KB Reïntegratie

Eind november 2016 verscheen het KB Reïntegratie om langdurig zieke medewerkers terug naar werk te begeleiden. De arbeidsgeneesheren spelen een coördinerende rol en eigenen zich ongeveer alle taken toe. Toch worden ook "andere bevoegde preventieadviseurs" vernoemd. Daaronder kan men verstaan dat ergonomen ook een rol te spelen hebben.

Het nieuwe KB komt erop neer dat een reïntegratietraject kan gestart worden op vraag van de werknemer, behandelende arts of werkgever. De preventieadviseur arbeidsgeneesheer zal dan een reïntegratiebeoordeling uitvoeren, waarbij de restcapaciteit van de medewerker wordt onderzocht. Er wordt dus uitgegaan van wat de medewerker wel nog kan.

In een volgende stap beoordeelt de arbeidsgeneesheer ook de werkpost of werkomgeving om te oordelen of de medewerker kan hervatten of niet, al dan niet met aangepast werk. Daarna is het aan de werkgever om een reïntegratieplan op te maken. Aangepast werk kan men daarin zien als een tijdelijke of blijvende vermindering van het aantal uren of het aantal taken. Ook het volgen van opleiding kan deel uitmaken van een plan.

De Vlaamse Ergonomie Vereniging had in haar advies aan de minister gepleit voor een meer uitgesproken rol voor de "andere preventieadviseurs". De preventieadviseur ergonomie is bij uitstek de specialist om de fysieke belasting van de werkplek te beoordelen. In overleg met de arbeidsgeneesheer kan dan gezocht worden naar een goede job matching.

Het KB mist ook de kans om in te zetten op preventie of zich te integreren in een welzijnsbeleid. Een langdurig ziekteverzuim kan men vergelijken met een ernstig arbeidsongeval. Vanuit veiligheid maakt men dan een omstandig verslag met maatregelen om een recidief te voorkomen. In een welzijnsbeleid zou men deze logica ook voor langdurig zieken verwachten. Zoals de medische onderzoeken weinig leiden tot preventie, zal dat hier ook zo zijn.

Als besluit kan men stellen dat het positief is dat bedrijven die aan reïntegratie willen doen nu een wettelijk kader hebben. In de praktijk zal het van belang zijn om de preventieadviseurs ergonomie en psychosociale te betrekken voor een goede job matching. De interne preventieadviseur is dan weer nodig om het louter reactieve te overstijgen door input te geven voor preventie.

 

Nieuws

Belgische editie Tijdschrift voor Human Factors NL

In september verscheen een Belgische editie van het tijdschrift voor Human Factors. VerV verzorgde de inhoud en zette zo de praktijklijnen kantoor, zorg en industrie in de kijker. Een primeur is ook dat het Tijdschrift voor Human Factors voortaan via open access leesbaar is voor iedereen. Mooi en...
Read more

Denktank "Ergonomie van de toekomst"

Verschillende onderzoeksgroepen van de AP Hogeschool en UAntwerpen organiseerden een denktank over de ergonomie van de toekomst. VerV was uiteraard ook aanwezig om mee na te denken aan de thematafels. 1. Een eerste thema behandelde ergonomie tijdens het ontwerp met als centrale vraag hoe we alle...
Read more

Verslag bedrijfsbezoek WZC Burenhof

Op 6 november was VerV te gast bij het gloednieuwe woonzorgcentrum Burenhof in Leuven, onderdeel van Woonzorgnet-Dijleland. Dit kleinschalige en genormaliseerde woonzorgproject, sinds 1 juli 2025 in gebruik, bestaat uit vijf woningen van telkens acht bewoners en zes woonzorgflats. Vanaf de eerste...
Read more

Verlenging Erkend Ergonoom

"Erkend Ergonoom" is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis van opleiding, werkervaring en...
Read more

Winnaars 10-10-10 campagne 2025

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken? Dat is natuurlijk het concept van de 10-10-10 campagne, en jullie deden ook dit jaar massaal mee! Niet alleen op kantoor en thuis werd er rechtgestaan, gewandeld, gedanst en gesport, ook in de klas en op de speelplaats werd er extra veel...
Read more

Vitaz ondertekent VerV Charter Ergonomie in de zorg

Bij de start van de ergonomiemaand vond bij Vitaz, een ziekenhuis in en rond Sint-Niklaas, de officiële ondertekening van het VerV-charter plaats. Dit is een belangrijk moment in het engagement van het ziekenhuis voor ergonomie en duurzame zorg. Het werd een warm onthaal en...
Read more

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" - 27/01/26

Op 27 januari opent VerV het nieuwe jaar met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Tijdens dit netwerkevent blikken we terug op succesverhalen van het afgelopen jaar. Een mix van theorie en praktijk, toegepast op kantoor, zorg en industrie maakt er steeds weer een...
Read more

Intervisie "Ergonomie logistiek" - 01/10

Op 1 oktober openden we de maand van de ergonomie met een online intervisie over "Ergonomie in logistieke magazijnen". Hierin werden ergonomische oplossingen overlopen bij de verschillende taken in de logistiek. De focus ligt daarbij wel op de manuele handelingen. Hieronder vind je een overzicht...
Read more

Webinar "Minder zitten op kantoor"

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond minder zitten op kantoor. Tijdens deze webinar deelden Sofie Compernolle (UGent) en Jen Vanherle (UHasselt) hun nieuwste inzichten van lang stilzitten en hoe we dit kunnen doorbreken.  Ze gaan dieper...
Read more

Webinar "Minder zitten op school" - 09/10

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond "Minder zitten op school". Ook op school kan men immers het zitten regelmatig onderbreken of afwisselen. Tijdens deze webinar duik je volledig in het SWEEP-verhaal. Je leert niet alleen het project beter...
Read more