KB Gezondheidstoezicht en ergonomie

In juni werd codex boek I titel 4 rond het gezondheidstoezicht aangepast. De periodiciteit van de periodieke medische onderzoeken door een arbeidsarts wordt versoepeld. Bijkomend kunnen verpleegkundigen ingezet worden voor aanvullende medische handelingen zoals specifieke vragenlijsten.

Voor ergonomie worden de zaken ook eenduidiger. Criteria voor een medisch onderzoek zijn volgende risicofactoren voor fysieke en mentale werkbelasting:

  • Manueel hanteren van lasten
  • Belasting van ergonomische aard
  • Belasting door de zwaarte van het werk
  • Belasting door monotoon of tempogebonden werk

Dit betekent eigenlijk dat alle ergonomische risicofactoren in aanmerking komen. Op basis van een risicoanalyse kan beslist worden of een periodiek medisch onderzoek al dan niet nodig is. Voor beeldschermwerk is reeds beslist dat vanaf 2016 een periodiek medisch onderzoek niet meer nodig is.

De periodiciteit voor een periodiek onderzoek is gebaseerd op de leeftijd van de medewerker. Onder de 45 jaar is driejaarlijks medisch toezicht nodig. Boven de 45 jaar is dat tweejaarlijks met tussenin een aanvullende medische handeling door een verpleegkundige.

Externe diensten zitten samen om de inhoud van de specifieke vragenlijsten af te stemmen. Bij ergonomische risico’s is een Nordic Questionnaire vragenlijst en korte WAI index relevant om het effect van een ergonomiebeleid af te toetsen. Afdelingen of werkposten met een risico op fysieke overbelasting  en locomotorisch ziekteverzuim worden op die manier duidelijk zichtbaar.

Relevante ergonomische risico's zijn:

  • Tillen
  • Trekken en duwen
  • Repetitief werk
  • Verplaatsen van personen
  • Extreme houdingen
  • Langdurig staan
  • Geknield of gehurkt werken
  • Vermoeiend werk
  • Werkdruk

Fysische agentia vormen het raakvlak tussen ergonomie en arbeidshygiëne. Omgevingsfactoren zoals geluid, trillingen en temperatuur zijn uiteraard ook een criterium voor opvolging tijdens een medisch onderzoek.

 

Nieuws

Belgische editie Tijdschrift voor Human Factors NL

In september verscheen een Belgische editie van het tijdschrift voor Human Factors. VerV verzorgde de inhoud en zette zo de praktijklijnen kantoor, zorg en industrie in de kijker. Een primeur is ook dat het Tijdschrift voor Human Factors voortaan via open access leesbaar is voor iedereen. Mooi en...
Lees meer

Denktank "Ergonomie van de toekomst"

Verschillende onderzoeksgroepen van de AP Hogeschool en UAntwerpen organiseerden een denktank over de ergonomie van de toekomst. VerV was uiteraard ook aanwezig om mee na te denken aan de thematafels. 1. Een eerste thema behandelde ergonomie tijdens het ontwerp met als centrale vraag hoe we alle...
Lees meer

Verslag bedrijfsbezoek WZC Burenhof

Op 6 november was VerV te gast bij het gloednieuwe woonzorgcentrum Burenhof in Leuven, onderdeel van Woonzorgnet-Dijleland. Dit kleinschalige en genormaliseerde woonzorgproject, sinds 1 juli 2025 in gebruik, bestaat uit vijf woningen van telkens acht bewoners en zes woonzorgflats. Vanaf de eerste...
Lees meer

Verlenging Erkend Ergonoom

"Erkend Ergonoom" is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis van opleiding, werkervaring en...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne 2025

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken? Dat is natuurlijk het concept van de 10-10-10 campagne, en jullie deden ook dit jaar massaal mee! Niet alleen op kantoor en thuis werd er rechtgestaan, gewandeld, gedanst en gesport, ook in de klas en op de speelplaats werd er extra veel...
Lees meer

Vitaz ondertekent VerV Charter Ergonomie in de zorg

Bij de start van de ergonomiemaand vond bij Vitaz, een ziekenhuis in en rond Sint-Niklaas, de officiële ondertekening van het VerV-charter plaats. Dit is een belangrijk moment in het engagement van het ziekenhuis voor ergonomie en duurzame zorg. Het werd een warm onthaal en...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" - 27/01/26

Op 27 januari opent VerV het nieuwe jaar met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Tijdens dit netwerkevent blikken we terug op succesverhalen van het afgelopen jaar. Een mix van theorie en praktijk, toegepast op kantoor, zorg en industrie maakt er steeds weer een...
Lees meer

Intervisie "Ergonomie logistiek" - 01/10

Op 1 oktober openden we de maand van de ergonomie met een online intervisie over "Ergonomie in logistieke magazijnen". Hierin werden ergonomische oplossingen overlopen bij de verschillende taken in de logistiek. De focus ligt daarbij wel op de manuele handelingen. Hieronder vind je een overzicht...
Lees meer

Webinar "Minder zitten op kantoor"

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond minder zitten op kantoor. Tijdens deze webinar deelden Sofie Compernolle (UGent) en Jen Vanherle (UHasselt) hun nieuwste inzichten van lang stilzitten en hoe we dit kunnen doorbreken.  Ze gaan dieper...
Lees meer

Webinar "Minder zitten op school" - 09/10

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond "Minder zitten op school". Ook op school kan men immers het zitten regelmatig onderbreken of afwisselen. Tijdens deze webinar duik je volledig in het SWEEP-verhaal. Je leert niet alleen het project beter...
Lees meer