Portret Evelyne Vanhaecke

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Evelyne Vanhaecke, diensthoofd fysische revalidatie in het AZ Jan Palfijn. Benieuwd naar haar ervaring en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Mijn naam is Evelyne Vanhaecke en ik werk als diensthoofd fysische revalidatie in het AZ Jan Palfijn te Gent. Deze dienst omvat de disciplines kinesitherapie, ergotherapie, logopedie en podologie. In totaal stuur ik in deze functie sinds enkele jaren 60 therapeuten aan. Er is een nauwe samenwerking met de dienst fysische geneeskunde.

Ik studeerde af als kinesitherapeut in 1997 en startte vrij snel een eigen praktijk. Na 1 jaar ben ik ook als zelfstandige kinesitherapeute in het AZ Jan Palfijn Gent begonnen waarbij ik mij voornamelijk heb toegelegd op de locomotorische revalidatie en de behandeling van obese patiënten.

Ik volgde nadien diverse opleidingen waaronder medische pedicure, cardiologische revalidatie en meer recent de opleiding zorgmanagement. Ik heb een groot deel van mijn leven karate beoefend. Tot mijn 22 was ik lid van de nationale selectie en had ik het statuut van topsporter. Door als zelfstandige kinesitherapeut te starten was het niet mogelijk om dit verder te combineren.

Door mijn liefde voor honden volgde ik ook een opleiding als hondengedragstherapeute met specialisatie naar probleemgedrag.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Sinds ruim 10 jaar heb ik rugklachten wegens een aangeboren afwijking. Hierdoor ben ik verplicht geweest mijn dagelijks functioneren aan te passen en ‘zorg’ te dragen voor mijn lichaam. Door ergonomisch te werken, gerichte oefentherapie en het maken van de juiste keuzes kan ik meestal klachtenvrij mijn leven leiden.

Tijdens de opleiding zorgmanagement kregen we de opdracht om verschillende disciplines en hun werking in kaart te brengen. Eén daarvan was de preventiedienst binnen het ziekenhuis. De preventieadviseur vertelde over de uitrol van een ergonomisch beleid in het ziekenhuis en de moeilijkheden waar ze mee te maken had. Het beleid was niet gedragen door het departement zorg.

Er waren enkel manutentiecoaches actief. Er was veel ingezet op klassiekale vormingen voor de medewerker. In de praktijk bleek er weinig verankering van de aangeleerde technieken op de afdelingen. Door mijn eigen rugklachten was ik onmiddellijk enthousiast om te helpen. Het leek me de taak van elke kinesitherapeut en ergotherapeut in het ziekenhuis om als mentor te fungeren op de afdelingen. Ergonomisch werken is een deel van onze opleiding en behandelingen; een ideale aanvulling dus om ook het preventieve luik meer prominent te laten naar voor komen in onze job. Als mentor zijn we de lijm tussen de medewerker en de coaches.

Daarnaast was er ook nood aan extra manutentiecoaches binnen het ziekenhuis waardoor ik een campagne ben gestart om vanuit mijn team mensen te recruteren. Op deze manier heb ik mijn steentje bijgedragen aan de verdere uitbouw van ergonomie in het ziekenhuis.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Trots ben ik op het feit dat het ergonomisch beleid op dit moment wordt gedragen door onze volledige directie en het zorgdepartement en dat het beleid officieel is opgenomen in de beleidscyclus. Alles rond manutentie is ingebed in een vaste structuur van stuurgroep en werkgroepen om alles in goede banen te leiden. Dit maakt deel uit van de cultuurverandering die we wensen te bekomen.

Daarnaast ben ik er heel erg fier op dat er heel wat leden van mijn team manutentiecoach zijn en zich op deze manier engageren binnen het ziekenhuis. Hierbij mag ik de taak van de mentoren niet uit het oog verliezen; ook zij zijn eveneens een belangrijke schakel in het geheel.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Het mooiste voorbeeld voor mij is het glijzeil. Dit is zo’n fantastisch instrument dat het werk zoveel lichter kan maken in de zorg. Het zorgt voor meer comfort zowel voor de medewerker als voor de patiënt.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Als lid van de stuurgroep en werkgroep wensen we binnen het ziekenhuis in 2020 verder in te zetten op sensibilisering, vorming, adviesverlening en begeleiding:
- Vorming (voor nieuwe medewerkers naast continuë opfrissing voor andere medewerkers) zowel voor ‘zorg’ als ‘niet-zorg’ medewerkers.
- Sensibilisering – we plannen een week van de ergonomie in mei 2020 waarbij we alles rond ergonomie in de kijker willen plaatsen.
- Adviesverlening bij aankoop van nieuw materiaal in het ziekenhuis.
- Individuele begeleiding van medewerkers die wegens lichamelijk klachten langdurig afwezig zijn geweest.

