Portret Petra Bogaerts

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Petra Bogaerts, die toch al een tijdje meedraait in ons ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je?
Petra Bogaerts, 32 jaar, Janssen Pharmaceutica, bedrijfsverpleegkundige en expert kantoorergonomie.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Bij de sollicitatie voor bedrijfsverpleegkundige werd er gevraagd of ik ook interesse had in kantoorergonomie en of ik dat plaatje zou kunnen en willen opnemen. Op dat moment had ik nog niet de nodige kennis, maar door train de trainer sessies, klassikale opleidingen, infossies, studiedagen, etc. over kantoorergonomie heb ik me bijgeschoold.

3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?
Ik ben steeds weer fier op elke sensibilisatiecampagne voor onze kantoormedewerkers... Jaarlijks doen we toch wel een aantal acties om onze medewerkers te informeren over hoe ze de stoel correct kunnen instellen, het belang van het zitten regelmatig te onderbreken bij te brengen, aandacht te vragen voor het belang van een goede houding tijdens zittend werk,... We doen dit adhv video’s, hippe one pagers/posters, nieuwsbrieven, infosessies, etc.

Na een werkpostanalyse, waarbij ik iemand heb geholpen bij het correct instellen van de stoel, tafel en randapparatuur voel ik me soms wel eens trots, zeker wanneer de medewerkers meteen melden dat ze met de kleine tips en tricks plots voelen dat ze veel beter zitten. Ook wanneer er kleine beweegprojectjes ontstaan in afdeling, nadat ik daar geweest ben voor een workshop kantoorergonomie. Hierin vermeld ik steeds het belang van het zitten te onderbreken en geef concrete tips mee; bijvoorbeeld om de zoveel tijd een korte stretchbreak inlassen. Leuk om te zien dat de tips ook echt worden toegepast!

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
De GPS vind ik een mooi voorbeeld uit het dagelijks leven. Hier heb ik al veel miserie mee bespaard. De GPS zorgt ervoor dat je sneller ter plaatse bent en met minder stress, een win-win.

5. Wat zijn je toekomstplannen in ergonomie?
Ik wil onze medewerkers blijven informeren, en op weg helpen naar een gezonde toekomst door te blijven inzetten op regelmatige sensibilisatie acties.  Zo hoop ik  onze mensen mee op het goede pad van beweging, correcte houding, kennis van stoelinstellingen,... te krijgen.

 

Nieuws

Congressprokkels Anneleen Verhaeghe

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres 18/10 - kantoor

Geconcentreerd werken blijft een uitdaging op kantoor, ook in de hybride context. Aandacht voor ergonomie kan bijdragen tot meer focus op kantoor. Op het Ergonomiecongres (18/10) wordt een hele track kantoor aan dit thema gewijd. In de sessie “hybride werken” worden vooral ervaringen en goede...
Lees meer

Ergonomie 2030: eerste resultaten

De bevraging “Ergonomie 2030” vormt de eerste aanzet om na te denken aan een strategie om ergonomie verder te ontwikkelen. Volgende stap zijn focusgroep gesprekken per doelgroep uit de respondenten. Hier volgen alvast de belangrijkste accenten van de bevraging, die nog dieper zullen besproken...
Lees meer

Congressprokkels: Tom Vermeulen

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres

Op 18 oktober organiseert VerV zijn Ergonomiecongres! Dit zal een dag zijn die ergonomie ademt en iedereen samenbrengt. Elk kan daarbij zijn eigen programma samenstellen door te kiezen uit verschillende parallelle sessies of workshops. De focus zal vooral op de praktijk liggen met oefenen,...
Lees meer

Webinar "ISO22955 Akoestiek" - 16/05

De webinar rond de nieuwe ISO 22955 rond akoestiek in open kantoren wist de aandacht van meer dan 100 geïnteresseerden te trekken. Astrid Van Severen lichtte op een overzichtelijke manier de richtwaarden voor achtergrondlawaai, demping en verval toe voor zes types van kantoorruimtes. Lawaai in open...
Lees meer

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Lees meer

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Lees meer

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Lees meer

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Lees meer