Portret Evelyne Vanhaecke

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Evelyne Vanhaecke, diensthoofd fysische revalidatie in het AZ Jan Palfijn. Benieuwd naar haar ervaring en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Mijn naam is Evelyne Vanhaecke en ik werk als diensthoofd fysische revalidatie in het AZ Jan Palfijn te Gent. Deze dienst omvat de disciplines kinesitherapie, ergotherapie, logopedie en podologie. In totaal stuur ik in deze functie sinds enkele jaren 60 therapeuten aan. Er is een nauwe samenwerking met de dienst fysische geneeskunde.

Ik studeerde af als kinesitherapeut in 1997 en startte vrij snel een eigen praktijk. Na 1 jaar ben ik ook als zelfstandige kinesitherapeute in het AZ Jan Palfijn Gent begonnen waarbij ik mij voornamelijk heb toegelegd op de locomotorische revalidatie en de behandeling van obese patiënten.

Ik volgde nadien diverse opleidingen waaronder medische pedicure, cardiologische revalidatie en meer recent de opleiding zorgmanagement. Ik heb een groot deel van mijn leven karate beoefend. Tot mijn 22 was ik lid van de nationale selectie en had ik het statuut van topsporter. Door als zelfstandige kinesitherapeut te starten was het niet mogelijk om dit verder te combineren.

Door mijn liefde voor honden volgde ik ook een opleiding als hondengedragstherapeute met specialisatie naar probleemgedrag.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Sinds ruim 10 jaar heb ik rugklachten wegens een aangeboren afwijking. Hierdoor ben ik verplicht geweest mijn dagelijks functioneren aan te passen en ‘zorg’ te dragen voor mijn lichaam. Door ergonomisch te werken, gerichte oefentherapie en het maken van de juiste keuzes kan ik meestal klachtenvrij mijn leven leiden.

Tijdens de opleiding zorgmanagement kregen we de opdracht om verschillende disciplines en hun werking in kaart te brengen. Eén daarvan was de preventiedienst binnen het ziekenhuis. De preventieadviseur vertelde over de uitrol van een ergonomisch beleid in het ziekenhuis en de moeilijkheden waar ze mee te maken had. Het beleid was niet gedragen door het departement zorg.

Er waren enkel manutentiecoaches actief. Er was veel ingezet op klassiekale vormingen voor de medewerker. In de praktijk bleek er weinig verankering van de aangeleerde technieken op de afdelingen. Door mijn eigen rugklachten was ik onmiddellijk enthousiast om te helpen. Het leek me de taak van elke kinesitherapeut en ergotherapeut in het ziekenhuis om als mentor te fungeren op de afdelingen. Ergonomisch werken is een deel van onze opleiding en behandelingen; een ideale aanvulling dus om ook het preventieve luik meer prominent te laten naar voor komen in onze job. Als mentor zijn we de lijm tussen de medewerker en de coaches.

Daarnaast was er ook nood aan extra manutentiecoaches binnen het ziekenhuis waardoor ik een campagne ben gestart om vanuit mijn team mensen te recruteren. Op deze manier heb ik mijn steentje bijgedragen aan de verdere uitbouw van ergonomie in het ziekenhuis.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Trots ben ik op het feit dat het ergonomisch beleid op dit moment wordt gedragen door onze volledige directie en het zorgdepartement en dat het beleid officieel is opgenomen in de beleidscyclus. Alles rond manutentie is ingebed in een vaste structuur van stuurgroep en werkgroepen om alles in goede banen te leiden. Dit maakt deel uit van de cultuurverandering die we wensen te bekomen.

