Portret Guido Moerman

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Guido Moerman, ergonoom bij Securex. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie...

1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Guido Moerman, sinds 2009 werkzaam als preventieadviseur voor de externe dienst Securex. Voordien werkte ik 13 jaar als intern preventieadviseur voor een organisatie in de financiële sector. Ik ben afkomstig van Brussel en mijn klanten zijn verspreid over heel België. Oorspronkelijk kom ik uit de wereld van de interieurarchitectuur maar ik heb ook nog andere watertjes doorzwommen alvorens mij vast te bijten in de ergonomie.

Het grootste deel van mijn tijd geef ik opleidingen “Train de trainer” en “Lichaams-sparend werken” zowel in groep als individueel. Mijn opleiding tot coach helpt me om ook in minder evidente situaties deelnemers te enthousiasmeren en “mee te nemen” in een positief en ergonomisch verhaal. De sectoren waarin ik het meest actief ben zijn zorg, kantoor en hotel. Daarnaast sta ik op permanente basis nog een aantal bedrijven bij in het uitwerken van een welzijnsbeleid.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Als zelfstandig interieurarchitect werd ik vaak geconfronteerd met niet aangepaste “hoogtes, breedtes, dieptes, ...” van allerhande ontwerpen zoals meubilair of onthaalbalies maar ook bij de inrichting van landschapskantoren. Telkens merkte ik dat er bij het ontwerpen onvoldoende rekening gehouden werd met de noden van de gebruikers. Het werk aanpassen aan de mens weet je wel... Het is zo dat ik mij verdiept heb in de discipline die net daar haar wortels heeft, de ergonomie. Door tal van opleidingen heb ik me hier verder in kunnen bekwamen.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
De E-learning rond ergonomisch werken op kantoor, die ik, ondersteund door de interne preventieadviseur van een grote klant, heb ontwikkeld. Een mooi voorbeeld van “Customer oriented approach”. Het uitgangspunt bij de ontwikkeling was om de gebruiker centraal te stellen en uit te gaan van zijn noden, maar ook van zijn mogelijke belemmeringen (zoals bv. gebrek aan tijd). Hierdoor zijn we tot een instrument gekomen dat uitnodigend en gebruiksvriendelijk is, eerder dan belerend.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Alle toepassingen die comfort bieden en waarvan de gebruiker amper doorheeft dat er verregaand ergonomisch studiewerk achter schuilt. Zo is er bv. de bestuurdersstoel van een wagen met alle regelmogelijkheden. Nu nog de gebruiker wegwijs maken.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Mijn stokpaardje blijft de multidisciplinariteit! Hoe komt het toch dat bijna elke discipline de mond vol heeft van multidisciplinariteit, maar dat men er in de praktijk maar zelden in slaagt om “grensoverschrijdend” samen te werken? Elk zijn grote waarheid zeker?

Graag zou ik ertoe bijdragen om de ergonomie tot een meer “aanvaardbare speler” te maken in de ontwerpfase van elk project. Preventieadviseur after all ;).

• 

Wie

 

Nieuws

Ergoday kantoor 31/03 - Hybride werken

De Ergoday kantoor vindt paats op 31 maart 2022. Het thema is - hoe kan het anders - hybride werken. Corona heeft het beeldschermwerk grondig veranderd met een blijvende impact in de toekomst en kantoorinrichting. Daarom gebeurt deze Ergoday in samenwerking met Belfa, de vereniging voor Facility...
Lees meer

Workshops "Obese transfer"

De drie workshops rond "De obese transfer: oplossingen in praktijk" zijn verplaatst naar 10 mei 2022. Zorgvragers worden zwaarder en zwaarder, dit verhoogt dan ook de zorgzwaarte. Deze workshops zijn heel praktijkgericht om aan de hand van concrete cases te komen tot oplossingen. Men kan zich...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2021 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2021 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2021: 1. Van beleid tot...
Lees meer

Charter Ter Linde

Binnen WZC Ter Linde zijn er in het verleden al heel wat inspanningen geleverd voor toepassing van een goed ergonomiebeleid. Om dit officieel en kenbaar te maken, ondertekenden de burgemeester van Hooglede-Gits, de voorzitter en de directeur van het woon-zorgcentrum het VerV Charter "Ergonomie in...
Lees meer

26/11 Belfa FM day 2021 - verslag

FM-Day is het jaarlijks congres over facilitair management met 12 sprekers over diverse onderwerpen. Omwille van de stijgende coronacijfers en het verplichte telewerk werd de gebruikelijke locatie (Brabanthal) ingeruild voor Zoom. Namens VerV kwam Wim Ponsaert aan de hand van de Praktijkrichtlijn...
Lees meer

Charter Sint-Elisabeth

Na een eerste projectweek ergonomie in 2015 organiseerde WZC Sint-Elisabeth te Duffel dit jaar zijn tweede editie. Als afsluiter van deze week werd het charter "gezonde zorg, gezonde medewerker "van de Beroepsvereniging voor Ergonomie ondertekend. Hiermee engageert de instelling zich tot het werken...
Lees meer

Prettige feestdagen!

VerV wenst u prettige feestdagen en een ergonomisch 2022! Om het jaar goed in te zetten, opent VerV het jaar met de online studiedag "Goede praktijken ergonomie". Dit is het jaarlijks ontmoetingsmoment voor ergonomen en ergonomie-geïnteresseerden. Inschrijven kan hier. In 2022 staan ook de...
Lees meer

Mentale vermoeidheid en werkprestatie

Wat is de invloed van mentale vermoeidheid op je werkprestatie? Op kantoor kunnen we ons er iets bij voorstelen, maar wat betekent dit bij fysieke jobs? Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" op 25/01 zal Renée Govaerts van de VUB haar studie rond mentale vermoeidheid toelichten. Schrijf...
Lees meer

Sedentair gedrag en hybride werken

Hoeveel zit jij als je thuiswerkt? Zit je meer of minder dan als je op kantoor werkt? Een Zweedse studie toonde aan dat we bij thuiswerk evenveel zitten als bij werken op kantoor... Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" (25/01) licht An Bogaerts van KULeuven de resultaten van haar...
Lees meer

Intervisie "Hulpmiddelen industrie" - 06/12

De intervisie rond hulpmiddelen in de industrie is geannuleerd. Door de stijgende Coronacijfers is het niet opportuun of essentieel om deze bijeenkomst fysiek te laten doorgaan. Er is ook geen online vervangprogramma voorzien! Het doel was immers de hulpmiddelen te zien, te voelen, te testen,...
Lees meer