Portret Cinthy Ameye

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Cinthy Ameye, adviseur ergonomie en binnenkort preventieadviseur niveau 2 bij AZ Delta te Roeselare. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie? 

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? 
Mijn naam is Cinthy Ameye. 46 jaar, gelukkig getrouwd en mama van 2 zonen van 20 en 17 jaar. Mijn hobby’s zijn lopen, yoga en basket (op gezinsniveau)

Ik werk 24 jaar binnen AZ Delta (vroeger Heilig Hart Ziekenhuis) te Roeselare. Hiervan werkte ik 22 jaar als ergotherapeut.  De laatste 2 jaar werk ik op de preventiedienst binnen ons ziekenhuis met de bedoeling het luik ergonomie ter harte te nemen. Men gaf mij de kans vanuit de directie om mij bij te scholen tot “adviseur ergonomie” en ik volg momenteel “Preventieadviseur niveau 2”. Dit verruimt mijn visie naar preventie in het algemeen, maar ook specifiek naar ergonomie.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Ergonomie is reeds vanaf het begin van mijn loopbaan altijd een belangrijk gegeven geweest. Het helpen opstarten van de rugschool was hiervoor de trigger. Wat mij het meest hierin boeide was niet alleen de correcte houdingen, maar ook hoe je je werkplaats het best inricht zodoende je op een minder belastende manier je werk kunt uitvoeren, alsook het gebruik van hulpmiddelen.
Toen er 2 jaar geleden een vacature “adviseur ergonomie” verscheen, leek me dit een mooie kans om een nieuwe uitdaging aan te gaan.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Daar ik nog maar pas kom kijken zijn mijn realisaties nog beperkt…Maar misschien één realisatie waar ik toch wel trots op ben. Onlangs zijn we verhuisd naar onze nieuwbouw. Een heleboel nieuwe bureaus moesten dus worden ingesteld, zitposities worden bekeken en ev. hulpmiddelen worden geadviseerd om onze administratieve medewerkers een goede werkpost te bezorgen. De positieve feedback nadien deed me beseffen dat zelfs kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken. Alsook het uitwerken van de risicoanalyse en het actieplan hierbij bezorgden me veel voldoening en waren een goede leerschool. Dit staat zeker nog niet op punt, maar de aanzet hierbij is gegeven.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Zelf heb ik geen kleine kinderen meer, maar tijdens mijn jaren binnen de rugschool kreeg ik frequent de vraag hoe men kleine kindjes in de autostoel kon plaatsen op een rugbesparende manier. Vandaag de dag bestaat er een kinderzitje voor in de auto die je naar de deur kunt draaien. Het blijft voor mij een boeiend gegeven dat een aanpassing in de omgeving/werkmiddel/… ervoor zorgt dat er minder geëist wordt van ons lichaam.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
 2 jaar heb ik opleiding gevolgd… het wordt tijd om mijn ergonomiebeleid concreet te maken. Eenvoudig is dit niet om uit te voeren. Er zijn 4 campussen, 4000 medewerkers, verschillende departementen elk met hun eigen risico’s op vlak ergonomie, believers/non believers. Maar dat is natuurlijk de uitdaging. Werken aan een goede samenwerking tussen medewerkers van de aankoopdienst/ technische dienst/ICT/ingenieurs, management, leidinggevende van de diensten en vooral de medewerkers is zeker één van de doelstellingen. Het doen luisteren naar elkaar, brainstormen over risico’s en mogelijke oplossingen, ervoor zorgen dat instructies worden gevolgd … nee het gaat niet vanzelf. Maar stap voor stap, met vallen en opstaan zullen we van AZ Delta een organisatie maken met een pro-actief beleid op vlak van ergonomie.

Nieuws

Human Factors kaart van Vlaanderen

Het tijdschrift voor Human Factors van de ergonomievereniging uit Nederland heeft een nieuwe rubriek: Human Factors in Vlaanderen! Vanuit VerV is Tuur van der Have  toegetreden tot de redactieraad van het tijdschrift. Vanuit die rol zal hij invulling geven aan deze rubriek. In deze eerste...
Lees meer

Ergoday "Werken met focus"

Op 30 maart vond de Ergoday "Werken met focus" plaats. Met de recente wetgeving rond deconnectie is het relevant even stil te staan met hoe mensen vandaag met focus kunnen werken op kantoor. Als ergonoom kan men via het ontwerp ook de mogelijkheden om te concentreren en deconnecteren stimuleren of...
Lees meer

Verslag "Werkbaar werkt!"

Op 29 maart 2023 organiseerde SERV het event “Werkbaar werkt!” in het Herman Teirlinckgebouw te Brussel. Na  de opening van de dag door Danny Van Assche (ondervoorzitter SERV – Unizo) en Caroline Copers (voorzitter SERV – ABVV) kwam Vlaams minister van werk Jo Brouns aan het woord. Zijn...
Lees meer

Intervisie zorg - AZ Alma

Op 16 maart  was VerV te gast bij AZ Alma voor een intervisie zorg. Een grote dank aan Tania Goderis voor de puike organisatie. Centrale thema was hoe men nu ergonomie best aanpakt in de praktijk. Daarbij staan de Beleidsspiegel, de Tilthermometer en de mobiliteitsklassen (MK5)...
Lees meer

Nieuwe specialisatie ergonomie start in 2023

De volgende specialisatie-opleiding ergonomie gaat van start op 26 september 2023. Op 6 maart organiseerden Odisee en VerV hierover een infosessie. Deze uitgebreide opleiding (280u) is een wettelijke voorwaarde om preventieadviseur ergonomie te kunnen worden. Bekijk de presentatie hier De...
Lees meer

Intervisie industrie

De intervisie industrie rond de structurele risicoanalyse ergonomie was een verrijking met mooie praktijkvoorbeelden. Met dank aan Daikin om VerV te ontvangen en ons onder te dompelen in hun aanpak. Daikin (presentatie.pdf) De geschiedenis van ergonomie bij Daikin gaat terug tot voor 2010. Een...
Lees meer

Nieuw VerV bestuur!

In 2023 eindigde een bestuursperiode van VerV. Tijdens de woelige corona-jaren zijn we erin geslaagd om te blijven groeien in al onze doelstellingen. Dat kon enkel door het vele vrijwillegerswerk van bestuursleden en werkgroepen. Bedankt daarvoor! Een kleine handgreep van de realisaties: *...
Lees meer

Webinar "Zelfredezaamheidsradar"

In de webinar over de vernieuwde "Zelfredzaamheidsradar" (13/02/2023) demonstreerde Jan Stofs hoe je met dit instrument de zelfredzaamheid van de cliënt kan beoordelen, gekoppeld aan een databank met hulpmiddelen.
Lees meer

Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de...
Lees meer

Balans connectie en deconnectie

Technologie zorgt dat we steeds geconnecteerd (kunnen) zijn. Dat vormt een uitdaging voor ons digitaal welzijn en productiviteit. Alice Verlinden zal op de Ergoday "Werken met focus" (30/03) het actuele onderzoek rond digitale deconnectie toelichten. Hier ontdek je ook de tips voor jezelf als...
Lees meer