Intervisie zorg - AZ Alma

Op 16 maart  was VerV te gast bij AZ Alma voor een intervisie zorg. Een grote dank aan Tania Goderis voor de puike organisatie. Centrale thema was hoe men nu ergonomie best aanpakt in de praktijk. Daarbij staan de Beleidsspiegel, de Tilthermometer en de mobiliteitsklassen (MK5) centraal.

Presentatie intervisie AZ Alma (.pdf)

Voorstelling AZ Alma
Ergonomie is ingebed in de dienst revalidatie. Structureel kwam er een grote boost door de uitrol van een ergocoach team. Met drie ergocoaches kon men meer proactief werken in plaats van ‘ergonomische brandjes te blussen’.

Allereerst werd er gestart met de ondertekening van het VerV Charter. Dit document heeft ondertussen zijn meerwaarde bewezen om aantal beslissingen te bekomen. Met het uitrollen van de Tilthermometer over alle afdelingen kwam aan het licht hoe de voorraad van hulpmiddelen was, welke wel en niet gebruikt werden. Een aantal hulpmiddelen die niet gebruikt werden, kregen een heroriëntering naar een andere afdeling. Mobiliteitsklassen, beleidsspiegel werden ook geïntegreerd.

De ergocoaches nemen verschillende taken op zich: deelnemen aan overlegorganen zoals cpbw, periodieke besprekingen met zorgmanagers, aansluiten bij overlegmomenten van thema’s zoals decubitus, valpreventie, pijn, enz. Aan de hand van ervaringen van AZ Alma kwamen er vele vragen los bij de deelnemers en ontstond er een boeiend kennisuitwisseling tussen de deelnemers.

Rondgang
In een tweede deel was er een rondgang doorheen het ziekenhuis. AZ Alma is gevestigd in een nieuwbouw. Het ontwerp van het gebouw is gebaseerd om de looplijnen zo kort mogelijk te houden. Zo zijn operatiekwartier, sterilisatie en dagziekenhuis aangrenzend aan elkaar.

Bij de sterilisatieafdeling werd het proces van reinigen, wassen, steriliseren, verpakken, stockeren toegelicht door de hoofdverpleegkundige. Alle werktafels en wastafels zijn in hoogte verstelbaar. Zo kan elke medewerker zijn werkplek ideaal afstemmen. Tevens waren er een aantal mooie voorbeelden van cognitieve ergonomie zoals de status van de zeepvoorraden, de status van de scopen (vuil, in gebruik, in reiniging, in stockage). In het verleden ging er veel arbeidstijd verloren omdat men er geen direct zicht op had. Met de digitale status is dit een grote verbetering.

Bij het magazijn werden we rondgeleid bij de verschillende soorten  goederen: voeding, eetkarren, steriel materiaal, verzorgingsmateriaal, drankenvoorraad, linnen, enz. Door de verantwoordelijke kregen we een mooi overzicht hoe er efficiënt gewerkt werd door principes van LEAN en diverse trekkers.

Tot afsluit werden we nog getrakteerd met een lekker hapje. Het was een boeiende intervisie!

 

Nieuws

Opstart expertisecentrum ergonomie

VerV gaat van start met een expertisecentrum ergonomie. Dit verenigt de academische instellingen die bezig zijn met wetenschappelijk onderzoek over ergonomie. Doel is een kruisbestuiving te realiseren van theorie en praktijk.  In de eerste plaats zal het expertisecentrum ergonomie...
Lees meer

Spreker in de kijker - Jan Damps

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Jan Damps. Wie ben je en wat is je link...
Lees meer

Anneleen Leyman wint VerV Ergonomieprijs!

Bij de VerV Ergonomieprijs staat het delen van goede praktijken onder ergonomen centraal. Iedereen kan een project indienen dat hij/zij het voorbije jaar heeft gerealiseerd en trots op is. Uit alle inzendingen wordt dan de VerV Ergonomieprijs toegekend. Winnaar van de VerV Ergonomieprijs 2023 was...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2024

Het nieuwe ergonomiejaar gaat traditiegetrouw van start met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Deze inspirerende studiedag bood een mix van onderzoek en praktijk rond kantoor, zorg en industrie. Naast bijscholen is dit ook een moment om elkaar te ontmoeten en...
Lees meer

Symposium eUlift

Elke dag opnieuw zetten onze zorgprofessionals letterlijk en figuurlijk hun beste beentje voor om patiënten warme en veilige zorg te bieden. Deze taken kunnen het lichaam behoorlijk belasten waardoor ergonomische hulpmiddelen meer dan ooit welkom zijn. Enter eUlift! Op 23 april organiseren VerV en...
Lees meer

Intervisie houdingsanalyse

Op 25 april houden we een intervisie rond 3D houdingsanalyse. Het meten van de houding in 3D wordt steeds makkelijker, maar wat kunnen we nu juist met de resultaten doen? In deze intervisie krijg je een korte voorstelling van de huidige systemen en hun resultaten. Daarna volgt een discussie over...
Lees meer

Spreker in de kijker - Els De Wael

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Els De Wael.  Wie ben je en...
Lees meer

Spreker in de kijker - Marieke De Craemer

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Marieke De Craemer komt spreken over sedentair gedrag en bewegen. Wie ben je...
Lees meer

Lidgeld VerV 2024

Het lidgeld bij VerV voor 2024 bedraagt 75€. Begin januari zal hiervoor een factuur doorgestuurd worden. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Wie zich bij het Ergonomiecongres en later lid heeft gemaakt, hoeft in 2024 geen nieuwe bijdrage te betalen. Ook de...
Lees meer

Webinaire "Directives pratiques sur le travail sur écran" - 04/12

La nouvelle directive pratique de la VerV sur le travail sur écran s'agit d'un large consensus entre les ergonomes sur l'aménagement des bureaux, le poste de travail réglable, le travail concentré, les facteurs environnementaux, la lutte contre les comportements sédentaires et le travail à...
Lees meer