KB Reïntegratie

Eind november 2016 verscheen het KB Reïntegratie om langdurig zieke medewerkers terug naar werk te begeleiden. De arbeidsgeneesheren spelen een coördinerende rol en eigenen zich ongeveer alle taken toe. Toch worden ook "andere bevoegde preventieadviseurs" vernoemd. Daaronder kan men verstaan dat ergonomen ook een rol te spelen hebben.

Het nieuwe KB komt erop neer dat een reïntegratietraject kan gestart worden op vraag van de werknemer, behandelende arts of werkgever. De preventieadviseur arbeidsgeneesheer zal dan een reïntegratiebeoordeling uitvoeren, waarbij de restcapaciteit van de medewerker wordt onderzocht. Er wordt dus uitgegaan van wat de medewerker wel nog kan.

In een volgende stap beoordeelt de arbeidsgeneesheer ook de werkpost of werkomgeving om te oordelen of de medewerker kan hervatten of niet, al dan niet met aangepast werk. Daarna is het aan de werkgever om een reïntegratieplan op te maken. Aangepast werk kan men daarin zien als een tijdelijke of blijvende vermindering van het aantal uren of het aantal taken. Ook het volgen van opleiding kan deel uitmaken van een plan.

De Vlaamse Ergonomie Vereniging had in haar advies aan de minister gepleit voor een meer uitgesproken rol voor de "andere preventieadviseurs". De preventieadviseur ergonomie is bij uitstek de specialist om de fysieke belasting van de werkplek te beoordelen. In overleg met de arbeidsgeneesheer kan dan gezocht worden naar een goede job matching.

Het KB mist ook de kans om in te zetten op preventie of zich te integreren in een welzijnsbeleid. Een langdurig ziekteverzuim kan men vergelijken met een ernstig arbeidsongeval. Vanuit veiligheid maakt men dan een omstandig verslag met maatregelen om een recidief te voorkomen. In een welzijnsbeleid zou men deze logica ook voor langdurig zieken verwachten. Zoals de medische onderzoeken weinig leiden tot preventie, zal dat hier ook zo zijn.

Als besluit kan men stellen dat het positief is dat bedrijven die aan reïntegratie willen doen nu een wettelijk kader hebben. In de praktijk zal het van belang zijn om de preventieadviseurs ergonomie en psychosociale te betrekken voor een goede job matching. De interne preventieadviseur is dan weer nodig om het louter reactieve te overstijgen door input te geven voor preventie.

 

Nieuws

Webinar "praktijkrichtlijn kantoor" - 04/12

De VerV praktijkrichtlijn is een breed gedragen consensus van ergonomen over de kantoorinrichting, een verstelbare werkplek, geconcentreerd werken, de omgevingsfactoren, het aanpakken van sedentair gedrag en thuiswerk. Deze webinar licht de nieuwigheden toe. Deze webinar geeft toelichting bij de...
Read more

Sprekers in de kijker - Monique Vermeulen & Karin Leeuwenberg

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Monique Vermeulen en Karin Leeuwenberg van de Nederlandse Politie komen...
Read more

Sprekers in de kijker - Luc Royens & Cindy Van Gorp

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Luc Royens en Cindy Van Gorp van het Heilig Hart Ziekenhuis in Lier komen...
Read more

Spreker in de kijker - Thomas De Lombaert

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Thomas De Lombaert komt spreken over de invloed van autonomie op het welzijn...
Read more

Spreker in de kijker - Bart Cillekens

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Bart Cillekens mag de spits afbijten.  Wie ben je en wat is je link met...
Read more

Praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De VerV praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" kende een grondige update eind 2023. Aanleiding was de hybride realiteit van het werken, thuis en op kantoor. De praktijkrichtlijn is een brede consensus van ergonomen, gespecialiseerd in beeldschermwerk. Praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" (.pdf) -...
Read more

Praktijkrichtlijn verplaatsen van personen

De praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen" kende een update in 2023. Deze is het resultaat van een brede consensus onder de zorgspecialisten in België over de mobiliteitsklassen en de vereiste hulpmiddelen per transfer. Praktijkrichtlijn "Verplaatsen van personen" NL - FR - ENG 1....
Read more

VerV Ergonomiecongres 2023

Het Ergonomiecongres was top! Een dag vol inspiratie en netwerking met 300 deelnemers, 45 sprekers, 22 sponsors en 17 helpende handen. Bedankt! Presentaties: Keynote Doorbreek de cylcus van werkplek naar spreekkamer - Paul Kuijer Zorg praktijk Workshop permanente lakens - Tineke Lauwers Workshop...
Read more

Nieuwe praktijkrichtlijnen zorg en kantoor

Ter gelegenheid van het Ergonomiecongres worden twee nieuwe praktijkrichtlijnen gepresenteerd: * Praktijkrichtlijn "Verplaatsen van personen" Nieuw is een duidelijk beslisdiagram voor het bepalen van de mobiliteitsklassen. Dat geeft een gemeenschappelijke taal over de verschillende sectoren van de...
Read more

Winnaars 10-10-10 campagne

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken, maak er een foto van en post het op sociale media... Dat is het concept en jullie hebben dat ook massaal gedaan. Niet alleen op kantoor, maar ook de scholen zetten dit jaar hun beste beentje voor. Proficiat aan allen en bedankt hiervoor! Mooi...
Read more