Portret Jolien Van Pamel

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jolien Van Pamel, teamleader bij Attentia en bestuurslid bij VerV. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie...

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? 
Ik ben Jolien Van Pamel, vrouw van een zelfstandig psycholoog, mama van 2 fantastische dochters, een paardenvrouw. Op werkvlak vervul ik verschillende rollen. Ik help mijn man een handje in de praktijk voor de administratie en het uitvoeren van paardencoachings maar het grootste deel van de tijd werk ik voor Attentia preventie en bescherming. Hier vervul ik twee rollen. Enerzijds als teamleader binnen risicobeheersing en als aanspreekpunt voor alle externe partners waarmee wordt samengewerkt. Anderzijds werk ik als preventieadviseur ergonomie en ben tevens een 5-tal jaar teamleader ergonomie geweest.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Ik ben afgestudeerd als licentiaat in de arbeidsorganisatie en gezondheidszorg in 2007, momenteel de studierichting milieu-en preventiemanagement. Op de schoolbanken interesseerden mij de vakken ergonomie, anatomie mij het meeste. Bij het afstuderen wou ik heel graag aan de slag binnen een externe dienst. Ik heb spontaan gesolliciteerd naar alle externe diensten en werd al vrij snel aangenomen als PA ergonomie bij CBMT (in 2011 gefusioneerd met Attentia). In 2009 heb ik de specialisatieopleiding ergonomie aan het UAMS gevolgd en sindsdien heeft ergonomie mij niet meer losgelaten.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Eén van de mooiste projecten die mij steeds bijblijft is het project bij het toenmalige Eandis waar ik samen met Barco ontwerpadvies kon geven bij de inrichting van de controlekamers. Enorm leerrijk en zo fijn om vanaf het begin te mogen meedenken. Geeft veel energie om te mogen helpen bij de meest effectieve manier om gezondheidsproblemen bij de medewerkers te voorkomen.

Intern bij Attentia heb ik meegewerkt aan de ontwikkeling van de onlinetool selfassessement beeldschermwerk. Ik stond in voor het aanleveren van correcte informatie en het meedenken aan de uitrol van actieplan. De tool wordt door zowel werkgevers als medewerkers positief onthaald en het geeft uiteraard veel voldoening om te weten dat je met de tool correcte informatie met heel veel mensen kan delen.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Ergonomie is altijd en overal aanwezig maar een mooi voorbeeldje van ontwerpergonomie vind ik de eigen keuken. Praktijkvoorbeeldje dat ik ook in opleidingen frequent aanhaal.

Wij hebben in onze keuken een afwasgedeelte en een kookgedeelte. Daar ik insta voor de afwas en mijn man voor de kook is het afwasgedeelte op mijn hoogte ingericht en het kookgedeelte op zijn hoogte. De vaatwas staat dan weer standaard maar daar probeer ik te letten op mijn houding. Ik heb in ieder geval al een mooi excuus om niet te moeten koken...

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Mocht het even kunnen zou ik graag de cognitieve ergonomie, usability en mentale belasting meer op de kaart brengen. Er wordt vandaag de dag nog onvoldoende stil gestaan in de bedrijfswereld bij de gebruiksvriendelijkheid van tools, vermijden van menselijke fouten etc. Ik vind dit zelf een enorm boeiende materie die wel es steeds belangrijker zou kunnen worden daar we steeds meer met schermen, apps etc aan het werk zijn. Binnen de ergonomiewererld, ook binnen de vereniging gaat het nog heel vaak over de fysieke ergonomie, hoewel we allemaal wel weten dat het gaat over 3 delen maar cognitieve-en organisatie-ergonomie worden nogal stiefmoederlijk behandeld. Ik zie het zelf als een uitdaging om deze twee zaken ook meer en meer te kunnen integreren binnen de ergonomievereniging en ergonomiewereld. Het is een uitdaging maar dat maakt het boeiend en daar zet ik graag mijn tanden in.
 

Nieuws

Webinar "praktijkrichtlijn kantoor" - 04/12

De VerV praktijkrichtlijn is een breed gedragen consensus van ergonomen over de kantoorinrichting, een verstelbare werkplek, geconcentreerd werken, de omgevingsfactoren, het aanpakken van sedentair gedrag en thuiswerk. Deze webinar licht de nieuwigheden toe. Deze webinar geeft toelichting bij de...
Lees meer

Sprekers in de kijker - Monique Vermeulen & Karin Leeuwenberg

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Monique Vermeulen en Karin Leeuwenberg van de Nederlandse Politie komen...
Lees meer

Sprekers in de kijker - Luc Royens & Cindy Van Gorp

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Luc Royens en Cindy Van Gorp van het Heilig Hart Ziekenhuis in Lier komen...
Lees meer

Spreker in de kijker - Thomas De Lombaert

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Thomas De Lombaert komt spreken over de invloed van autonomie op het welzijn...
Lees meer

Spreker in de kijker - Bart Cillekens

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Bart Cillekens mag de spits afbijten.  Wie ben je en wat is je link met...
Lees meer

Praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De VerV praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" kende een grondige update eind 2023. Aanleiding was de hybride realiteit van het werken, thuis en op kantoor. De praktijkrichtlijn is een brede consensus van ergonomen, gespecialiseerd in beeldschermwerk. Praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" (.pdf) -...
Lees meer

Praktijkrichtlijn verplaatsen van personen

De praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen" kende een update in 2023. Deze is het resultaat van een brede consensus onder de zorgspecialisten in België over de mobiliteitsklassen en de vereiste hulpmiddelen per transfer. Praktijkrichtlijn "Verplaatsen van personen" NL - FR - ENG 1....
Lees meer

VerV Ergonomiecongres 2023

Het Ergonomiecongres was top! Een dag vol inspiratie en netwerking met 300 deelnemers, 45 sprekers, 22 sponsors en 17 helpende handen. Bedankt! Presentaties: Keynote Doorbreek de cylcus van werkplek naar spreekkamer - Paul Kuijer Zorg praktijk Workshop permanente lakens - Tineke Lauwers Workshop...
Lees meer

Nieuwe praktijkrichtlijnen zorg en kantoor

Ter gelegenheid van het Ergonomiecongres worden twee nieuwe praktijkrichtlijnen gepresenteerd: * Praktijkrichtlijn "Verplaatsen van personen" Nieuw is een duidelijk beslisdiagram voor het bepalen van de mobiliteitsklassen. Dat geeft een gemeenschappelijke taal over de verschillende sectoren van de...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken, maak er een foto van en post het op sociale media... Dat is het concept en jullie hebben dat ook massaal gedaan. Niet alleen op kantoor, maar ook de scholen zetten dit jaar hun beste beentje voor. Proficiat aan allen en bedankt hiervoor! Mooi...
Lees meer