Portret René Mol

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan René Mol, adviseur ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!
 
 

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Mijn naam is René Mol, samen met mijn compagnon Luuk Burger eigenaar van het bedrijf Blue Sky Ergonomics. Van hieruit verzien we allerlei verschillende organisaties van ergonomisch advies. Van een medewerker met fysieke klachten tot en met adviezen omtrent de inrichting van een kantoor of productielijn. Waar liggen er risico’s op de loer en hoe kan men deze wegnemen?
Onze dienstverlening bestaat uit een werkplekonderzoeken (individueel), tiltrainingen en trainingen omgaan met fysieke belasting. Hiernaast verzorgen we een opleiding ergocoach (beeldschermwerk/ fysieke belasting). Hierbij haalt de organisatie kennis omtrent fysieke belasting in huis en is dit een prima stap om meer bewustwording omtrent ‘goed’ werken in de organisatie te borgen. Ook verzorgen we een geaccrediteerde opleiding tot werkplekadviseur voor de fysio-, ergo- en oefentherapeuten. Vanuit deze opleiding kunnen zij cliënten en organisaties advies geven met betrekking tot het op een juiste manier omgaan met fysieke belasting.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
In 1992 ben ik afgestudeerd als fysiotherapeut. 6 jaar heb ik gewerkt als fysiotherapeut en cliënten behandeld/ begeleid vanuit een praktijk in Best. In deze periode ben ik altijd al nieuwsgierig geweest naar de verschillende bezigheden van mensen gedurende de dag thuis (werkplek, hobby’s en sport) maar zeker ook op het werk (inrichting en uitvoering). Hoe kun je mensen met het juiste advies en het vergroten van de bewustwording nog verder verbeteren?
Vaak wordt er vanuit een praktijk-setting vooral symptoomgericht behandeld. Werkgevers hadden toen nog maar mondjesmaat interesse in een ‘verbeter’advies op de werkplek. Gelukkig is dit ruimschoots verbeterd en kunnen we samen op zoek naar de oorzaak van de klacht. Vanuit mijn werk heb ik meer en meer de kans gekregen (vanuit de werkgever) om medewerkers op de werkvloer van advies te voorzien. Uiteindelijk ben ik in 2014 mede-eigenaar geworden bij Blue Sky Ergonomics.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Dit is heel divers, er is er niet een die er echt uit springt. Het kan voor mij een individueel advies zijn waarbij je een medewerker meer inzicht geeft in hoe klachten zijn ontstaan en beter leert omgaan met zijn/ haar werkplek en werkzaamheden. Zodat uiteindelijk hierdoor verzuim kan worden voorkomen of duidelijk wordt verkort. Maar ook een organisatie inzicht geven in hoe werkplekken in te richten en te gebruiken of hoe een en ander op de werkvloer beter te organiseren (bijv. ‘jobroulatie etc). Alle verandering, verbetering is mooi hoe klein deze ook is en dat maakt mijn werk zo afwisselend en leuk. Vaak is het geven van meer inzicht rondom de fysieke ‘ergonomie’ het meest belangrijk.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Als je oplet vind je allerlei voorbeelden van ergonomie in het dagelijks leven terug. Ook op de werkplek gebeurt er de laatste jaren erg veel rondom de ergonomie. Alles is gericht op meer afwisseling in houding (zit- sta bureaus, wiebelkrukken verstelbare stoelen/ werkplekken etc.…), verminderen van fysieke belasting (tilliften, verstelbare schaartafels) en ook veel meer ruimte voor uitleg (vergroten bewustwording). Hoe gebruik je je werkplek nu op een goede manier en waarom moet ik nu anders tillen en welke hulpmiddelen kan ik hierbij gebruiken. Dit laatste is zeker noodzakelijk willen we ergonomie laten slagen.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Mijzelf verder blijven ontwikkelen binnen het onderwerp ergonomie. En organisaties (werkgever en werknemer) inzicht geven in ergonomie en dat het loont om hier aandacht aan te besteden. En dat het beter is om preventief te handelen dan in actie komen bij klachten en verzuim. Het levert veel op: meer werkplezier, meer bewustwording, gemotiveerde werknemers, een prettige werkplek, betere communicatie, minder verzuim, minder kosten, toename productie etc.

