Praktijkrichtlijn Ergonomie in het secundair onderwijs

Met het nieuwe schooljaar lanceert VerV een nieuwe praktijkrichtlijn rond Ergonomie in het secundair onderwijs. Aan de hand van vijf stellingen wordt aan de directie duidelijk gemaakt wat ergonomisch werken op een school betekent. Samen met de leerkrachten kunnen ze dan  inspiratie vinden in de praktijkvoorbeelden. Voor de leerlingen tenslotte is er per stelling een poster voorzien om ook hen bewust te maken. 

VerV praktijkrichtlijn "Ergonomie in het secundair onderwijs" (.pdf)

Elke leerling heeft recht op meubilair op maat
Voor een goede zithouding moet een leerling beschikken over een stoel en schoolbank op zijn of haar maat. Dat betekent dat in een klas verstelbare tafels of meerdere maten van tafels en stoelen aanwezig zijn. Een hellend tafelblad zorgt voor een goede houding van de rug en nek.

Elke leerling moet het zitten elke 30 minuten kunnen onderbreken
Minder zitten en meer bewegen is ook een uitdaging op school. Met de aanwezigheid van (zit-) statafels in de klas, biedt men de mogelijkheid om zitten en staan af te wisselen tijdens de les. Minder zitten en meer bewegen kan bovendien op, rond, buiten en naar de lesplek.

Een boekentas weegt maximaal 10% van het eigen lichaamsgewicht
Een rugzak is de beste manier om schoolmateriaal te dragen. Een rugzak met compartimenten, verstevigde rug, brede en beklede schouderbanden houden het gewicht dicht bij het lichaam. Voor een goede houding blijft het gewicht van de rugzak best beperkt tot 10% van het lichaams– gewicht. Daarvoor zijn lockers op school een must.

Het laptopgebruik op school blijft beperkt tot 2u per dag
Om te leren met focus en om te pauzeren met beweging en interactie, is er voor de GSM tijdens de schooluren geen plaats. Gezond leren betekent ook dat men maximaal twee uur per dag op school met de laptop werkt. Een collectieve IT infrastructuur voorziet een bureautafel met een afzonderlijk scherm, toetsenbord en muis. Dat geldt ook voor de leerplek thuis.

Elke leerling volgt onderwijs in een gezonde omgeving
Een klaslokaal heeft voldoende oppervlakte en laat een flexibele opstelling van meubilair toe. Een minimale gemiddelde verlichtingssterkte van 500 Lux en een CO2 concentratie van minder dan 900 ppm zorgen voor een gezonde klasomgeving. Een goede verstaanbaarheid in heel het klaslokaal vereist een akoestische bekleding van plafond en muren.

 

 

* Bekijk ook:
Praktijkrichtlijn verplaatsen van personen
Praktijkrichtlijn kantoorinrichting
Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

 

Nieuws

Webinar "Designing for active office work"

Ter gelegenheid van de 10-10-10 campagne organiseerde VerV ook een webinar rond een actieve kantooromgeving en de rol van ergonomie. Ida Damen presenteerde haar proefschrift ‘Designing for active office work’. Daarin ging ze in op de rol van technologie bij het stimuleren en faciliteren van een...
Lees meer

Sessie in de kijker: Exo4work

Binnen het onderzoeksproject Exo4work ontwikkelde men een Belgisch exoskelet voor de rug en de bovenste ledematen. De resultaten van het project worden voorgesteld op het Ergonomiecongres op 18/10 tijdens de sessie "Exo4work". In het wetenschappelijk tijdschrift Applied Ergonomics verschenen...
Lees meer

Sessie in de kijker: Floorplanner

Met Floorplanner kan je snel een grondplan op maat tekenen. Een tekening in 2D wordt dan automatisch omgezet in een 3D beeld.  Handig voor de ergonoom om verschillende ontwerpvoorstellen te doen en doorgangen of oppervlaktes in te schatten. Volg deze sessie op het Ergonomiecongres van...
Lees meer

Congressprokkels Stephan Tomlow

In de aanloop van het Ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. VerV vroeg Stephan Tomlow, preventieadviseur ergonomie, waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn sprokkels... Op het congres zal ik de workshop breinvriendelijk...
Lees meer

Verslag intervisie "Hulpmiddelen industrie"

Op 13/12 vond de intervisie “Tilhulpmiddelen” plaats in samenwerking met Logitrans en Pneuvano. Naast de ergodays en webinars, wil VerV met een intervisie inzetten op kennisuitwisseling en het delen van ervaringen in een kleine groep om zodoende interactief met een welbepaald thema aan te slag te...
Lees meer

Congressprokkels Ronny Dierckx

In de aanloop van het Ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. VerV vroeg Ronny Dierckx, adviseur ergonomie, waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn sprokkels… Na mijn opleiding adviseur ergonomie wil ik mijn kennis over...
Lees meer

Ergonomiecongres 18/10 - industrie

De risicoanalyse ergonomie om te komen tot innovatieve oplossingen staan centraal op het Ergonomiecongres van 18/10 voor wie actief is in de industrie. Dit wordt bovendien geïllustreerd met cases van goede praktijken. In de sessie “praktijkrichtlijn” komen de onderdelen van een risicoanalyse...
Lees meer

Congressprokkels Lisa Donckers

In de aanloop van het Ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Lisa Donckers, zorgkundige in een woonzorgcentrum, VerV vroeg waarom ze er zeker bij wil zijn en voor welke sessies ze heeft gekozen? Lees hier haar sprokkels… De vorige editie van Ergoday zorg was ik er reeds bij....
Lees meer

Congressprokkels Anneleen Verhaeghe

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomie 2030: eerste resultaten

De bevraging “Ergonomie 2030” vormt de eerste aanzet om na te denken aan een strategie om ergonomie verder te ontwikkelen. Volgende stap zijn focusgroep gesprekken per doelgroep uit de respondenten. Hier volgen alvast de belangrijkste accenten van de bevraging, die nog dieper zullen besproken...
Lees meer