Praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De VerV praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" kende een grondige update eind 2023. Aanleiding was de hybride realiteit van het werken, thuis en op kantoor. De praktijkrichtlijn is een brede consensus van ergonomen, gespecialiseerd in beeldschermwerk.

Praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" (.pdf) - FR

De praktijkrichtlijn kantoorinrichting is opgebouw rond zes stellingen:

1. De kantoorinrichting faciliteert concentreren, communiceren, samenwerken en deconnecteren
Een goed kantoorontwerp start met het participatief bevragen van de medewerkers over hoe ze werken en wat hun noden zijn. Dit geeft inzicht in hoe vaak en waar ze de vier basistaken uitvoeren.

2.  Elke medewerker heeft recht op een verstelbare werkplek
De basisuitrusting van een beeldschermwerker moet toelaten om de werkplek te kunnen instellen volgens zijn of haar lichaamsbouw met de mogelijkheid tot houdingsafwisseling.

3. Geconcentreerd werk vereist een stille werkomgeving zonder afleiding
Elke medewerker moet geconcentreerd werk kunnen uitvoeren in een afgesloten ruimte voor één persoon of in een zone voor maximum 6 personen waar overleg en telefonie minimaal zijn.

4. Omgevingsfactoren hebben een positieve invloed op welzijn en prestaties
Op elke werkplek moet rekening gehouden worden met omgevingsfactoren zoals groen op kantoor, verlichting, binnenklimaat en akoestisch comfort.

5. Elke beeldschermwerker heeft de mogelijkheid het zitten kunnen onderbreken en bewegen tijdens het werk
De beste houding is de volgende houding. Per 2 werkplekken dient er één dynamisch te zijn door middel van een zit-sta tafel of dynamisch alternatief. Ook staand vergaderen valt hieronder.

6. Bij thuiswerk is er nood aan een structureel telewerkbeleid
Een telewerkbeleid met aandacht voor ergonomie legt concrete afspraken vast op papier over het ergonomisch materiaal en het informeren van de thuiswerkers over een ergonomische werkplek.

Nieuws

Bedrijfsbezoek Atlas Copco - 24/02

Op 24 februari is VerV te gast bij Atlas Copco Airpower. Ze produceren compressoren, groot en klein. Dat stelt heel wat uitdagingen op vlak van ergonomie, maar ook interessante oplossingen. De rondleiding op de werkvloer geeft inzicht in de fysieke belasting van productiewerk en de ergonomische...
Lees meer

Webinar "Evidence based kantoorergonomie" - 13/02

Binnen de specialisatie ergonomie kwamen twee interessante papers aan bod rond curved monitors en blauw licht. Deze topics vormden de basis van deze evidence based webinar rond kantoorergonomie. Hieronder vind je voor beide topics de opname en de gebruikte slides. Lees meer:...
Lees meer

Lidgeld VerV 2025

Het lidgeld bij VerV voor 2025 bedraagt 75€. Begin januari zal hiervoor een factuur doorgestuurd worden. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Wie zich bij het Ergonomiecongres lid heeft gemaakt, hoeft in 2025 geen nieuwe bijdrage te betalen. Ook de studenten...
Lees meer

Studiedag "Obesitas en transfers" - 24/04

De AP Hogeschool en VerV organiseren op 24/04 een studiedag rond "Obesitas en transfers: is jouw organisatie klaar voor personen met obesitas?". In de gezondheidszorg leidt de toename van personen met obesitas tot uitval van zorgpersoneel door werkgerelateerde klachten. Het behandelen van mensen...
Lees meer

Bedrijfsbezoek Barco

Op 22 november ging VerV op bedrijfsbezoek bij Barco, internationaal bekend voor het ontwerpen en ontwikkelen van visualisatieoplossingen. Verv kreeg een interessante toelichting over ClickShare, een draadloos presentatiesysteem ontwikkeld door Barco. Vooral bedoeld om in de wereld van hybride...
Lees meer

Spreker in de kijker - Bart Motmans

Op 21 januari 2025 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord.  Wie ben je en wat is je link met ergonomie?  Ik ben Bart Motmans,...
Lees meer

SWOT analyse VerV

De Adviesgroep van VerV kwam eind november samen om een SWOT analyse van VerV en het vakgebied ergonomie te maken. Het doet plezier vast te stellen dat de sterke punten sterk overeenkomen met de waarden, missie en visie van VerV. Daarnaast zijn er ook nog groeimogelijkheden zoals het verbreden van...
Lees meer

Sociaal event 2024

Om de leden te bedanken die zich het voorbije jaar geëngageerd hebben voor VerV, organiseren we elk jaar een etentje. Dat is ook de gelegenheid om mensen in de bloemetjes te zetten. Dit jaar gingen immers Filip Buckens en Jan Stofs op pensioen. Hoewel ze nog niet op VerV pensioen gaan, wouden we...
Lees meer

Verslag Prebes activiteiten

Dit najaar organiseerde Prebes in samenwerking met VerV heel wat activiteiten rond de nieuwe wetgeving ergonomie. Deze zet ergonomie immers op de kaart vanaf de ontwerpfase van een werkpost of bij elke aanpassing ervan. Naar aanleiding van de nieuwe wetgeving had VerV enkele tools ontwikkeld om een...
Lees meer

Verlenging Erkend Ergonoom

Dit jaar zag "Erkend Ergonoom" het daglicht. Het is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis...
Lees meer