KB Gezondheidstoezicht en ergonomie

In juni werd codex boek I titel 4 rond het gezondheidstoezicht aangepast. De periodiciteit van de periodieke medische onderzoeken door een arbeidsarts wordt versoepeld. Bijkomend kunnen verpleegkundigen ingezet worden voor aanvullende medische handelingen zoals specifieke vragenlijsten.

Voor ergonomie worden de zaken ook eenduidiger. Criteria voor een medisch onderzoek zijn volgende risicofactoren voor fysieke en mentale werkbelasting:

  • Manueel hanteren van lasten
  • Belasting van ergonomische aard
  • Belasting door de zwaarte van het werk
  • Belasting door monotoon of tempogebonden werk

Dit betekent eigenlijk dat alle ergonomische risicofactoren in aanmerking komen. Op basis van een risicoanalyse kan beslist worden of een periodiek medisch onderzoek al dan niet nodig is. Voor beeldschermwerk is reeds beslist dat vanaf 2016 een periodiek medisch onderzoek niet meer nodig is.

De periodiciteit voor een periodiek onderzoek is gebaseerd op de leeftijd van de medewerker. Onder de 45 jaar is driejaarlijks medisch toezicht nodig. Boven de 45 jaar is dat tweejaarlijks met tussenin een aanvullende medische handeling door een verpleegkundige.

Externe diensten zitten samen om de inhoud van de specifieke vragenlijsten af te stemmen. Bij ergonomische risico’s is een Nordic Questionnaire vragenlijst en korte WAI index relevant om het effect van een ergonomiebeleid af te toetsen. Afdelingen of werkposten met een risico op fysieke overbelasting  en locomotorisch ziekteverzuim worden op die manier duidelijk zichtbaar.

Relevante ergonomische risico's zijn:

  • Tillen
  • Trekken en duwen
  • Repetitief werk
  • Verplaatsen van personen
  • Extreme houdingen
  • Langdurig staan
  • Geknield of gehurkt werken
  • Vermoeiend werk
  • Werkdruk

Fysische agentia vormen het raakvlak tussen ergonomie en arbeidshygiëne. Omgevingsfactoren zoals geluid, trillingen en temperatuur zijn uiteraard ook een criterium voor opvolging tijdens een medisch onderzoek.

 

Nieuws

Webinar "praktijkrichtlijn kantoor" - 04/12

De VerV praktijkrichtlijn is een breed gedragen consensus van ergonomen over de kantoorinrichting, een verstelbare werkplek, geconcentreerd werken, de omgevingsfactoren, het aanpakken van sedentair gedrag en thuiswerk. Deze webinar licht de nieuwigheden toe. Deze webinar geeft toelichting bij de...
Lees meer

Sprekers in de kijker - Monique Vermeulen & Karin Leeuwenberg

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Monique Vermeulen en Karin Leeuwenberg van de Nederlandse Politie komen...
Lees meer

Sprekers in de kijker - Luc Royens & Cindy Van Gorp

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Luc Royens en Cindy Van Gorp van het Heilig Hart Ziekenhuis in Lier komen...
Lees meer

Spreker in de kijker - Thomas De Lombaert

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Thomas De Lombaert komt spreken over de invloed van autonomie op het welzijn...
Lees meer

Spreker in de kijker - Bart Cillekens

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Bart Cillekens mag de spits afbijten.  Wie ben je en wat is je link met...
Lees meer

Praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De VerV praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" kende een grondige update eind 2023. Aanleiding was de hybride realiteit van het werken, thuis en op kantoor. De praktijkrichtlijn is een brede consensus van ergonomen, gespecialiseerd in beeldschermwerk. Praktijkrichtlijn "Kantoorinrichting" (.pdf) -...
Lees meer

Praktijkrichtlijn verplaatsen van personen

De praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen" kende een update in 2023. Deze is het resultaat van een brede consensus onder de zorgspecialisten in België over de mobiliteitsklassen en de vereiste hulpmiddelen per transfer. Praktijkrichtlijn "Verplaatsen van personen" NL - FR - ENG 1....
Lees meer

VerV Ergonomiecongres 2023

Het Ergonomiecongres was top! Een dag vol inspiratie en netwerking met 300 deelnemers, 45 sprekers, 22 sponsors en 17 helpende handen. Bedankt! Presentaties: Keynote Doorbreek de cylcus van werkplek naar spreekkamer - Paul Kuijer Zorg praktijk Workshop permanente lakens - Tineke Lauwers Workshop...
Lees meer

Nieuwe praktijkrichtlijnen zorg en kantoor

Ter gelegenheid van het Ergonomiecongres worden twee nieuwe praktijkrichtlijnen gepresenteerd: * Praktijkrichtlijn "Verplaatsen van personen" Nieuw is een duidelijk beslisdiagram voor het bepalen van de mobiliteitsklassen. Dat geeft een gemeenschappelijke taal over de verschillende sectoren van de...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken, maak er een foto van en post het op sociale media... Dat is het concept en jullie hebben dat ook massaal gedaan. Niet alleen op kantoor, maar ook de scholen zetten dit jaar hun beste beentje voor. Proficiat aan allen en bedankt hiervoor! Mooi...
Lees meer