Verslag poll "Dynamisch werken op kantoor"

Zitten is dodelijk, zitten is het nieuwe roken,... de boodschap is duidelijk: we moeten minder zitten en meer bewegen op kantoor. Deze poll verzamelde bij 114 preventieadviseurs hoe ze hiermee omgaan in praktijk. Een zit-statafel en activiteitsgerelateerde werkplekken bieden het meeste houdingsafwisseling op een spontane manier. Op vlak van gedrag dient het gebruik van zit-statafels vooral gestimuleerd te worden en niet zozeer verplicht.

De zit-statafel als nieuwe standaard
Alle preventieadviseurs zijn het er over eens dat langdurig zitten een gezondheidsrisico is. Bijna de helft van de respondenten ziet in de zit-statafel de oplossing om het risico langdurig zitten aan te pakken (46%). Dit is de meest praktische manier om het zitten te minderen en toch te blijven werken. Men kan immers geen uren naar de printer, koffie, collega wandelen. Een kwart is van mening dat houdingsafwisseling ook zonder zit-statafel kan gerealiseerd worden.

Zitten is gedrag. Men is dus steeds afhankelijk van het gedrag van de medewerkers. Het is niet omdat iedereen een tafel heeft, dat iedereen deze spontaan zal gebruiken, integendeel... Daarom kozen de overige respondenten ervoor om 30% van alle tafels te voorzien als zit-statafel. Wie gezond wil werken, kan daarvoor kiezen (29%).

Dynamische vormen als optie
Omdat het zitten onderbreken door staand werken, nog steeds een passieve houding blijft, bestaan er ook meer dynamische alternatieven zoals de bureaufiets, wandelbureau of balansbord... Het grootste deel van de invullers vindt dat deze dynamische vormen aangeboden dienen te worden voor wie eens wat actiever wil werken (40%). Ongeveer een kwart meent dat werken en blijven bewegen de meest ergonomische manier is om sedentarisme te bestrijden. Daar tegenover staat een kwart dat niet overtuigd is van dit dynamisch werken. Het gezondheidseffect ervan is nog steeds niet aangetoond (13%). Zullen de actieve bureelwerkers effectief langer leven daardoor? Worden ze echt minder ziek? Een deel denkt dan ook dat deze hype wel zal overwaaien (13%).

Een dynamische kantoorinrichting stimuleert beweging
Een landschapskantoren zijn er gekomen als economische oplossing om kosten te besparen: meer mensen op minder oppervlakte. De nadelen van geluid en gebrek aan privacy zijn gekend. Bijna 40% van de respondenten ziet activiteitsgerelateerde werkplekken als een oplossing hiervoor. Verschillende taken gebeuren in een verschillende ruimte. Overleggen, concentreren, ontspannen,... hebben elk hun eigen zone. Daarheen de dag verplaatst men zich ook in functie van het takenpakket. Ongeveer 40% ziet hierin ook een spontane manier om meer beweging te stimuleren doorheen de dag. Wie geconcentreerd moet werken, wandelt bijvoorbeeld naar de zone met weinig visuele en akoestische prikkels. Die optie moet er zijn (62%) en is het meest productief (30%).

Een klein deel blijft kritisch tegenover activiteitsgerelateerde werkplekken. Het is immers het economisch verhaal in een ander jasje gestoken. Daarenboven stelt bijna 20% dat een individueel kantoor nog steeds de referentie is op vlak van ergonomie.

Gedragsverandering: stimuleren vs verplichten
Het gedrag van medewerkers veranderen blijft een grote uitdaging en roept ook de meeste reacties op. Exact 20% van de respondenten is van mening dat dit kan door enerzijds te sensibiliseren en anderzijds het gebruik van een zit-statafel te verplichten. Bijna 10% ziet het als een PBM zoals veiligheidsschoenen waarvan het gebruik eveneens opgelegd wordt.

De overige 70% zweren bij het stimuleren van goed zitgedrag, zonder te verplichten. In de commentaren roept het “moeten” veel weerstand op als het gaat over gedrag. Sensibiliseren van de hiërarchische lijn, voorbeeldgedrag, blijvende inspanning, enthousiasmeren,... is het devies. Het verplichten zal niet werken en zal een weerstand bij de medewerkers oproepen. Er dient een vrijwillige basis te zijn om zit-statafels te gebruiken.

Bedankt aan alle invullers voor deze boeiende informatie!

 

 

Nieuws

Maak kennis met de werkgroep zorg bij VerV

Maak kennis met de meewerkende leden van de werkgroep zorg bij VerV. Ontdek hun rol binnen de werkgroep en hun ervaringen m.b.t. ergonomie. Filip Buckens Wie ben je en waar werk je? Ik werk als ergonoom op de Preventiedienst in het Universitair Ziekenhuis te Gent. Wat is je geschieden of traject...
Read more

Franstalige webpagina

VerV heeft sinds kort een Franstalige webpagina: www.verv.be/fr/ Neem zeker eens een kijkje door op de Franse vlag te klikken links onderaan in het navigatievenster. Bovendien werden de praktijkrichtlijnen “ kantoorinrichting ” en “verplaatsen van personen” vertaald in het...
Read more

Directives pratiques sur le déplacement de personnes

Le groupe de travail « soins » de VerV a élaboré une directive de pratique sur le déplacement de personnes. Les principes peuvent être appliqués aux différents secteurs des soins de santé : le secteur hospitalier, les maisons de repos et de soins, les soins à domicile et le secteur des personnes...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen"

De werkgroep zorg heeft een praktijkrichtlijn rond het verplaatsen van personen opgesteld. Begin 2019 is een tweede druk verschenen en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over vijf principes m.b.t. het verplaatsen van personen in de...
Read more

Verslag hoe ergonomen thuis werken

Met Corona zijn ook ergonomen structureel gaan telewerken van thuis uit. Een bevraging van de VerV leden hierover leverde interessante resultaten op. De meeste ergonomen hadden immers reeds ervaring met telewerken. Voor 44% was dat occasioneel, in noodgevallen of om een verslag thuis af te werken....
Read more

Ergonomie en social distancing op kantoor

Hoe kan het beter met anderhalve meter? Het advies in deze affiches is bedoeld voor werkgevers en preventieadviseurs bij het implementeren van social distancing op kantoor.  Volgende thema's komen aan bod in de affiches:  1. Gezond TELEWERKEN wordt de norm.   Bij de...
Read more

Ergonomics and social distancing at the office

There is brilliance in keeping your distance. The advice in  these posters  is intended for employers and prevention advisors when implementing social distancing in the office. The following themes are covered in the posters: 1. Healthy TELEWORKING is the new normal. At the start of the...
Read more

L’ergonomie et la distanciation sociale au bureau

Bien accueilli à un mètre et demi. Les conseils de ces affiches sont destinés aux employeurs et aux conseillers en prévention lors de la mise en œuvre de la distanciation sociale au bureau. Les thèmes suivants sont abordés dans les affiches: 1) Le TÉLÉTRAVAIL sain devient la norme. Au...
Read more

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De werkgroep kantoor heeft in 2019 een praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting opgesteld. Deze praktijkrichtlijn werd zopas vernieuwd en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over 5 basisstellingen rond werken op kantoor. Ontdek de Franstalige...
Read more