Opleiding "Adviseur ergonomie"

Deze praktijkgerichte opleiding leidt tot het verbeteren van de arbeidsomstandigheden door via een multidisciplinaire methodiek het werk aan de mens aan te passen. De opleiding is het resultaat van een samenwerking tussen Prevent en het Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen en wordt jaarlijks aangeboden in het voorjaar.

Doelgroep
Deze 12-daagse praktijkgerichte opleiding richt zich tot iedereen die betrokken is bij de zorg voor goede arbeidsomstandigheden zoals ergonomen, preventieadviseurs, arbeidsgeneesheren, bedrijfsverpleegkundigen, bedrijfshygiënisten, human resources managers, ...

Situering
De opleiding Adviseur Ergonomie (voorheen Technicus Ergonomie) is een praktijkgerichte basisopleiding die de nadruk legt op de onmiddellijke bruikbaarheid en toepassing in de bedrijfssituatie. Ze is een onmisbare verrijking voor wie op zoek is naar een multidisciplinaire en coherente methode om het werk aan te passen aan de mens en zo de arbeidsomstandigheden te verbeteren. 

De opleiding mag niet verward worden met de specifieke specialisatiemodule voor preventieadviseurs ergonomie (280u).

Programma
De belangrijkste thema's van de opleiding zijn ergonomische methodologie, omgevingsfactoren, fysieke en mentale belasting, ontwerp- en correctie-ergonomie, werkpostanalyse, subjectieve beleving en praktische oefeningen met bedrijfsbezoek. Na de opleiding zal de cursist in staat zijn om problemen te herkennen, te meten en te evalueren, elementaire verbeteringsmaatregelen te formuleren en een aanzet te geven voor verder onderzoek.

09/02: Inleiding - Taakanalyse en arbeidsorganisatie
16/02: Subjectieve beleving - SWI-P en SWA-P
23/02: Fysieke belasting - preventie, tools & checklists
09/03: Fysieke belasting - checklists & tools
23/03: Omgevingsfactoren verlichting en lawaai
30/03: Antropometrie - toepassing ergonomie in ontwerp
20/04: Mentale belasting - cognitieve ergonomie
27/04: Beelschermergonomie
04/05: Bedrijfsbezoek
11/05: Analyse en rapportering bedrijfsbezoek
22/06: Projectvoorstelling

Meer informatie

 

Nieuws

Maak kennis met de werkgroep zorg bij VerV

Maak kennis met de meewerkende leden van de werkgroep zorg bij VerV. Ontdek hun rol binnen de werkgroep en hun ervaringen m.b.t. ergonomie. Filip Buckens Wie ben je en waar werk je? Ik werk als ergonoom op de Preventiedienst in het Universitair Ziekenhuis te Gent. Wat is je geschieden of traject...
Read more

Franstalige webpagina

VerV heeft sinds kort een Franstalige webpagina: www.verv.be/fr/ Neem zeker eens een kijkje door op de Franse vlag te klikken links onderaan in het navigatievenster. Bovendien werden de praktijkrichtlijnen “ kantoorinrichting ” en “verplaatsen van personen” vertaald in het...
Read more

Directives pratiques sur le déplacement de personnes

Le groupe de travail « soins » de VerV a élaboré une directive de pratique sur le déplacement de personnes. Les principes peuvent être appliqués aux différents secteurs des soins de santé : le secteur hospitalier, les maisons de repos et de soins, les soins à domicile et le secteur des personnes...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen"

De werkgroep zorg heeft een praktijkrichtlijn rond het verplaatsen van personen opgesteld. Begin 2019 is een tweede druk verschenen en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over vijf principes m.b.t. het verplaatsen van personen in de...
Read more

Verslag hoe ergonomen thuis werken

Met Corona zijn ook ergonomen structureel gaan telewerken van thuis uit. Een bevraging van de VerV leden hierover leverde interessante resultaten op. De meeste ergonomen hadden immers reeds ervaring met telewerken. Voor 44% was dat occasioneel, in noodgevallen of om een verslag thuis af te werken....
Read more

Ergonomie en social distancing op kantoor

Hoe kan het beter met anderhalve meter? Het advies in deze affiches is bedoeld voor werkgevers en preventieadviseurs bij het implementeren van social distancing op kantoor.  Volgende thema's komen aan bod in de affiches:  1. Gezond TELEWERKEN wordt de norm.   Bij de...
Read more

Ergonomics and social distancing at the office

There is brilliance in keeping your distance. The advice in  these posters  is intended for employers and prevention advisors when implementing social distancing in the office. The following themes are covered in the posters: 1. Healthy TELEWORKING is the new normal. At the start of the...
Read more

L’ergonomie et la distanciation sociale au bureau

Bien accueilli à un mètre et demi. Les conseils de ces affiches sont destinés aux employeurs et aux conseillers en prévention lors de la mise en œuvre de la distanciation sociale au bureau. Les thèmes suivants sont abordés dans les affiches: 1) Le TÉLÉTRAVAIL sain devient la norme. Au...
Read more

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De werkgroep kantoor heeft in 2019 een praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting opgesteld. Deze praktijkrichtlijn werd zopas vernieuwd en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over 5 basisstellingen rond werken op kantoor. Ontdek de Franstalige...
Read more