Portret René Mol

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan René Mol, adviseur ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!
 
 

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Mijn naam is René Mol, samen met mijn compagnon Luuk Burger eigenaar van het bedrijf Blue Sky Ergonomics. Van hieruit verzien we allerlei verschillende organisaties van ergonomisch advies. Van een medewerker met fysieke klachten tot en met adviezen omtrent de inrichting van een kantoor of productielijn. Waar liggen er risico’s op de loer en hoe kan men deze wegnemen?
Onze dienstverlening bestaat uit een werkplekonderzoeken (individueel), tiltrainingen en trainingen omgaan met fysieke belasting. Hiernaast verzorgen we een opleiding ergocoach (beeldschermwerk/ fysieke belasting). Hierbij haalt de organisatie kennis omtrent fysieke belasting in huis en is dit een prima stap om meer bewustwording omtrent ‘goed’ werken in de organisatie te borgen. Ook verzorgen we een geaccrediteerde opleiding tot werkplekadviseur voor de fysio-, ergo- en oefentherapeuten. Vanuit deze opleiding kunnen zij cliënten en organisaties advies geven met betrekking tot het op een juiste manier omgaan met fysieke belasting.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
In 1992 ben ik afgestudeerd als fysiotherapeut. 6 jaar heb ik gewerkt als fysiotherapeut en cliënten behandeld/ begeleid vanuit een praktijk in Best. In deze periode ben ik altijd al nieuwsgierig geweest naar de verschillende bezigheden van mensen gedurende de dag thuis (werkplek, hobby’s en sport) maar zeker ook op het werk (inrichting en uitvoering). Hoe kun je mensen met het juiste advies en het vergroten van de bewustwording nog verder verbeteren?
Vaak wordt er vanuit een praktijk-setting vooral symptoomgericht behandeld. Werkgevers hadden toen nog maar mondjesmaat interesse in een ‘verbeter’advies op de werkplek. Gelukkig is dit ruimschoots verbeterd en kunnen we samen op zoek naar de oorzaak van de klacht. Vanuit mijn werk heb ik meer en meer de kans gekregen (vanuit de werkgever) om medewerkers op de werkvloer van advies te voorzien. Uiteindelijk ben ik in 2014 mede-eigenaar geworden bij Blue Sky Ergonomics.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Dit is heel divers, er is er niet een die er echt uit springt. Het kan voor mij een individueel advies zijn waarbij je een medewerker meer inzicht geeft in hoe klachten zijn ontstaan en beter leert omgaan met zijn/ haar werkplek en werkzaamheden. Zodat uiteindelijk hierdoor verzuim kan worden voorkomen of duidelijk wordt verkort. Maar ook een organisatie inzicht geven in hoe werkplekken in te richten en te gebruiken of hoe een en ander op de werkvloer beter te organiseren (bijv. ‘jobroulatie etc). Alle verandering, verbetering is mooi hoe klein deze ook is en dat maakt mijn werk zo afwisselend en leuk. Vaak is het geven van meer inzicht rondom de fysieke ‘ergonomie’ het meest belangrijk.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Als je oplet vind je allerlei voorbeelden van ergonomie in het dagelijks leven terug. Ook op de werkplek gebeurt er de laatste jaren erg veel rondom de ergonomie. Alles is gericht op meer afwisseling in houding (zit- sta bureaus, wiebelkrukken verstelbare stoelen/ werkplekken etc.…), verminderen van fysieke belasting (tilliften, verstelbare schaartafels) en ook veel meer ruimte voor uitleg (vergroten bewustwording). Hoe gebruik je je werkplek nu op een goede manier en waarom moet ik nu anders tillen en welke hulpmiddelen kan ik hierbij gebruiken. Dit laatste is zeker noodzakelijk willen we ergonomie laten slagen.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Mijzelf verder blijven ontwikkelen binnen het onderwerp ergonomie. En organisaties (werkgever en werknemer) inzicht geven in ergonomie en dat het loont om hier aandacht aan te besteden. En dat het beter is om preventief te handelen dan in actie komen bij klachten en verzuim. Het levert veel op: meer werkplezier, meer bewustwording, gemotiveerde werknemers, een prettige werkplek, betere communicatie, minder verzuim, minder kosten, toename productie etc.

 

Nieuws

Opstart expertisecentrum ergonomie

VerV gaat van start met een expertisecentrum ergonomie. Dit verenigt de academische instellingen die bezig zijn met wetenschappelijk onderzoek over ergonomie. Doel is een kruisbestuiving te realiseren van theorie en praktijk.  In de eerste plaats zal het expertisecentrum ergonomie...
Lees meer

Spreker in de kijker - Jan Damps

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Jan Damps. Wie ben je en wat is je link...
Lees meer

Anneleen Leyman wint VerV Ergonomieprijs!

Bij de VerV Ergonomieprijs staat het delen van goede praktijken onder ergonomen centraal. Iedereen kan een project indienen dat hij/zij het voorbije jaar heeft gerealiseerd en trots op is. Uit alle inzendingen wordt dan de VerV Ergonomieprijs toegekend. Winnaar van de VerV Ergonomieprijs 2023 was...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2024

Het nieuwe ergonomiejaar gaat traditiegetrouw van start met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Deze inspirerende studiedag bood een mix van onderzoek en praktijk rond kantoor, zorg en industrie. Naast bijscholen is dit ook een moment om elkaar te ontmoeten en...
Lees meer

Symposium eUlift

Elke dag opnieuw zetten onze zorgprofessionals letterlijk en figuurlijk hun beste beentje voor om patiënten warme en veilige zorg te bieden. Deze taken kunnen het lichaam behoorlijk belasten waardoor ergonomische hulpmiddelen meer dan ooit welkom zijn. Enter eUlift! Op 23 april organiseren VerV en...
Lees meer

Intervisie houdingsanalyse

Op 25 april houden we een intervisie rond 3D houdingsanalyse. Het meten van de houding in 3D wordt steeds makkelijker, maar wat kunnen we nu juist met de resultaten doen? In deze intervisie krijg je een korte voorstelling van de huidige systemen en hun resultaten. Daarna volgt een discussie over...
Lees meer

Spreker in de kijker - Els De Wael

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Els De Wael.  Wie ben je en...
Lees meer

Spreker in de kijker - Marieke De Craemer

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Marieke De Craemer komt spreken over sedentair gedrag en bewegen. Wie ben je...
Lees meer

Lidgeld VerV 2024

Het lidgeld bij VerV voor 2024 bedraagt 75€. Begin januari zal hiervoor een factuur doorgestuurd worden. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Wie zich bij het Ergonomiecongres en later lid heeft gemaakt, hoeft in 2024 geen nieuwe bijdrage te betalen. Ook de...
Lees meer

Webinaire "Directives pratiques sur le travail sur écran" - 04/12

La nouvelle directive pratique de la VerV sur le travail sur écran s'agit d'un large consensus entre les ergonomes sur l'aménagement des bureaux, le poste de travail réglable, le travail concentré, les facteurs environnementaux, la lutte contre les comportements sédentaires et le travail à...
Lees meer