Verslag poll "Dynamisch werken op kantoor"

Zitten is dodelijk, zitten is het nieuwe roken,... de boodschap is duidelijk: we moeten minder zitten en meer bewegen op kantoor. Deze poll verzamelde bij 114 preventieadviseurs hoe ze hiermee omgaan in praktijk. Een zit-statafel en activiteitsgerelateerde werkplekken bieden het meeste houdingsafwisseling op een spontane manier. Op vlak van gedrag dient het gebruik van zit-statafels vooral gestimuleerd te worden en niet zozeer verplicht.

De zit-statafel als nieuwe standaard
Alle preventieadviseurs zijn het er over eens dat langdurig zitten een gezondheidsrisico is. Bijna de helft van de respondenten ziet in de zit-statafel de oplossing om het risico langdurig zitten aan te pakken (46%). Dit is de meest praktische manier om het zitten te minderen en toch te blijven werken. Men kan immers geen uren naar de printer, koffie, collega wandelen. Een kwart is van mening dat houdingsafwisseling ook zonder zit-statafel kan gerealiseerd worden.

Zitten is gedrag. Men is dus steeds afhankelijk van het gedrag van de medewerkers. Het is niet omdat iedereen een tafel heeft, dat iedereen deze spontaan zal gebruiken, integendeel... Daarom kozen de overige respondenten ervoor om 30% van alle tafels te voorzien als zit-statafel. Wie gezond wil werken, kan daarvoor kiezen (29%).

Dynamische vormen als optie
Omdat het zitten onderbreken door staand werken, nog steeds een passieve houding blijft, bestaan er ook meer dynamische alternatieven zoals de bureaufiets, wandelbureau of balansbord... Het grootste deel van de invullers vindt dat deze dynamische vormen aangeboden dienen te worden voor wie eens wat actiever wil werken (40%). Ongeveer een kwart meent dat werken en blijven bewegen de meest ergonomische manier is om sedentarisme te bestrijden. Daar tegenover staat een kwart dat niet overtuigd is van dit dynamisch werken. Het gezondheidseffect ervan is nog steeds niet aangetoond (13%). Zullen de actieve bureelwerkers effectief langer leven daardoor? Worden ze echt minder ziek? Een deel denkt dan ook dat deze hype wel zal overwaaien (13%).

Een dynamische kantoorinrichting stimuleert beweging
Een landschapskantoren zijn er gekomen als economische oplossing om kosten te besparen: meer mensen op minder oppervlakte. De nadelen van geluid en gebrek aan privacy zijn gekend. Bijna 40% van de respondenten ziet activiteitsgerelateerde werkplekken als een oplossing hiervoor. Verschillende taken gebeuren in een verschillende ruimte. Overleggen, concentreren, ontspannen,... hebben elk hun eigen zone. Daarheen de dag verplaatst men zich ook in functie van het takenpakket. Ongeveer 40% ziet hierin ook een spontane manier om meer beweging te stimuleren doorheen de dag. Wie geconcentreerd moet werken, wandelt bijvoorbeeld naar de zone met weinig visuele en akoestische prikkels. Die optie moet er zijn (62%) en is het meest productief (30%).

Een klein deel blijft kritisch tegenover activiteitsgerelateerde werkplekken. Het is immers het economisch verhaal in een ander jasje gestoken. Daarenboven stelt bijna 20% dat een individueel kantoor nog steeds de referentie is op vlak van ergonomie.

Gedragsverandering: stimuleren vs verplichten
Het gedrag van medewerkers veranderen blijft een grote uitdaging en roept ook de meeste reacties op. Exact 20% van de respondenten is van mening dat dit kan door enerzijds te sensibiliseren en anderzijds het gebruik van een zit-statafel te verplichten. Bijna 10% ziet het als een PBM zoals veiligheidsschoenen waarvan het gebruik eveneens opgelegd wordt.

