Ergonomie in de vernieuwde Codex

De nummering van de Codex is herbekeken en opvallende nieuwigheid is dat ergonomie duidelijk zichtbaar wordt. De nieuwe codex bestaat uit 10 boeken en boek nummer 8 is "Ergonomische belasting". Dit boek omvat drie titels:
- Titel 1: Werkzitplaatsen en rustzitplaatsen
- Titel 2: Beeldschermen
- Titel 3: Manueel hanteren van lasten

Dit zijn de gekende KB's waarvan de inhoud evenwel identiek is gebleven.

Titel 1: Werkzitplaatsen en rustzitplaatsen
Dit gaat over het langdurig staand werken. Wanneer dit risico aanwezig is, dient de werkgever een zittende pauze te voorzien (2x15') of zittend werk mogelijk te maken. Een pauze Vanuit ergonomie, is het staan op één vierkante meter vooral belastend. Moet men dit langer dan 1 uur continu doen en meer dan 4u op dagbasis, dan is het risico aanwezig. Wanneer het ter plaatse staan af en toe afgewisseld wordt met beweging kan men 2u continu en 5u op dagbasis als grenzen hanteren.

Titel 2: Beeldschermen
In de eerste plaats dient het werk zo georganiseerd te worden zodat afwisseling met ander werk mogelijk is. Lukt dit niet, dan is een risicoanalyse nodig. Deze is sinds 2016 extra op de voorgrond gekomen met het wegvallen van het verplicht periodiek medisch onderzoek. Vanaf gemiddeld 4u/dag pc werk of 2u/dag laptopwerk is dit risico aanwezig. De risicobeoordeling gebeurt tegenwoordig vaak met een online bevraging van de medewerkers. De individuele bureelwerker krijgt feedback tijdens het invullen. De werkgever krijgt de resultaten op groepsniveau om structurele verbeteringen door te voeren. Inhoudelijk doet een papieren checklist uiteraard hetzelfde. Nieuwelingen moeten geïnformeerd worden over hoe men zijn werkplek zou moeten instellen.

Titel 3: Manueel hanteren van lasten
Het manueel hanteren van lasten is een ruim begrip en omvat vier risico's:
- Tillen, houden, dragen
- Trekken en duwen (éénhandig/tweehandig)
- Repetitief werk
- Verplaatsen van mensen (zorgsector)

Deze risico's dient men in de eerste plaats zoveel mogelijk proberen te vermijden. De groeiende trend van robots/automatisatie speelt hier zeker op in. Is het risico toch aanwezig, dan dient er een beoordeling of risicoanalyse te gebeuren. Deze gebeurt best kwalitatief en kwantitatief. Een participatieve benadering staat centraal in ergonomie. Door het gesprek aan te gaan met de medewerkers, de experts van het werk, bekomt men heel wat kwalitatieve info over het knelpunt en mogelijke oplossingen. Kwantitatief betekent dat men het risico uitdrukt in een cijfer. Daarvoor bestaan er verschillende tools, waarvan de KIM methodes het best gekend zijn.

Wanneer is risico aanwezig?
- Tillen: meer dan 10x/dag meer dan 3kg tillen
- Trekken en duwen: meer dan 10x/dag of meer dan 200kg of meer dan 30m per keer trekken of duwen
- Repetitief werk: cyclustijd korter dan 30" of meer dan 30 handbewegingen per minuut
- Verplaatsen: mensen

Met welke methode risico kwantificeren?
- Tillen: KIM tillen, houden en dragen
- Trekken en duwen: KIM trekken en duwen
- Repetitief werk: KIM repetitief werk
- Verplaatsen: Tilthermometer

 

Nieuws

Nieuwe specialisatie ergonomie start in 2023

De volgende specialisatie-opleiding ergonomie gaat van start op 26 september 2023. Op 6 maart organiseerden Odisee en VerV hierover een infosessie. Deze uitgebreide opleiding (280u) is een wettelijke voorwaarde om preventieadviseur ergonomie te kunnen worden. Bekijk de presentatie hier De...
Read more

Intervisie industrie

De intervisie industrie rond de structurele risicoanalyse ergonomie was een verrijking met mooie praktijkvoorbeelden. Met dank aan Daikin om VerV te ontvangen en ons onder te dompelen in hun aanpak. Daikin (presentatie.pdf) De geschiedenis van ergonomie bij Daikin gaat terug tot voor 2010. Een...
Read more

Nieuw VerV bestuur!

In 2023 eindigde een bestuursperiode van VerV. Tijdens de woelige corona-jaren zijn we erin geslaagd om te blijven groeien in al onze doelstellingen. Dat kon enkel door het vele vrijwillegerswerk van bestuursleden en werkgroepen. Bedankt daarvoor! Een kleine handgreep van de realisaties: *...
Read more

Webinar "Zelfredezaamheidsradar"

In de webinar over de vernieuwde "Zelfredzaamheidsradar" (13/02/2023) demonstreerde Jan Stofs hoe je met dit instrument de zelfredzaamheid van de cliënt kan beoordelen, gekoppeld aan een databank met hulpmiddelen.
Read more

Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de...
Read more

Balans connectie en deconnectie

Technologie zorgt dat we steeds geconnecteerd (kunnen) zijn. Dat vormt een uitdaging voor ons digitaal welzijn en productiviteit. Alice Verlinden zal op de Ergoday "Werken met focus" (30/03) het actuele onderzoek rond digitale deconnectie toelichten. Hier ontdek je ook de tips voor jezelf als...
Read more

WZC Ter Meeren wint VerV Ergonomieprijs 2022!

Het WZC Ter Meeren wint de VerV Ergonomieprijs 2022 met hun intuïtieve rijondersteuning van passieve tilliften. De VerV Ergonomieprijs zet elk jaar een project, eindwerk of realisatie in de kijker rond ergonomie. De inzending van Sonja Eeckhoudt en collega's werd beloond met een zit-sta tafel,...
Read more

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2022

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. Iedereen kon projecten, ontwerpen, eindwerken of realisaties op vlak van ergonomie in 2022 indienen. Hieronder vindt u een overzicht van alle inzendingen: Inzendingen 2022: 1. Oprijplaat voor pallet - Bart De Groof, Midas 2....
Read more

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2023

Na een onderbreking van vier jaar opende de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" het ergonomiejaar met een knal. Een volle zaal kreeg interessante presentaties voorgeschoteld over kantoorontwerp en welzijn, effect van een rugrevalidatieprogramma, hulpmiddelen in de zorg en technologie 5.0....
Read more

Studie mobiliteitsklassen (MK5)

De mobiliteit van de zorgvrager in kaart brengen is een cruciaal onderdeel in het stimuleren van de zelfredzaamheid van zorgvragers. In België en Nederland worden de MobiliteitsKlassen 5 (MK5) als classificatiesysteem reeds volop gebruikt. Vanuit VerV nemen we deel aan een...
Read more