Preventieadviseur van de toekomst

Op 13 oktober waren de inrichters van de opleidingen preventieadviseur te gast bij het PVI in Antwerpen. Cobeprev, het consortium van verenigingen van preventieadviseurs, stelde daar ook zijn visie op de preventieadviseur van de toekomst voor. Basisgedachte is een brede multidisciplinaire vorming waarin alle domeinen ruim vertegenwoordigd zijn. Uitgangspunten waren de verwachtingen van werkgevers en cursisten, de evaluatie van de opleidingen door FOD WASO en de situatie in de ons omringende landen.

Preventieadviseur generalist
De huidige niveau II opleiding wordt gezien als de multidisciplinaire basis waarover elke preventieadviseur zou moeten beschikken. Hierin verwerft men de kennis en vaardigheden om in praktijk aan de slag te kunnen gaan in zijn onderneming. De generalist is in staat om een praktische risicoanalyse voor alle domeinen uit te voeren op screening, observatie en analyseniveau. Dat betekent dat de "kleine" domeinen ruimer aan bod dienen te komen in een niveau II opleiding. Daarvoor zullen de inrichters uitgenodigd worden om dit samen concreet uit te werken. Multidisciplinair betekent ook dat enige basiskennis van de bedrijfsverpleegkundige en arbeidsgeneeskunde aan bod komt.

Preventieadviseur specialist
In aansluiting op deze brede basis worden de specialisten gevormd in veiligheid, ergonomie, psychosociale en arbeidshygiëne. Het voorstel leeft om deze opleidingen modulair aan te bieden zoals vandaag reeds gebeurt bij ergonomie. Het voordeel hiervan is dat ook de generalist zich kan verdiepen in enkele modules in functie van de risico's die aanwezig zijn in zijn bedrijf. De modules zouden dan ook domeinoverschrijdend ingericht worden. De specialist volgt uiteraard alle modules binnen zijn domein. De kruisbestuiving tussen de domeinen onderling en tussen de generalist-specialist zal op de werkvloer een betere synergie creëren, wat uiteindelijk een win is voor het bedrijf.

Het voorstel van Cobeprev werd door de inrichters heel positief onthaald met ook enkele terechte bedenkingen. Doel is samen met de oprichters verder te schrijven aan dit multidisciplinaire verhaal.

Nieuws

Maak kennis met de werkgroep zorg bij VerV

Maak kennis met de meewerkende leden van de werkgroep zorg bij VerV. Ontdek hun rol binnen de werkgroep en hun ervaringen m.b.t. ergonomie. Filip Buckens Wie ben je en waar werk je? Ik werk als ergonoom op de Preventiedienst in het Universitair Ziekenhuis te Gent. Wat is je geschieden of traject...
Read more

Franstalige webpagina

VerV heeft sinds kort een Franstalige webpagina: www.verv.be/fr/ Neem zeker eens een kijkje door op de Franse vlag te klikken links onderaan in het navigatievenster. Bovendien werden de praktijkrichtlijnen “ kantoorinrichting ” en “verplaatsen van personen” vertaald in het...
Read more

Directives pratiques sur le déplacement de personnes

Le groupe de travail « soins » de VerV a élaboré une directive de pratique sur le déplacement de personnes. Les principes peuvent être appliqués aux différents secteurs des soins de santé : le secteur hospitalier, les maisons de repos et de soins, les soins à domicile et le secteur des personnes...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen"

De werkgroep zorg heeft een praktijkrichtlijn rond het verplaatsen van personen opgesteld. Begin 2019 is een tweede druk verschenen en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over vijf principes m.b.t. het verplaatsen van personen in de...
Read more

Verslag hoe ergonomen thuis werken

Met Corona zijn ook ergonomen structureel gaan telewerken van thuis uit. Een bevraging van de VerV leden hierover leverde interessante resultaten op. De meeste ergonomen hadden immers reeds ervaring met telewerken. Voor 44% was dat occasioneel, in noodgevallen of om een verslag thuis af te werken....
Read more

Ergonomie en social distancing op kantoor

Hoe kan het beter met anderhalve meter? Het advies in deze affiches is bedoeld voor werkgevers en preventieadviseurs bij het implementeren van social distancing op kantoor.  Volgende thema's komen aan bod in de affiches:  1. Gezond TELEWERKEN wordt de norm.   Bij de...
Read more

Ergonomics and social distancing at the office

There is brilliance in keeping your distance. The advice in  these posters  is intended for employers and prevention advisors when implementing social distancing in the office. The following themes are covered in the posters: 1. Healthy TELEWORKING is the new normal. At the start of the...
Read more

L’ergonomie et la distanciation sociale au bureau

Bien accueilli à un mètre et demi. Les conseils de ces affiches sont destinés aux employeurs et aux conseillers en prévention lors de la mise en œuvre de la distanciation sociale au bureau. Les thèmes suivants sont abordés dans les affiches: 1) Le TÉLÉTRAVAIL sain devient la norme. Au...
Read more

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De werkgroep kantoor heeft in 2019 een praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting opgesteld. Deze praktijkrichtlijn werd zopas vernieuwd en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over 5 basisstellingen rond werken op kantoor. Ontdek de Franstalige...
Read more