Intervisie zorg - AZ Alma

Op 16 maart  was VerV te gast bij AZ Alma voor een intervisie zorg. Een grote dank aan Tania Goderis voor de puike organisatie. Centrale thema was hoe men nu ergonomie best aanpakt in de praktijk. Daarbij staan de Beleidsspiegel, de Tilthermometer en de mobiliteitsklassen (MK5) centraal.

Presentatie intervisie AZ Alma (.pdf)

Voorstelling AZ Alma
Ergonomie is ingebed in de dienst revalidatie. Structureel kwam er een grote boost door de uitrol van een ergocoach team. Met drie ergocoaches kon men meer proactief werken in plaats van ‘ergonomische brandjes te blussen’.

Allereerst werd er gestart met de ondertekening van het VerV Charter. Dit document heeft ondertussen zijn meerwaarde bewezen om aantal beslissingen te bekomen. Met het uitrollen van de Tilthermometer over alle afdelingen kwam aan het licht hoe de voorraad van hulpmiddelen was, welke wel en niet gebruikt werden. Een aantal hulpmiddelen die niet gebruikt werden, kregen een heroriëntering naar een andere afdeling. Mobiliteitsklassen, beleidsspiegel werden ook geïntegreerd.

De ergocoaches nemen verschillende taken op zich: deelnemen aan overlegorganen zoals cpbw, periodieke besprekingen met zorgmanagers, aansluiten bij overlegmomenten van thema’s zoals decubitus, valpreventie, pijn, enz. Aan de hand van ervaringen van AZ Alma kwamen er vele vragen los bij de deelnemers en ontstond er een boeiend kennisuitwisseling tussen de deelnemers.

Rondgang
In een tweede deel was er een rondgang doorheen het ziekenhuis. AZ Alma is gevestigd in een nieuwbouw. Het ontwerp van het gebouw is gebaseerd om de looplijnen zo kort mogelijk te houden. Zo zijn operatiekwartier, sterilisatie en dagziekenhuis aangrenzend aan elkaar.

Bij de sterilisatieafdeling werd het proces van reinigen, wassen, steriliseren, verpakken, stockeren toegelicht door de hoofdverpleegkundige. Alle werktafels en wastafels zijn in hoogte verstelbaar. Zo kan elke medewerker zijn werkplek ideaal afstemmen. Tevens waren er een aantal mooie voorbeelden van cognitieve ergonomie zoals de status van de zeepvoorraden, de status van de scopen (vuil, in gebruik, in reiniging, in stockage). In het verleden ging er veel arbeidstijd verloren omdat men er geen direct zicht op had. Met de digitale status is dit een grote verbetering.

Bij het magazijn werden we rondgeleid bij de verschillende soorten  goederen: voeding, eetkarren, steriel materiaal, verzorgingsmateriaal, drankenvoorraad, linnen, enz. Door de verantwoordelijke kregen we een mooi overzicht hoe er efficiënt gewerkt werd door principes van LEAN en diverse trekkers.

Tot afsluit werden we nog getrakteerd met een lekker hapje. Het was een boeiende intervisie!

 

Nieuws

Webinar "praktijkrichtlijn zorg"

Deze webinar geeft meer uitleg over de nieuwe praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen". Deze consensus werd vernieuwd, verfijnd en ook meer toepasbaar voor thuiszorg en WZC gemaakt. Bekijk presentatie "Praktijkrichtlijn verplaatsen van personen" (.pdf) Deze webinar geeft toelichting bij de...
Lees meer

SPREKER IN DE KIJKER - STEPHANE MANNEKENS

Het Ergonomiecongres op 24 oktober 2023 komt er snel aan. Graag laten we ook de sprekers aan het woord over hun sessie en verwachtingen. Stéphane Mannekens is zaakvoerder bij Sit & Sleep Leuven. Wat ga je vertellen op het Ergonomiecongres? Ik wil aan kinesitherapeuten, ergotherapeuten en...
Lees meer

SPREKER IN DE KIJKER - LIEVEN MAERTENS

Het Ergonomiecongres op 24 oktober 2023 komt er snel aan. Graag laten we ook de sprekers aan het woord over hun sessie en verwachtingen. Lieven Maertens is actief als zelfstandig ergonoom in de zorgsector. Wat ga je vertellen op het Ergonomiecongres? ‘Basisverplaatsingen in en rond het bed’ is de...
Lees meer

SPREKER IN DE KIJKER - BRAM SOREL

Het Ergonomiecongres op 24 oktober 2023 komt er snel aan. Graag laten we ook de sprekers aan het woord over hun sessie en verwachtingen. Bram Sorel is als preventieadviseur en ergonoom werkzaam bij Familiezorg West-Vlaanderen. Daarnaast rondt hij binnenkort zijn opleiding preventieadviseur...
Lees meer

Key note speaker - Paul Kuijer

Het Ergonomiecongres opent dit jaar met een key note over de preventie van werkgerelateerde klachten aan het bewegingsapparaat. Paul Kuijer van de Vrije Universiteit Amstedam deelt graag zijn ideeën in zijn voordracht “Doorbreek de cyclus van werkplek naar spreekkamer bij lichamelijk zwaar...
Lees meer

Webinar 10-10-10 campagne

In oktober, de maand van ergonomie, vond ook dit jaar de 10-10-10 campagne plaats: op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken. Deze campagne zetten we kracht bij door het organiseren van een webinar rond sedentair gedrag. In een interactive webinar gaf Leen Van Brussel van het Vlaams...
Lees meer

Projectgroep KWS

De projectgroep KWS (klinisch werkstation) heeft als doel om de MK5 (mobiliteitsklassen) op een meer gebruiksvriendelijke manier te implementeren in het elektronisch patiëntendossier (EPD). Hiervoor staat een overleg gepland op 2 en 30 november van 15u tot 16u30. Wil je hieraan meewerken, schrijf...
Lees meer

Posters "Maand van de ergonomie"

Oktober is de maand van de ergonomie. Dit is de uitgelezen moment om ergonomie in de kijker te zetten binnen jouw bedrijf of bij je klanten. Vind hieronder het beeldmateriaal (posters en afbeeldingen) dat je vrij kan gebruiken in het Nederlands, Frans en Engels: Posters: Afbeeldingen:
Lees meer

10-10-10 op school

Dit jaar mikken VerV en Gezond Leven met de 10-10-10 campagne ook op scholen, hogescholen en universiteiten. Dat is op 10 oktober om 10 uur het zitten 10 minuten onderbreken. Heb je kinderen, scholieren, studenten die nog naar school gaan, informeer alvast de leerkrachten of scholen. Doe mee, maak...
Lees meer

10-10-10 mee in de kijker zetten?

Zet 10-10-10 mee in de kijker en download hier alle campagnebeelden en campagneteksten: 1. De campagnebeelden in de verschillende formaten en talen 1200 x 628 (LinkedIn/Facebook/mailbanner): NL – FR – EN 1080 x 1350 (Instagram ): NL – FR – EN 1920 x 1080 (achtergrond Teams/Skype): NL – FR –...
Lees meer