KB Reïntegratie

Eind november 2016 verscheen het KB Reïntegratie om langdurig zieke medewerkers terug naar werk te begeleiden. De arbeidsgeneesheren spelen een coördinerende rol en eigenen zich ongeveer alle taken toe. Toch worden ook "andere bevoegde preventieadviseurs" vernoemd. Daaronder kan men verstaan dat ergonomen ook een rol te spelen hebben.

Het nieuwe KB komt erop neer dat een reïntegratietraject kan gestart worden op vraag van de werknemer, behandelende arts of werkgever. De preventieadviseur arbeidsgeneesheer zal dan een reïntegratiebeoordeling uitvoeren, waarbij de restcapaciteit van de medewerker wordt onderzocht. Er wordt dus uitgegaan van wat de medewerker wel nog kan.

In een volgende stap beoordeelt de arbeidsgeneesheer ook de werkpost of werkomgeving om te oordelen of de medewerker kan hervatten of niet, al dan niet met aangepast werk. Daarna is het aan de werkgever om een reïntegratieplan op te maken. Aangepast werk kan men daarin zien als een tijdelijke of blijvende vermindering van het aantal uren of het aantal taken. Ook het volgen van opleiding kan deel uitmaken van een plan.

De Vlaamse Ergonomie Vereniging had in haar advies aan de minister gepleit voor een meer uitgesproken rol voor de "andere preventieadviseurs". De preventieadviseur ergonomie is bij uitstek de specialist om de fysieke belasting van de werkplek te beoordelen. In overleg met de arbeidsgeneesheer kan dan gezocht worden naar een goede job matching.

Het KB mist ook de kans om in te zetten op preventie of zich te integreren in een welzijnsbeleid. Een langdurig ziekteverzuim kan men vergelijken met een ernstig arbeidsongeval. Vanuit veiligheid maakt men dan een omstandig verslag met maatregelen om een recidief te voorkomen. In een welzijnsbeleid zou men deze logica ook voor langdurig zieken verwachten. Zoals de medische onderzoeken weinig leiden tot preventie, zal dat hier ook zo zijn.

Als besluit kan men stellen dat het positief is dat bedrijven die aan reïntegratie willen doen nu een wettelijk kader hebben. In de praktijk zal het van belang zijn om de preventieadviseurs ergonomie en psychosociale te betrekken voor een goede job matching. De interne preventieadviseur is dan weer nodig om het louter reactieve te overstijgen door input te geven voor preventie.

 

Nieuws

Algemene Ledenvergadering VerV

VerV heeft de rechtsvorm van een beroepsvereniging. Dat brengt ook een aantal formele verplichtingen met zich mee zoals een Algemene Ledenvergadering. Deze bestaat uit alle werkende leden van de vereniging. Deze zijn actief in de werkgroep en in de Raad van Bestuur. De werkgroepen lichtten kort toe...
Read more

Ergognoom 2019

Wim Ponsaert is de "ergognoom" van 2019! De studiedag "Goede praktijken in ergonomie" werd geopend met een ergonomiequiz waarin een aantal meerkeuzevragen over 2018 werden afgevuurd. Van alle deelnemers had Wim de meeste goede antwoorden en wint zo de prijs van "ergognoom". "Een ergonoom is een...
Read more

Ergoday kantoor: WELL Building Standard 03/04

Deze Ergoday Kantoor draait rond gezonde gebouwen. Daarvoor bestaat een internationaal keurmerk: de WELL Building Standard. In 2018 opende het nieuwe WTC gebouw in Utrecht, dat beantwoordt aan deze normen. Daarom brengen we op 3 april een bezoek aan dit gebouw. In de voormiddag wordt de WELL...
Read more

Portret Ann Van Erps

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Ann Van Erps, bedrijfsverpleegkundige ergonomie bij Premed. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Ik...
Read more

Sponsors 2019

Ook in 2019 kan VerV rekenen op de steun van enkele sponsors. Om het nieuwe jaar goed in te zetten, bieden ze ook promotie-acties aan rond de Swopper (Health2Work), Bivo zit-sta tafel (Zitsta) of Work&Move PitStops software (BakkerElkhuizen). Kijk onderaan de logo's of er een actie is, die jij...
Read more

Lidgeld 2019

Voor 2018 bedraagt het lidmaatschap 50 euro. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Vermeld in de mededeling "Lidgeld en uw naam". Wie  een factuur nodig heeft, kan de facturatiegegevens doormailen naar info@verv.be. Waarom lid worden? - Netwerken:...
Read more

Portret Kitta Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Kitta Van de Velde, preventieadviseur bij Atlas Copco Support Services. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, wat doe je en waar...
Read more

Portret Sandra Wera

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sandra Wera, lector ergonomie aan de AP Hogeschool. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je? Mijn naam is...
Read more

Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Read more

Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Read more