Hoog tijd voor een telewerkbeleid

In deze Coronaperiode werkt een grote groep mensen al maanden thuis en ook na Corona geven veel werkgevers aan verder te blijven inzetten op systematisch enkele dagen per week thuis te werken. Daarom roept VerV op tot een telewerkbeleid. Dat betekent dat concrete afspraken worden vastgelegd op papier, onder andere over het voorzien van ergonomisch materiaal. De uitgewerkte inhoud vind je hieronder.

Om inhoud te geven aan de onderdelen van een telewerkbeleid heeft VerV drie documenten uitgewerkt:

1. Brochure "Hoog tijd voor een telewerkbeleid" - FR
De werkgever is verantwoordelijk voor de benodigde apparatuur. Telewerk is ook beeldschermwerk en die wetgeving geeft invulling aan "apparatuur". Dat betekent: een verstelbare bureaustoel, voldoende grote tafel, groot scherm, apart toetsenbord en aparte muis. VerV heeft ook goede praktijken verzameld hoe bedrijven de aankoop van bureaustoel en IT materiaal kunnen faciliteren. Dit gaat van een bureaustoel via de raamovereenkomst, voordeelplatform, telewerkstoel, webshop met kortingscode, cafetariaplan,...

2. Schriftelijk bijlage arbeidsovereenkomst - FR
In deze template ter inspiratie staan de verschillende aspecten waarrond men afspraken dient te maken. De thuiswerkdagen zijn belangrijk om verzekerd te zijn bij een arbeidsongeval thuis. De bereikbaarheid biedt de mogelijkheden de werkuren te bepalen in functie van de werk-privé balans. De locatie is thuis in dezelfde omstandigheden als op kantoor. Ergonomisch materiaal behoort onder de benodigde apparatuur en kan gedekt worden door een onkostenvergoeding. De werkgever dient de werknemer te informeren over veiligheids- en gezondheidsvoorschriften. Een werkplekbezoek kan via een videoconsult door een ergonoom.

3. Brochure "Gezond en comfortabel  telewerken" - FR - ENG
De telewerkers dienen informatie te krijgen hoe ze gezond en productief kunnen werken. VerV vatte de belangrijkste tips rond een goede werkplekinrichting samen in een brochure. Deze kan je eenvoudig delen met je medewerkers. De globale adviezen zijn kiezen voor een afgezonderde ruitme, zorgen voor goed materiaal en variëren in taken en houdingen. Daarnaast staan 10 praktische tips voor de opstelling van de werkplek opgesomd. Deze kan je in 10 talen terugvinden.
 

Nieuws

Verslag Prenne 53

De Prenne blijft het netwerkevent voor preventieadviseurs, georganiseerd door Prebes. Daarop kan ergonomie uiteraard niet ontbreken en met drie sessie kwamen we ruim aan bod. Ergonomische aspecten van gezonde gebouwen - Brenda Vanmontfort De WELL Building Standard beschrijft 11 criteria van...
Lees meer

Human Factors NL congres 2019

Op 28 en 29 november hield de Nederlandse ergonomievereniging, Human Factors NL, zijn jaarcongres met als thema "Evolutie, revolutie". Een mix van plenaire keynote speakers en parallelle sessies maakten er een afwisselend en boeiend congres van. Het is altijd inspirerend om eens ergonomie vanuit...
Lees meer

Verslag nieuwe KIM methodes 21/11

De nieuwe KIM tools prikkelden de interesse van de ergonomen. Met 50 deelnemers was de masterclass "nieuwe KIM methodes" immers snel volzet. Elke KIM tool werd kort gedemonstreerd waarna in kleine groepjes kon geoefend en gediscussieerd worden. Het was een eerste kennismaking met de aangepaste en...
Lees meer

Portret Anneleen Verhaeghe

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Anneleen Verhaeghe, ergonoom bij Volvo Trucks te Gent. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Mijn naam is...
Lees meer

Ondertekening charter zorg door UZ Gent

In oktober ondertekenden UZ Gent en VerV gezamelijk het charter “verplaatsen van personen” over ergonomie in de zorg. Met dit charter engageert UZ Gent zich in te zetten op gezonde medewerkers in de zorg door het volgen van de praktijkrichtlijnen rond het verplaatsen van personen. De Vlaamse...
Lees meer

Verslag studiedag "Menselijk kapitaal"

Tijdens een studienamiddag in het provinciehuis Limburg leerden lokale preventieadviseurs hoe ze hun bedrijf maximaal kunnen laten renderen. In het programma kwamen alle 7 welzijnsdomeinen aan bod met in het achterhoofd het menselijk kapitaal centraal. Voor ergonomie gaf Mathias De Waele een...
Lees meer

Portret Werner Grasser

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze maand is het de beurt aan Werner Grasser, ergonoom bij Evonik. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je ? Mijn naam is Werner Grasser en werk...
Lees meer

Beeldverslag Ergoday zorg 2019

Op 8 oktober vond de Ergoday Zorg plaats te Affligem. Hieronder kan je nog eens de sfeer opnieuw beleven aan de hand van onderstaande foto's.
Lees meer

Foto's 10-10-10 campagne

Gezond Leven en VerV riepen op om op 10 oktober 10 minuten te wisselwerken. Dat is zitten afwisselen met staan of bewegen. Dit ging gepaard met een heuse foto-actie op social media. Wie een foto postte met #wisselwerken of #verv maakte kans op een deskbike van Health2Work. Naast de media werd de...
Lees meer

Ergonomie op BMA@Work

Op 10 oktober organiseerde BMA een congres rond minder zitten en meer bewegen op het werk. Vanuit de verschillende expertises werd dit thema toegelicht. Ook ergonomie speelt hierin zijn. Als kader werd de rubriek "beweging" van de WELL Building Standard gebruikt. Dit is een internationale norm voor...
Lees meer