Praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De VerV praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" kende een grondige update eind 2023. Aanleiding was de hybride realiteit van het werken, thuis en op kantoor. De praktijkrichtlijn is een brede consensus van ergonomen, gespecialiseerd in beeldschermwerk.

Praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" (.pdf) - FR

De praktijkrichtlijn kantoorinrichting is opgebouw rond zes stellingen:

1. De kantoorinrichting faciliteert concentreren, communiceren, samenwerken en deconnecteren
Een goed kantoorontwerp start met het participatief bevragen van de medewerkers over hoe ze werken en wat hun noden zijn. Dit geeft inzicht in hoe vaak en waar ze de vier basistaken uitvoeren.

2.  Elke medewerker heeft recht op een verstelbare werkplek
De basisuitrusting van een beeldschermwerker moet toelaten om de werkplek te kunnen instellen volgens zijn of haar lichaamsbouw met de mogelijkheid tot houdingsafwisseling.

3. Geconcentreerd werk vereist een stille werkomgeving zonder afleiding
Elke medewerker moet geconcentreerd werk kunnen uitvoeren in een afgesloten ruimte voor één persoon of in een zone voor maximum 6 personen waar overleg en telefonie minimaal zijn.

4. Omgevingsfactoren hebben een positieve invloed op welzijn en prestaties
Op elke werkplek moet rekening gehouden worden met omgevingsfactoren zoals groen op kantoor, verlichting, binnenklimaat en akoestisch comfort.

5. Elke beeldschermwerker heeft de mogelijkheid het zitten kunnen onderbreken en bewegen tijdens het werk
De beste houding is de volgende houding. Per 2 werkplekken dient er één dynamisch te zijn door middel van een zit-sta tafel of dynamisch alternatief. Ook staand vergaderen valt hieronder.

6. Bij thuiswerk is er nood aan een structureel telewerkbeleid
Een telewerkbeleid met aandacht voor ergonomie legt concrete afspraken vast op papier over het ergonomisch materiaal en het informeren van de thuiswerkers over een ergonomische werkplek.

Nieuws

Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Toni Dohogne

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toni Dohogne. Na 40 jaar in de ergonomiewereld is hij nu op pensioen, maar nog steeds actief voor de Podiumkunsten. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op...
Lees meer

Portret Astrid Van Severen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Lieve De Keyser. Ze is directeur bij Prebes, de vereniging van preventieadviseurs. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! Lees meer:...
Lees meer

GDPR

U hoorde de laatste maanden misschien wel iets oer de nieuwe wetgeving rond GDPR. Gezien uw privacy van groot belang is, zorgt VerV ervoor dat uw gegevens correct en met zorg behandeld worden. Welke gegevens worden verwerkt? Alle persoonsgegevens die van belang zijn voor het verwerken van jouw...
Lees meer

Portret Agnes Abts

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Gert De Clercq. Hij is arbeidsgeneesheer bij BASF en volgt de specialisatie ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie! Lees meer:...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2017

Met de Ergonomieprijs zet de Vlaamse Ergonomie Vereniging (VerV) elk jaar een goede praktijk in de kijker. Winnares dit jaar was Hanne Kenis van Mensura. Ze mocht een elektrische zit-sta tafel in ontvangst nemen. Een overzicht van alle inzendingen en selecties kan je hieronder vinden: Joey Claes,...
Lees meer

Hanne Kenis wint VerV Ergonomieprijs!

De VerV Ergonomieprijs kiest elk jaar een beste praktijk uit de verschillende inzendingen. Het is steeds interessant om te zien hoeveel actoren er op hoog niveau bezig zijn met ergonomie: van studenten LO en productontwerpen tot preventieadviseurs niveau I/II en ergonomie. Hanne Kenis kon de jury...
Lees meer

Verslag studiedag "Welzijn op kantoor"

Op 15 maart 2018 vond de studiedag kantoorergonomie plaats te Antwerpen met als thema "Welzijn op kantoor". Hierbij werd het zittend werk bekeken vanuit verschillende invalshoeken: verlichting, digibesitas, praktijkrichtlijn, kantoorinrichting en geluid. Hieronder vind je de presentaties en...
Lees meer

Portret Bea Vermeersch

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Bea Vermeersch van Dana Belgium. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? Ik ben Bea Vermeersch en werk...
Lees meer

Portret Anja Everaert

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Anja Everaert, adviseur ergonomie in het AZ Sint-Jan-Brugge-Oostende. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe...
Lees meer