Ergonomie op de Prenne - 21/09

Op de Prenne van 21/09 te Edegem staan heel wat sessies ergonomie geprogrammeerd. Dat maakt dit netwerkevent voor preventieadviseurs zeker ook de moeite waard voor ergonomen. Bekijk hieronder het overzicht van ergonomiegerelateerde sessies. Vanuit VerV zal Lieve Vantieghem spreken over de risicoanalyse ergonomie zoals deze bij Daikin gebeurt.

Link naar Prenne pagina

De mens, een zwakke schakel in risicobeheer?
De menselijke fout is in meer dan 2 op 3 gevallen de oorzaak van incidenten. Toch is de menselijke fout ook een gevolg, bijvoorbeeld van organisatorische zwakheden. Hoe kan je op een intelligente en praktische manier met deze menselijke en organisatiefactor omgaan?
Jan De Tremerie - senior consultant operational safety, Crealocus

Praktijkervaring re-integratieproject
De stijgende langdurige afwezigheden nopen ons er toe om na te denken en actie te nemen. Het verlies aan bekwame arbeidskrachten is niet enkel een maatschappelijk probleem maar raakt rechtstreeks de werking van tal van organisaties die tevens geconfronteerd worden met een groeiende uitstroom van gepensioneerden. Hoe medewerkers begeleiden en terug integreren met respect voor hun gezondheid en integriteit is een thema waar het Zorgbedrijf Antwerpen reeds enkele jaren op inzet.
Philippe Debruyne en Dirk Severens, Zorgbedrijf Antwerpen

Praktische ergonomie voor het onderwijs
Dat we op een juiste manier moeten heffen is bekend. Dat verkeerd tillen tot rugklachten kan leiden weten we. Hoe doe je dit concreet? Hoe haal je een slapende peuter uit zijn bedje? Hoe zorg je ervoor dat de boekentassen niet te zwaar zijn? Welke info geef je over het dragen van de boekentas? In deze sessie bespreken we concrete situaties die je in je school zeker al bent tegengekomen.
Christophe Vermaete - Safety Consultant, GO4S

Praktische aanpak van de risicoanalyse ergonomie
Het uitvoeren van een risicoanalyse ergonomie is een hele uitdaging. Elk ergonomisch risico vraagt vaak een eigen methode. Dat maakt het vergelijken van werkposten niet evident. Welke taken zijn het meest belastend? Welke preventiemaatregelen moeten genomen worden en hoe dringend zijn deze? Daikin ontwikkelde hiertoe een eigen aanpak, die aan de hand van praktijkvoorbeelden zal toegelicht worden.
Lieve Vantieghem - preventieadviseur, Daikin

Bureelergonomie
Sinds 1 januari 2016 is het periodieke gezondheidstoezicht voor beeldschermwerkers niet meer verplicht. De werkpost van administratieve medewerkers toont nog andere risico’s: repetitieve bewegingen zorgen voor overbelasting en door de technologische vooruitgang beweegt men minder dan ooit. Sommigen beweren dat zittend werk het nieuwe roken is? Externe partners reiken ons hulpmiddelen aan: online tools, campagnes ... Hoe gaat de interne preventieadviseur daar mee om?
Krista Dekoning - coördinerend preventieadviseur, GIDPBW Antwerpen Centrum
Jos Vanlaeken - preventieadviseur, College OLV ten Doorn Eeklo

Meten van fysieke belasting en indeling van werkposten op basis van belasting
Om het risico ‘energetische belasting’ in kaart te brengen, werd de hartslag van de werknemers gedurende een hele werkdag gemeten. Tegelijkertijd werden de risicovelden per werkpost of per taak geïdentificeerd. Het resultaat van de analyse maakt het mogelijk om werknemers met dalende belastbaarheid over te plaatsen naar een minder belastende werkpost.
Carole van den Heuvel - preventieadviseur-ergonoom, Securex

Musculoskeletale aandoeningen in de logistiek en transportsector
Veel medewerkers van de logistieke en transportsector hebben te kampen met rugproblemen en andere fysieke klachten. In deze presentatie wordt ingegaan op een aantal belangrijke en veel voorkomende ergonomische risico’s. Collectieve maatregelen, maar ook een individuele benadering kunnen klachten helpen te voorkomen.
Rik Op De Beeck - senior consultant, Prevent

Nieuws

Maak kennis met de werkgroep zorg bij VerV

Maak kennis met de meewerkende leden van de werkgroep zorg bij VerV. Ontdek hun rol binnen de werkgroep en hun ervaringen m.b.t. ergonomie. Filip Buckens Wie ben je en waar werk je? Ik werk als ergonoom op de Preventiedienst in het Universitair Ziekenhuis te Gent. Wat is je geschieden of traject...
Read more

Franstalige webpagina

VerV heeft sinds kort een Franstalige webpagina: www.verv.be/fr/ Neem zeker eens een kijkje door op de Franse vlag te klikken links onderaan in het navigatievenster. Bovendien werden de praktijkrichtlijnen “ kantoorinrichting ” en “verplaatsen van personen” vertaald in het...
Read more

Directives pratiques sur le déplacement de personnes

Le groupe de travail « soins » de VerV a élaboré une directive de pratique sur le déplacement de personnes. Les principes peuvent être appliqués aux différents secteurs des soins de santé : le secteur hospitalier, les maisons de repos et de soins, les soins à domicile et le secteur des personnes...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen"

De werkgroep zorg heeft een praktijkrichtlijn rond het verplaatsen van personen opgesteld. Begin 2019 is een tweede druk verschenen en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over vijf principes m.b.t. het verplaatsen van personen in de...
Read more

Verslag hoe ergonomen thuis werken

Met Corona zijn ook ergonomen structureel gaan telewerken van thuis uit. Een bevraging van de VerV leden hierover leverde interessante resultaten op. De meeste ergonomen hadden immers reeds ervaring met telewerken. Voor 44% was dat occasioneel, in noodgevallen of om een verslag thuis af te werken....
Read more

Ergonomie en social distancing op kantoor

Hoe kan het beter met anderhalve meter? Het advies in deze affiches is bedoeld voor werkgevers en preventieadviseurs bij het implementeren van social distancing op kantoor.  Volgende thema's komen aan bod in de affiches:  1. Gezond TELEWERKEN wordt de norm.   Bij de...
Read more

Ergonomics and social distancing at the office

There is brilliance in keeping your distance. The advice in  these posters  is intended for employers and prevention advisors when implementing social distancing in the office. The following themes are covered in the posters: 1. Healthy TELEWORKING is the new normal. At the start of the...
Read more

L’ergonomie et la distanciation sociale au bureau

Bien accueilli à un mètre et demi. Les conseils de ces affiches sont destinés aux employeurs et aux conseillers en prévention lors de la mise en œuvre de la distanciation sociale au bureau. Les thèmes suivants sont abordés dans les affiches: 1) Le TÉLÉTRAVAIL sain devient la norme. Au...
Read more

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De werkgroep kantoor heeft in 2019 een praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting opgesteld. Deze praktijkrichtlijn werd zopas vernieuwd en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over 5 basisstellingen rond werken op kantoor. Ontdek de Franstalige...
Read more