Hoog tijd voor een telewerkbeleid

In deze Coronaperiode werkt een grote groep mensen al maanden thuis en ook na Corona geven veel werkgevers aan verder te blijven inzetten op systematisch enkele dagen per week thuis te werken. Daarom roept VerV op tot een telewerkbeleid. Dat betekent dat concrete afspraken worden vastgelegd op papier, onder andere over het voorzien van ergonomisch materiaal. De uitgewerkte inhoud vind je hieronder.

Om inhoud te geven aan de onderdelen van een telewerkbeleid heeft VerV drie documenten uitgewerkt:

1. Brochure "Hoog tijd voor een telewerkbeleid" - FR
De werkgever is verantwoordelijk voor de benodigde apparatuur. Telewerk is ook beeldschermwerk en die wetgeving geeft invulling aan "apparatuur". Dat betekent: een verstelbare bureaustoel, voldoende grote tafel, groot scherm, apart toetsenbord en aparte muis. VerV heeft ook goede praktijken verzameld hoe bedrijven de aankoop van bureaustoel en IT materiaal kunnen faciliteren. Dit gaat van een bureaustoel via de raamovereenkomst, voordeelplatform, telewerkstoel, webshop met kortingscode, cafetariaplan,...

2. Schriftelijk bijlage arbeidsovereenkomst - FR
In deze template ter inspiratie staan de verschillende aspecten waarrond men afspraken dient te maken. De thuiswerkdagen zijn belangrijk om verzekerd te zijn bij een arbeidsongeval thuis. De bereikbaarheid biedt de mogelijkheden de werkuren te bepalen in functie van de werk-privé balans. De locatie is thuis in dezelfde omstandigheden als op kantoor. Ergonomisch materiaal behoort onder de benodigde apparatuur en kan gedekt worden door een onkostenvergoeding. De werkgever dient de werknemer te informeren over veiligheids- en gezondheidsvoorschriften. Een werkplekbezoek kan via een videoconsult door een ergonoom.

3. Brochure "Gezond en comfortabel  telewerken" - FR - ENG
De telewerkers dienen informatie te krijgen hoe ze gezond en productief kunnen werken. VerV vatte de belangrijkste tips rond een goede werkplekinrichting samen in een brochure. Deze kan je eenvoudig delen met je medewerkers. De globale adviezen zijn kiezen voor een afgezonderde ruitme, zorgen voor goed materiaal en variëren in taken en houdingen. Daarnaast staan 10 praktische tips voor de opstelling van de werkplek opgesomd. Deze kan je in 10 talen terugvinden.
 

Nieuws

Intervisie houdingsanalyse

Op 25 april houden we een intervisie rond 3D houdingsanalyse. Het meten van de houding in 3D wordt steeds makkelijker, maar wat kunnen we nu juist met de resultaten doen? In deze intervisie krijg je een korte voorstelling van de huidige systemen en hun resultaten. Daarna volgt een discussie over...
Lees meer

Spreker in de kijker - Els De Wael

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Els De Wael.  Wie ben je en...
Lees meer

Spreker in de kijker - Marieke De Craemer

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Marieke De Craemer komt spreken over sedentair gedrag en bewegen. Wie ben je...
Lees meer

Lidgeld VerV 2024

Het lidgeld bij VerV voor 2024 bedraagt 75€. Begin januari zal hiervoor een factuur doorgestuurd worden. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Wie zich bij het Ergonomiecongres en later lid heeft gemaakt, hoeft in 2024 geen nieuwe bijdrage te betalen. Ook de...
Lees meer

Webinaire "Directives pratiques sur le travail sur écran" - 04/12

La nouvelle directive pratique de la VerV sur le travail sur écran s'agit d'un large consensus entre les ergonomes sur l'aménagement des bureaux, le poste de travail réglable, le travail concentré, les facteurs environnementaux, la lutte contre les comportements sédentaires et le travail à...
Lees meer

Webinar "praktijkrichtlijn kantoor" - 04/12

De VerV praktijkrichtlijn is een breed gedragen consensus van ergonomen over de kantoorinrichting, een verstelbare werkplek, geconcentreerd werken, de omgevingsfactoren, het aanpakken van sedentair gedrag en thuiswerk. Deze webinar licht de nieuwigheden toe. Deze webinar geeft toelichting bij de...
Lees meer

Ergoday kantoor - 19/03

Op 19 maart houden we onze Ergoday kantoor rond de toepassingen van de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting. De studiedag wordt opgebouwd rond praktijkvoorbeelden hoe bedrijven in praktijk omgaan met de stellingen. Schrijf je hier in Programma: 13u00: Ontwerpchecklist op basis van de...
Lees meer

Sprekers in de kijker - Monique Vermeulen & Karin Leeuwenberg

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Monique Vermeulen en Karin Leeuwenberg van de Nederlandse Politie komen...
Lees meer

Sprekers in de kijker - Luc Royens & Cindy Van Gorp

Op 23 januari 2024 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord. Luc Royens en Cindy Van Gorp van het Heilig Hart Ziekenhuis in Lier komen...
Lees meer