De overige 70% zweren bij het stimuleren van goed zitgedrag, zonder te verplichten. In de commentaren roept het “moeten” veel weerstand op als het gaat over gedrag. Sensibiliseren van de hiërarchische lijn, voorbeeldgedrag, blijvende inspanning, enthousiasmeren,... is het devies. Het verplichten zal niet werken en zal een weerstand bij de medewerkers oproepen. Er dient een vrijwillige basis te zijn om zit-statafels te gebruiken.

Bedankt aan alle invullers voor deze boeiende informatie!

 

 

Nieuws

De risicoanalyse ergonomie onderscheidt 12 ergonomische risico's

De praktijkrichtlijn “Risicoanalyse ergonomie” beschrijft in vijf stellingen de inhoud en criteria van een risicoanalyse ergonomie. Een eerste consensus is dat de risicoanalyse ergonomie 12 ergonomische risico’s onderscheidt. Bij eenzelfde taak kunnen meerdere ergonomische risico’s voorkomen. Het...
Read more

Webinar "Gezond telewerk"

Het Provinciaal Veiligheidscomité Limburg organiseerde op 27/04 een webinar rond "gezond telewerk". Het thuiswerken werd daarbij bekeken vanuit de wetgeving, ergonomie, psychsociale aspecten en vitaliteit. Voor VerV bezorgden volgende leden de inhoudelijke bijdrage voor ergonomie: Mathias De Waele,...
Read more

Portret Bram Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Bram Van de Velde, preventieadviseur ergonomie voor regio Oost-Vlaanderen bij Idewe. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie?  1. Wie ben je, waar werk...
Read more

Ergonomisch vaccineren

De vaccinatiecentra draaien op volle toeren. De gemotiveerde vrijwilligers en professionelen doen dikwijls lange shiften. Vanuit de VerV, beroepsvereniging voor ergonomie, willen we een aantal tips meegeven om vlot en comfortabel te kunnen vaccineren. Zo blijven klachten door het langdurig staan...
Read more

Portret Jolien Maes

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jolien Maes, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Met haar eindwerk heeft ze de VerV Ergonomieprijs van 2020 en de bijhorende zit-sta tafel van BakkerElkhuizen...
Read more

Webinar "Hoe TOP werk jij?"

Op 11 mei organiseerde VerV een webinar "Hoe TOP werk jij?". Deze campagne uit Nederland is gericht op het aanpakken van lichamelijke belasting. TOP leert je kijken naar efficiënte oplossingen: Techniek - Organisatie - Persoonlijk. Frank Krause van TNO geeft aan de hand van voorbeelden een...
Read more

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent hebben een overeenkomst gesloten om samen de opleiding "adviseur ergonomie" te organiseren. Dat is een 12-daagse praktische opleiding om in praktijk aan de slag te kunnen met ergonomie. Prevent zorgt voor de praktische organisatie, VerV zal de inhoud aanleveren volgens de leerlijn...
Read more

Ergonomie op Prenne57!

Prenne is het bijscholingsevent voor preventieadviseurs en Prebes is ondertussen aan de 57ste editie toe. Ergonomie kan hier uiteraard niet ontbreken. VerV heeft drie sprekers afgevaardigd op dit volledig digitaal event van 24 februari tot 24 maart. Lawaaibeheersing in een open kantoor Brenda...
Read more

Jaaroverzicht VerV 2020

In de aanloop van de Nieuwjaarsontmoeting werd op de Algemene Ledenvergadering het jaaroverzicht van VerV in 2020 voorgesteld. Dat leverde een indrukwekkend lijstje aan studiedagen, campagnes, webinars, enz... op. Bedankt aan alle vrijwilligers om hier elk jaar weer een succes van te maken! Kijk...
Read more

Ergoday kantoor op 01/06

De Ergoday Kantoor van 2021 was een succes. Enerzijds werd teruggeblikt op de risicoanalyse beeldschermwerk, anderzijds was er de blik vooruit naar het hybride werken. Hieronder vindt u de presentaties, de opnames zijn op komst. Wetgeving risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken - opname Tom...
Read more