Portret Matthias De Vusser

Om zicht te krijgen op onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Matthias De Vusser, ergocoach bij AZ Alma. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!
 
 
1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Ik ben Matthias De Vusser geboren in het jaar 1987, gelukkig getrouwd en recent vader geworden van een 2de kindje. Verder ben ik tewerkgesteld in AZ Alma binnen de dienst Veiligheid & Milieu als ergocoach.
Grotendeels gaat het over bewaken van de fysieke belasting binnen de zorg en andere facilitaire dienst binnen het ziekenhuis. Training on the job, risico-analyse, ergonomisch beleid en geven van opleidingen zijn de meest frequente onderwerpen.
 
2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
De ergonomiewereld is voor mij relatief nieuw. Ik werk sinds oktober 2016 op deze dienst, dus er vallen nog veel zaken te leren. Voordien werkte ik in hetzelfde ziekenhuis binnen het revalidatiecentrum als ergotherapeut. Ergonomielessen geven op de rug-en nekrevalidatie was 1 van mijn favoriete onderdelen van de job, maar de link naar de werkvloer ontbrak mij een beetje.
Ik denk dat van daaruit mijn interesse in ergonomie ook meer en meer beginnen groeien is. Nu ik de opleiding adviseur ergonomie gevolgd heb bij Prevent heeft de ergonomische microbe zich verspreid. In mijn functie als ergocoach mag ik ergonomie direct/indirect toepassen binnen een ziekenhuissetting. Het is een leerrijk gebeuren...
 
3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Training on the job: Iedere keer als een medewerker tevreden is na een methode-aanpassing of advies en daar daadwerkelijk die taak met minder en/of geen hinder kan uitvoeren geeft dit veel voldoening. Het zijn soms de kleine aanpassingen die het werk werkbaarder maken. Met die ingesteldheid hou ik ergonomie graag levendig op de werkvloer.
 
4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Het vervaardigen van een hand-orthese of beenprothese vind ik een mij voorbeeld. Ik plaats het binnen productergonomie binnen het revalidatiegebeuren. Het correct, functioneel en comfortabel vervaardigen van deze hulpmiddelen ondersteund niet alleen de revalidatie
maar geeft meer levenskwaliteit aan de personen die ze gebruiken. Een product dat meerwaarde geeft aan het functioneren van de mens is een mooi gegeven.
 
5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ergonomie beter verankeren binnen het beleid. Meer preventief overleg bij aankopen, nog meer input vanop de werkvloer, meer uren voor training tijdens opleidingen in het opleidingsaanbod, ergonomie integreren voor nieuwe medewerkers,… Kortom ergonomie
mee doen leven binnen de instelling en uitbouwen van een netwerk #Verv #ergonomiebinnendezorg.

 

Nieuws

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent hebben een overeenkomst gesloten om samen de opleiding "adviseur ergonomie" te organiseren. Dat is een 12-daagse praktische opleiding om in praktijk aan de slag te kunnen met ergonomie. Prevent zorgt voor de praktische organisatie, VerV zal de inhoud aanleveren volgens de leerlijn...
Lees meer

Ergonomie op Prenne57!

Prenne is het bijscholingsevent voor preventieadviseurs en Prebes is ondertussen aan de 57ste editie toe. Ergonomie kan hier uiteraard niet ontbreken. VerV heeft drie sprekers afgevaardigd op dit volledig digitaal event van 24 februari tot 24 maart. Schrijf je hier nog in! Lawaaibeheersing in een...
Lees meer

Jaaroverzicht VerV 2020

In de aanloop van de Nieuwjaarsontmoeting werd op de Algemene Ledenvergadering het jaaroverzicht van VerV in 2020 voorgesteld. Dat leverde een indrukwekkend lijstje aan studiedagen, campagnes, webinars, enz... op. Bedankt aan alle vrijwilligers om hier elk jaar weer een succes van te maken! Kijk...
Lees meer

Ergoday kantoor op 01/06

Save the date! De Ergoday Kantoor vindt plaats op dinsdag 1 juni 2021 en gaat online door. De thema’s “risicoanalyse beeldschermwerk” en “hybride werken” komen aan bod. Wat hebben we tijdens de voorbije crisis geleerd? Er wordt een intern en een extern verhaal toegelicht. Bovendien werpen we een...
Lees meer

CCT 149 sur le télétravail obligatoire

La nouvelle CCT 149 définit les principes et le cadre de référence concernant le télétravail obligatoire ou recommandé et s’applique aux entreprises qui n’avaient pas encore élaboré de régime de télétravail. Ils y sont maintenant obligés. Le télétravail volontaire reste régi par la CCT 85 pour le...
Lees meer

CAO 149 over verplicht telewerken bij Corona

De nieuwe CAO 149 legt de principes en het referentiekader omtrent verplicht of aanbevolen telewerk vast voor werkgevers die nog geen afspraken rond telewerk hadden vastgelegd. Zij worden hier nu toe verplicht. Het vrijwillige telewerk blijft geregeld door CAO 85 voor structureel telewerk en de wet...
Lees meer