Portret Jolien Van Pamel

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jolien Van Pamel, teamleader bij Attentia en bestuurslid bij VerV. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie...

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? 
Ik ben Jolien Van Pamel, vrouw van een zelfstandig psycholoog, mama van 2 fantastische dochters, een paardenvrouw. Op werkvlak vervul ik verschillende rollen. Ik help mijn man een handje in de praktijk voor de administratie en het uitvoeren van paardencoachings maar het grootste deel van de tijd werk ik voor Attentia preventie en bescherming. Hier vervul ik twee rollen. Enerzijds als teamleader binnen risicobeheersing en als aanspreekpunt voor alle externe partners waarmee wordt samengewerkt. Anderzijds werk ik als preventieadviseur ergonomie en ben tevens een 5-tal jaar teamleader ergonomie geweest.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Ik ben afgestudeerd als licentiaat in de arbeidsorganisatie en gezondheidszorg in 2007, momenteel de studierichting milieu-en preventiemanagement. Op de schoolbanken interesseerden mij de vakken ergonomie, anatomie mij het meeste. Bij het afstuderen wou ik heel graag aan de slag binnen een externe dienst. Ik heb spontaan gesolliciteerd naar alle externe diensten en werd al vrij snel aangenomen als PA ergonomie bij CBMT (in 2011 gefusioneerd met Attentia). In 2009 heb ik de specialisatieopleiding ergonomie aan het UAMS gevolgd en sindsdien heeft ergonomie mij niet meer losgelaten.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Eén van de mooiste projecten die mij steeds bijblijft is het project bij het toenmalige Eandis waar ik samen met Barco ontwerpadvies kon geven bij de inrichting van de controlekamers. Enorm leerrijk en zo fijn om vanaf het begin te mogen meedenken. Geeft veel energie om te mogen helpen bij de meest effectieve manier om gezondheidsproblemen bij de medewerkers te voorkomen.

Intern bij Attentia heb ik meegewerkt aan de ontwikkeling van de onlinetool selfassessement beeldschermwerk. Ik stond in voor het aanleveren van correcte informatie en het meedenken aan de uitrol van actieplan. De tool wordt door zowel werkgevers als medewerkers positief onthaald en het geeft uiteraard veel voldoening om te weten dat je met de tool correcte informatie met heel veel mensen kan delen.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Ergonomie is altijd en overal aanwezig maar een mooi voorbeeldje van ontwerpergonomie vind ik de eigen keuken. Praktijkvoorbeeldje dat ik ook in opleidingen frequent aanhaal.

Wij hebben in onze keuken een afwasgedeelte en een kookgedeelte. Daar ik insta voor de afwas en mijn man voor de kook is het afwasgedeelte op mijn hoogte ingericht en het kookgedeelte op zijn hoogte. De vaatwas staat dan weer standaard maar daar probeer ik te letten op mijn houding. Ik heb in ieder geval al een mooi excuus om niet te moeten koken...

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Mocht het even kunnen zou ik graag de cognitieve ergonomie, usability en mentale belasting meer op de kaart brengen. Er wordt vandaag de dag nog onvoldoende stil gestaan in de bedrijfswereld bij de gebruiksvriendelijkheid van tools, vermijden van menselijke fouten etc. Ik vind dit zelf een enorm boeiende materie die wel es steeds belangrijker zou kunnen worden daar we steeds meer met schermen, apps etc aan het werk zijn. Binnen de ergonomiewererld, ook binnen de vereniging gaat het nog heel vaak over de fysieke ergonomie, hoewel we allemaal wel weten dat het gaat over 3 delen maar cognitieve-en organisatie-ergonomie worden nogal stiefmoederlijk behandeld. Ik zie het zelf als een uitdaging om deze twee zaken ook meer en meer te kunnen integreren binnen de ergonomievereniging en ergonomiewereld. Het is een uitdaging maar dat maakt het boeiend en daar zet ik graag mijn tanden in.
 

Nieuws

Congressprokkels Anneleen Verhaeghe

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres 18/10 - kantoor

Geconcentreerd werken blijft een uitdaging op kantoor, ook in de hybride context. Aandacht voor ergonomie kan bijdragen tot meer focus op kantoor. Op het Ergonomiecongres (18/10) wordt een hele track kantoor aan dit thema gewijd. In de sessie “hybride werken” worden vooral ervaringen en goede...
Lees meer

Ergonomie 2030: eerste resultaten

De bevraging “Ergonomie 2030” vormt de eerste aanzet om na te denken aan een strategie om ergonomie verder te ontwikkelen. Volgende stap zijn focusgroep gesprekken per doelgroep uit de respondenten. Hier volgen alvast de belangrijkste accenten van de bevraging, die nog dieper zullen besproken...
Lees meer

Congressprokkels: Tom Vermeulen

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres

Op 18 oktober organiseert VerV zijn Ergonomiecongres! Dit zal een dag zijn die ergonomie ademt en iedereen samenbrengt. Elk kan daarbij zijn eigen programma samenstellen door te kiezen uit verschillende parallelle sessies of workshops. De focus zal vooral op de praktijk liggen met oefenen,...
Lees meer

Webinar "ISO22955 Akoestiek" - 16/05

De webinar rond de nieuwe ISO 22955 rond akoestiek in open kantoren wist de aandacht van meer dan 100 geïnteresseerden te trekken. Astrid Van Severen lichtte op een overzichtelijke manier de richtwaarden voor achtergrondlawaai, demping en verval toe voor zes types van kantoorruimtes. Lawaai in open...
Lees meer

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Lees meer

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Lees meer

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Lees meer

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Lees meer