Portret Petra Bogaerts

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Petra Bogaerts, die toch al een tijdje meedraait in ons ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je?
Petra Bogaerts, 32 jaar, Janssen Pharmaceutica, bedrijfsverpleegkundige en expert kantoorergonomie.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Bij de sollicitatie voor bedrijfsverpleegkundige werd er gevraagd of ik ook interesse had in kantoorergonomie en of ik dat plaatje zou kunnen en willen opnemen. Op dat moment had ik nog niet de nodige kennis, maar door train de trainer sessies, klassikale opleidingen, infossies, studiedagen, etc. over kantoorergonomie heb ik me bijgeschoold.

3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?
Ik ben steeds weer fier op elke sensibilisatiecampagne voor onze kantoormedewerkers... Jaarlijks doen we toch wel een aantal acties om onze medewerkers te informeren over hoe ze de stoel correct kunnen instellen, het belang van het zitten regelmatig te onderbreken bij te brengen, aandacht te vragen voor het belang van een goede houding tijdens zittend werk,... We doen dit adhv video’s, hippe one pagers/posters, nieuwsbrieven, infosessies, etc.

Na een werkpostanalyse, waarbij ik iemand heb geholpen bij het correct instellen van de stoel, tafel en randapparatuur voel ik me soms wel eens trots, zeker wanneer de medewerkers meteen melden dat ze met de kleine tips en tricks plots voelen dat ze veel beter zitten. Ook wanneer er kleine beweegprojectjes ontstaan in afdeling, nadat ik daar geweest ben voor een workshop kantoorergonomie. Hierin vermeld ik steeds het belang van het zitten te onderbreken en geef concrete tips mee; bijvoorbeeld om de zoveel tijd een korte stretchbreak inlassen. Leuk om te zien dat de tips ook echt worden toegepast!

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
De GPS vind ik een mooi voorbeeld uit het dagelijks leven. Hier heb ik al veel miserie mee bespaard. De GPS zorgt ervoor dat je sneller ter plaatse bent en met minder stress, een win-win.

5. Wat zijn je toekomstplannen in ergonomie?
Ik wil onze medewerkers blijven informeren, en op weg helpen naar een gezonde toekomst door te blijven inzetten op regelmatige sensibilisatie acties.  Zo hoop ik  onze mensen mee op het goede pad van beweging, correcte houding, kennis van stoelinstellingen,... te krijgen.

 

Nieuws

Webinar "Hoe TOP werk jij?"

Op 11 mei om 15u organiseert VerV een webinar "Hoe TOP werk jij?". Deze campagne uit Nederland is gericht op het aanpakken van lichamelijke belasting. TOP staat daarbij voor de mogelijke preventiemaatregelen: Technisch - Organisatie - Persoonlijk. Daarin schuilt ook een volgorde van prioriteit of...
Lees meer

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent hebben een overeenkomst gesloten om samen de opleiding "adviseur ergonomie" te organiseren. Dat is een 12-daagse praktische opleiding om in praktijk aan de slag te kunnen met ergonomie. Prevent zorgt voor de praktische organisatie, VerV zal de inhoud aanleveren volgens de leerlijn...
Lees meer

Ergonomie op Prenne57!

Prenne is het bijscholingsevent voor preventieadviseurs en Prebes is ondertussen aan de 57ste editie toe. Ergonomie kan hier uiteraard niet ontbreken. VerV heeft drie sprekers afgevaardigd op dit volledig digitaal event van 24 februari tot 24 maart. Schrijf je hier nog in! Lawaaibeheersing in een...
Lees meer

Jaaroverzicht VerV 2020

In de aanloop van de Nieuwjaarsontmoeting werd op de Algemene Ledenvergadering het jaaroverzicht van VerV in 2020 voorgesteld. Dat leverde een indrukwekkend lijstje aan studiedagen, campagnes, webinars, enz... op. Bedankt aan alle vrijwilligers om hier elk jaar weer een succes van te maken! Kijk...
Lees meer

Ergoday kantoor op 01/06

Save the date! De Ergoday Kantoor vindt plaats op dinsdag 1 juni 2021 en gaat online door. De thema’s “risicoanalyse beeldschermwerk” en “hybride werken” komen aan bod. Wat hebben we tijdens de voorbije crisis geleerd? Er wordt een intern en een extern verhaal toegelicht. Bovendien werpen we een...
Lees meer

CCT 149 sur le télétravail obligatoire

La nouvelle CCT 149 définit les principes et le cadre de référence concernant le télétravail obligatoire ou recommandé et s’applique aux entreprises qui n’avaient pas encore élaboré de régime de télétravail. Ils y sont maintenant obligés. Le télétravail volontaire reste régi par la CCT 85 pour le...
Lees meer