 

Nieuws

Intervisie "Ergonomie logistiek" - 01/10

Op 1 oktober openden we de maand van de ergonomie met een online intervisie over "Ergonomie in logistieke magazijnen". Hierin werden ergonomische oplossingen overlopen bij de verschillende taken in de logistiek. De focus ligt daarbij wel op de manuele handelingen. Hieronder vind je een overzicht...
Lees meer

Webinar "Minder zitten op kantoor"

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond minder zitten op kantoor. Tijdens deze webinar deelden Sofie Compernolle (UGent) en Jen Vanherle (UHasselt) hun nieuwste inzichten van lang stilzitten en hoe we dit kunnen doorbreken.  Ze gaan dieper...
Lees meer

Webinar "Minder zitten op school" - 09/10

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond "Minder zitten op school". Ook op school kan men immers het zitten regelmatig onderbreken of afwisselen. Tijdens deze webinar duik je volledig in het SWEEP-verhaal. Je leert niet alleen het project beter...
Lees meer

Verslag symposium musculoskeletaal modelleren

Begin september bracht het iSi Health KU Leuven Institute Symposium experts samen om computermodellering in de gezondheidszorg (in silico geneeskunde) te bespreken. Tuur van der Have hield voor VerV ook de invalshoek van ergonomie in het oog. Hieronder de belangrijkste punten voor ons...
Lees meer

Webinar nieuwe NPR1813

In mei 2025 verscheen de nieuwe Nederlandse Praktijkrichtlijn, NPR1813. Deze wordt vaak gehanteerd in het definiëren van een ergonomische bureaustoel of nog breder kantoormeubelen. NPR 1813 kende een update als toepassing van de Europese norm rond bureaustoelen, EN1335. Voorzitter van de werkgroep,...
Lees meer

Webinar praktijkrichtlijn "Ergonomie in het onderwijs"

Een nieuw schooljaar, een nieuwe VerV praktijkrichtlijn. Deze webinar was de lancering van de nieuwe VerV praktijkrichtlijn "Ergonomie in het secundair onderwijs". Deze is opgebouwd rond vijf topics: 1. Meubilair op maat van de leerling 2. Zitten kunnen onderbreken 3. Rugzak max. 10%...
Lees meer

Praktijkrichtlijn Ergonomie in het secundair onderwijs

Met het nieuwe schooljaar lanceert VerV een nieuwe praktijkrichtlijn rond Ergonomie in het secundair onderwijs. Aan de hand van vijf stellingen wordt aan de directie duidelijk gemaakt wat ergonomisch werken op een school betekent. Samen met de leerkrachten kunnen ze dan  inspiratie vinden in...
Lees meer

Human Factors NL Jaarcongres 2025

Human Factors NL, de ergonomievereniging in Nederland, organiseert zijn Jaarcongres 2025 rond het thema "Duurzaam". Gedurende twee dagen, 27 en 28 november, onderzoeken ze wat duurzaamheid betekent in relatie tot mens, werk en ontwerp. Het Jaarcongres biedt een platform voor netwerk- en...
Lees meer

Zet je 10-10-10 mee in de kijker?

Zet 10-10-10 mee in de kijker en download hier alle campagnebeelden en campagneteksten: 1. De campagnebeelden in de verschillende formaten en talen 1200 x 628 (geschikt voor berichten op LinkedIn en Facebook of als mailbanner): NL – FR – EN 1080 x 1350 (geschikt voor berichten op Instagram): NL...
Lees meer

Feedback VerV website

VerV plant om zijn website te vernieuwen. Ergonomie stelt de gebruikers centraal in het ontwerp en dat zijn jullie! Daarom nodigt VerV je uit om feedback te geven hoe je vandaag de website gebruikt en hoe een nieuwe VerV website er zou moeten uitzien. Ben je geïnteresseerd? Kom dan naar deze...
Lees meer