was VerV te gast bij AZ Alma voor een intervisie zorg. Een grote dank aan Tania Goderis voor de puike organisatie. Centrale thema was hoe men nu ergonomie best aanpakt in de praktijk. Daarbij staan de Beleidsspiegel, de Tilthermometer en de mobiliteitsklassen (MK5) centraal.

Presentatie intervisie AZ Alma (.pdf)

Voorstelling AZ Alma
Ergonomie is ingebed in de dienst revalidatie. Structureel kwam er een grote boost door de uitrol van een ergocoach team. Met drie ergocoaches kon men meer proactief werken in plaats van ‘ergonomische brandjes te blussen’.

Allereerst werd er gestart met de ondertekening van het VerV Charter. Dit document heeft ondertussen zijn meerwaarde bewezen om aantal beslissingen te bekomen. Met het uitrollen van de Tilthermometer over alle afdelingen kwam aan het licht hoe de voorraad van hulpmiddelen was, welke wel en niet gebruikt werden. Een aantal hulpmiddelen die niet gebruikt werden, kregen een heroriëntering naar een andere afdeling. Mobiliteitsklassen, beleidsspiegel werden ook geïntegreerd.

De ergocoaches nemen verschillende taken op zich: deelnemen aan overlegorganen zoals cpbw, periodieke besprekingen met zorgmanagers, aansluiten bij overlegmomenten van thema’s zoals decubitus, valpreventie, pijn, enz. Aan de hand van ervaringen van AZ Alma kwamen er vele vragen los bij de deelnemers en ontstond er een boeiend kennisuitwisseling tussen de deelnemers.

Rondgang
In een tweede deel was er een rondgang doorheen het ziekenhuis. AZ Alma is gevestigd in een nieuwbouw. Het ontwerp van het gebouw is gebaseerd om de looplijnen zo kort mogelijk te houden. Zo zijn operatiekwartier, sterilisatie en dagziekenhuis aangrenzend aan elkaar.

Bij de sterilisatieafdeling werd het proces van reinigen, wassen, steriliseren, verpakken, stockeren toegelicht door de hoofdverpleegkundige. Alle werktafels en wastafels zijn in hoogte verstelbaar. Zo kan elke medewerker zijn werkplek ideaal afstemmen. Tevens waren er een aantal mooie voorbeelden van cognitieve ergonomie zoals de status van de zeepvoorraden, de status van de scopen (vuil, in gebruik, in reiniging, in stockage). In het verleden ging er veel arbeidstijd verloren omdat men er geen direct zicht op had. Met de digitale status is dit een grote verbetering.

Bij het magazijn werden we rondgeleid bij de verschillende soorten  goederen: voeding, eetkarren, steriel materiaal, verzorgingsmateriaal, drankenvoorraad, linnen, enz. Door de verantwoordelijke kregen we een mooi overzicht hoe er efficiënt gewerkt werd door principes van LEAN en diverse trekkers.

Tot afsluit werden we nog getrakteerd met een lekker hapje. Het was een boeiende intervisie!

 

Nieuws

Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Toni Dohogne

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toni Dohogne. Na 40 jaar in de ergonomiewereld is hij nu op pensioen, maar nog steeds actief voor de Podiumkunsten. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op...
Lees meer

Portret Astrid Van Severen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Lieve De Keyser. Ze is directeur bij Prebes, de vereniging van preventieadviseurs. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! Lees meer:...
Lees meer

GDPR

U hoorde de laatste maanden misschien wel iets oer de nieuwe wetgeving rond GDPR. Gezien uw privacy van groot belang is, zorgt VerV ervoor dat uw gegevens correct en met zorg behandeld worden. Welke gegevens worden verwerkt? Alle persoonsgegevens die van belang zijn voor het verwerken van jouw...
Lees meer

Portret Agnes Abts

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Gert De Clercq. Hij is arbeidsgeneesheer bij BASF en volgt de specialisatie ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie! Lees meer:...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2017

Met de Ergonomieprijs zet de Vlaamse Ergonomie Vereniging (VerV) elk jaar een goede praktijk in de kijker. Winnares dit jaar was Hanne Kenis van Mensura. Ze mocht een elektrische zit-sta tafel in ontvangst nemen. Een overzicht van alle inzendingen en selecties kan je hieronder vinden: Joey Claes,...
Lees meer

Hanne Kenis wint VerV Ergonomieprijs!

De VerV Ergonomieprijs kiest elk jaar een beste praktijk uit de verschillende inzendingen. Het is steeds interessant om te zien hoeveel actoren er op hoog niveau bezig zijn met ergonomie: van studenten LO en productontwerpen tot preventieadviseurs niveau I/II en ergonomie. Hanne Kenis kon de jury...
Lees meer

Verslag studiedag "Welzijn op kantoor"

Op 15 maart 2018 vond de studiedag kantoorergonomie plaats te Antwerpen met als thema "Welzijn op kantoor". Hierbij werd het zittend werk bekeken vanuit verschillende invalshoeken: verlichting, digibesitas, praktijkrichtlijn, kantoorinrichting en geluid. Hieronder vind je de presentaties en...
Lees meer

Portret Bea Vermeersch

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Bea Vermeersch van Dana Belgium. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? Ik ben Bea Vermeersch en werk...
Lees meer