Door de aanstelling van een aantal nieuwe coaches vanuit verschillende disciplines (o.a. transportdienst en schoonmaak) hopen we de cultuurverandering rond ergonomie binnen alle departementen in het ziekenhuis nog verder uit te bouwen en blijvend te verankeren.

 


 

Nieuws

Ergoday kantoor 31/03 - Hybride werken

De Ergoday kantoor vindt paats op 31 maart 2022. Het thema is - hoe kan het anders - hybride werken. Corona heeft het beeldschermwerk grondig veranderd met een blijvende impact in de toekomst en kantoorinrichting. Daarom gebeurt deze Ergoday in samenwerking met Belfa, de vereniging voor Facility...
Lees meer

Workshops "Obese transfer"

De drie workshops rond "De obese transfer: oplossingen in praktijk" zijn verplaatst naar 10 mei 2022. Zorgvragers worden zwaarder en zwaarder, dit verhoogt dan ook de zorgzwaarte. Deze workshops zijn heel praktijkgericht om aan de hand van concrete cases te komen tot oplossingen. Men kan zich...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2021 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2021 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2021: 1. Van beleid tot...
Lees meer

Charter Ter Linde

Binnen WZC Ter Linde zijn er in het verleden al heel wat inspanningen geleverd voor toepassing van een goed ergonomiebeleid. Om dit officieel en kenbaar te maken, ondertekenden de burgemeester van Hooglede-Gits, de voorzitter en de directeur van het woon-zorgcentrum het VerV Charter "Ergonomie in...
Lees meer

26/11 Belfa FM day 2021 - verslag

FM-Day is het jaarlijks congres over facilitair management met 12 sprekers over diverse onderwerpen. Omwille van de stijgende coronacijfers en het verplichte telewerk werd de gebruikelijke locatie (Brabanthal) ingeruild voor Zoom. Namens VerV kwam Wim Ponsaert aan de hand van de Praktijkrichtlijn...
Lees meer

Charter Sint-Elisabeth

Na een eerste projectweek ergonomie in 2015 organiseerde WZC Sint-Elisabeth te Duffel dit jaar zijn tweede editie. Als afsluiter van deze week werd het charter "gezonde zorg, gezonde medewerker "van de Beroepsvereniging voor Ergonomie ondertekend. Hiermee engageert de instelling zich tot het werken...
Lees meer

Prettige feestdagen!

VerV wenst u prettige feestdagen en een ergonomisch 2022! Om het jaar goed in te zetten, opent VerV het jaar met de online studiedag "Goede praktijken ergonomie". Dit is het jaarlijks ontmoetingsmoment voor ergonomen en ergonomie-geïnteresseerden. Inschrijven kan hier. In 2022 staan ook de...
Lees meer

Mentale vermoeidheid en werkprestatie

Wat is de invloed van mentale vermoeidheid op je werkprestatie? Op kantoor kunnen we ons er iets bij voorstelen, maar wat betekent dit bij fysieke jobs? Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" op 25/01 zal Renée Govaerts van de VUB haar studie rond mentale vermoeidheid toelichten. Schrijf...
Lees meer

Sedentair gedrag en hybride werken

Hoeveel zit jij als je thuiswerkt? Zit je meer of minder dan als je op kantoor werkt? Een Zweedse studie toonde aan dat we bij thuiswerk evenveel zitten als bij werken op kantoor... Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" (25/01) licht An Bogaerts van KULeuven de resultaten van haar...
Lees meer

Intervisie "Hulpmiddelen industrie" - 06/12

De intervisie rond hulpmiddelen in de industrie is geannuleerd. Door de stijgende Coronacijfers is het niet opportuun of essentieel om deze bijeenkomst fysiek te laten doorgaan. Er is ook geen online vervangprogramma voorzien! Het doel was immers de hulpmiddelen te zien, te voelen, te testen,...
Lees meer