Daarnaast ben ik er heel erg fier op dat er heel wat leden van mijn team manutentiecoach zijn en zich op deze manier engageren binnen het ziekenhuis. Hierbij mag ik de taak van de mentoren niet uit het oog verliezen; ook zij zijn eveneens een belangrijke schakel in het geheel.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Het mooiste voorbeeld voor mij is het glijzeil. Dit is zo’n fantastisch instrument dat het werk zoveel lichter kan maken in de zorg. Het zorgt voor meer comfort zowel voor de medewerker als voor de patiënt.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Als lid van de stuurgroep en werkgroep wensen we binnen het ziekenhuis in 2020 verder in te zetten op sensibilisering, vorming, adviesverlening en begeleiding:
- Vorming (voor nieuwe medewerkers naast continuë opfrissing voor andere medewerkers) zowel voor ‘zorg’ als ‘niet-zorg’ medewerkers.
- Sensibilisering – we plannen een week van de ergonomie in mei 2020 waarbij we alles rond ergonomie in de kijker willen plaatsen.
- Adviesverlening bij aankoop van nieuw materiaal in het ziekenhuis.
- Individuele begeleiding van medewerkers die wegens lichamelijk klachten langdurig afwezig zijn geweest.

Door de aanstelling van een aantal nieuwe coaches vanuit verschillende disciplines (o.a. transportdienst en schoonmaak) hopen we de cultuurverandering rond ergonomie binnen alle departementen in het ziekenhuis nog verder uit te bouwen en blijvend te verankeren.

 


 

Nieuws

Opstart expertisecentrum ergonomie

VerV gaat van start met een expertisecentrum ergonomie. Dit verenigt de academische instellingen die bezig zijn met wetenschappelijk onderzoek over ergonomie. Doel is een kruisbestuiving te realiseren van theorie en praktijk.  In de eerste plaats zal het expertisecentrum ergonomie...
Lees meer

Spreker in de kijker - Jan Damps

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Jan Damps. Wie ben je en wat is je link...
Lees meer

Anneleen Leyman wint VerV Ergonomieprijs!

Bij de VerV Ergonomieprijs staat het delen van goede praktijken onder ergonomen centraal. Iedereen kan een project indienen dat hij/zij het voorbije jaar heeft gerealiseerd en trots op is. Uit alle inzendingen wordt dan de VerV Ergonomieprijs toegekend. Winnaar van de VerV Ergonomieprijs 2023 was...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2024

Het nieuwe ergonomiejaar gaat traditiegetrouw van start met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Deze inspirerende studiedag bood een mix van onderzoek en praktijk rond kantoor, zorg en industrie. Naast bijscholen is dit ook een moment om elkaar te ontmoeten en...
Lees meer

Symposium eUlift

Elke dag opnieuw zetten onze zorgprofessionals letterlijk en figuurlijk hun beste beentje voor om patiënten warme en veilige zorg te bieden. Deze taken kunnen het lichaam behoorlijk belasten waardoor ergonomische hulpmiddelen meer dan ooit welkom zijn. Enter eUlift! Op 23 april organiseren VerV en...
Lees meer

Intervisie houdingsanalyse

Op 25 april houden we een intervisie rond 3D houdingsanalyse. Het meten van de houding in 3D wordt steeds makkelijker, maar wat kunnen we nu juist met de resultaten doen? In deze intervisie krijg je een korte voorstelling van de huidige systemen en hun resultaten. Daarna volgt een discussie over...
Lees meer

Spreker in de kijker - Els De Wael

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Els De Wael.  Wie ben je en...
Lees meer

Spreker in de kijker - Marieke De Craemer

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Marieke De Craemer komt spreken over sedentair gedrag en bewegen. Wie ben je...
Lees meer

Lidgeld VerV 2024

Het lidgeld bij VerV voor 2024 bedraagt 75€. Begin januari zal hiervoor een factuur doorgestuurd worden. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Wie zich bij het Ergonomiecongres en later lid heeft gemaakt, hoeft in 2024 geen nieuwe bijdrage te betalen. Ook de...
Lees meer

Webinaire "Directives pratiques sur le travail sur écran" - 04/12

La nouvelle directive pratique de la VerV sur le travail sur écran s'agit d'un large consensus entre les ergonomes sur l'aménagement des bureaux, le poste de travail réglable, le travail concentré, les facteurs environnementaux, la lutte contre les comportements sédentaires et le travail à...
Lees meer