Specialisatie ergonomie: cursist aan het woord (Lara)

De specialisatie ergonomie draait op volle toeren. Vernieuwd is de modulaire aanpak waarvan de eerste twee modules reeds volledig doorlopen zijn. Tijd voor een eerste stand van zaken en hiervoor gingen we te rade bij enkele cursisten.

1. Kan je een korte voorstelling geven van jezelf? Waar werk je en wat doe je juist?
Ik ben Lara Moucheron, 25 jaar oud en woonachtig in Merchtem. In 2013 behaalde ik mijn masterdiploma Sociologie. Het jaar nadien volgde ik een postgraduaat Sportmanagement aan de Vrije Universiteit Brussel. Een jaar later, in 2015, startte ik de basismodule preventieadviseur. Ik slaagde voor deze module en ben sinds het nieuwe academiejaar 2016-2017 gestart met de specialisatieopleiding Ergonomie.

Sinds 1 januari 2015 ben ik mede – zaakvoerder van Cor Salus, wij werken als freelancers, gespecialiseerd in veiligheids- en welzijnsopleidingen voor verschillende opleidingscentra in Vlaanderen. Als nieuwe uitdaging hebben we in 2016 een nieuwe zaak opgestart: Ad-Visio BVBA. Ad-Visio is een opleiding – en coaching centrum, waarbij we werken met vakbekwame instructeurs. Ikzelf, richt mij voornamelijk op opleidingen rond duurzame inzetbaarheid: ergonomie, stressmanagement, burn-out-preventie, vitaliteit, gezonde voeding, ...

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Ik kwam voor de eerste keer in aanraking met ergonomie tijdens mijn studie sociologie bij de les: arbeidssociologie. Door de grote interesse heb ik mijn Masterproef rond dit thema geschreven: “Is arbeid een mediërende factor in de relatie tussen sociaal – economische positie en gezondheidstoestand in België”. In de resultaten kon ik het volgende besluiten: ergonomie speelt een belangrijke rol in de relatie tussen beide factoren.

Naast de theoretische achtergrond die de opleiding sociologie me aangeboden had, kwam ik via mijn sportcoachingscursus in aanraking met de anatomie en de werking van het menselijk lichaam. Deze combinatie deed me beseffen dat ik mezelf hierin wou verdiepen omtrent ergonomie op de werkvloer.

Mijn mede-vennoot, Patrick Houbrechts gaf me de eerste inzichten op de werkvloer binnen het vakgebied. Patrick en ik hebben een volledig ergonomisch traject uitgeschreven ‘Ergonomie voor de vrachtwagen – en buschauffeurschauffeur’ voor verschillende opleidingscentra. Dit ergonomisch traject geven we wekelijks in Vlaanderen. Dit ergonomisch traject wordt ook in onze nieuwe zaak Ad-Visio BVBA opgenomen (www.ad-visio.be).

3. Waarom heb je gekozen om de specialisatie opleiding ergonomie te volgen?
Na het beëindigen van mijn basismodule zou ik de module van arbeidsveiligheid volgen. Ik was niet op de hoogte van de specialisatiemodule ergonomie, die van start zou gaan in september 2016. Een klasgenote lichtte mij hierover in. Ik was meteen overtuigd en twijfelde geen seconde, ik schreef me diezelfde dag nog in. Van deze keuze heb ik nog geen enkel moment spijt gehad.

4. Hoe zijn de eerste lesweken meegevallen?
De eerste lesweken verliepen heel vlotjes. De eerste twee modules waren enorm verrijkend. In vergelijking met de basismodule was het een verademing om voor de specialisatiemodule ergonomie te kiezen. Een volledig nieuwe aanpak en visie op ergonomie, door praktijkgerichte opdrachten. Deze opdrachten voeren we uit in uiteenlopende sectoren en verschillende bedrijven. Aan de hand van risico-analyses op de werkvloer stomen we ons efficiënt klaar als preventieadviseurs. Aangezien ik nog niet actief ben als preventieadviseur is dit voor mij nieuwe materie.

5. Wat vind je van de modulaire aanpak met een mix van theorie en praktijk per module?
Deze aanpak zorgt ervoor dat het de opleiding net zo interessant maakt. Theorie rechtstreeks omzetten in de praktijk, zorgt voor een hogere competentie en een beter leerproces. Tot op de dag van vandaag heb ik enkel als Freelancer gewerkt. Hierdoor heb ik geen bedrijf waar ik al mijn praktijkopdrachten kan uitvoeren. Dit betekent dat ik steeds zelf op zoek moet gaan naar de geschikte bedrijven/ werkplaatsen om mijn opdracht zo goed mogelijk uit te voeren. Het is iets uitdagender, maar daarom niet minder interessant, integendeel. Ik beschouw het als een meerwaarde aan de opleiding voor mezelf. Samenvattend, de voorbije 2 maanden waren heel leerrijk.

6. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
In de toekomst zou ik graag verder gaan met ons coachings –, advies – en trainingsgebeuren binnen Ad-Visio BVBA. Waarbij ik ergonomie zo goed mogelijk op maat kan geven per sector en per bedrijf. Op maat door de tools die we doorheen de opleiding aangeleerd krijgen te hanteren. Eveneens is het een ambitie om als preventie-adviseur actief te kunnen gaan. Dit zou voor een mooie afwisseling zorgen in mijn loopbaan en zo kunnen mijn inzichten via verschillende invalshoeken verrijkt worden.

Dit om een meerwaarde te kunnen betekenen binnen een bedrijfsspecifieke context. Met als doel de werkplek te optimaliseren, zodat het welzijn van de werkkrachten en de productiviteit verbeterd wordt.

Nieuws

Ergoday kantoor 31/03 - Hybride werken

De Ergoday kantoor vindt paats op 31 maart 2022. Het thema is - hoe kan het anders - hybride werken. Corona heeft het beeldschermwerk grondig veranderd met een blijvende impact in de toekomst en kantoorinrichting. Daarom gebeurt deze Ergoday in samenwerking met Belfa, de vereniging voor Facility...
Read more

Workshops "Obese transfer"

De drie workshops rond "De obese transfer: oplossingen in praktijk" zijn verplaatst naar 10 mei 2022. Zorgvragers worden zwaarder en zwaarder, dit verhoogt dan ook de zorgzwaarte. Deze workshops zijn heel praktijkgericht om aan de hand van concrete cases te komen tot oplossingen. Men kan zich...
Read more

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2021 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2021 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2021: 1. Van beleid tot...
Read more

Charter Ter Linde

Binnen WZC Ter Linde zijn er in het verleden al heel wat inspanningen geleverd voor toepassing van een goed ergonomiebeleid. Om dit officieel en kenbaar te maken, ondertekenden de burgemeester van Hooglede-Gits, de voorzitter en de directeur van het woon-zorgcentrum het VerV Charter "Ergonomie in...
Read more

26/11 Belfa FM day 2021 - verslag

FM-Day is het jaarlijks congres over facilitair management met 12 sprekers over diverse onderwerpen. Omwille van de stijgende coronacijfers en het verplichte telewerk werd de gebruikelijke locatie (Brabanthal) ingeruild voor Zoom. Namens VerV kwam Wim Ponsaert aan de hand van de Praktijkrichtlijn...
Read more

Charter Sint-Elisabeth

Na een eerste projectweek ergonomie in 2015 organiseerde WZC Sint-Elisabeth te Duffel dit jaar zijn tweede editie. Als afsluiter van deze week werd het charter "gezonde zorg, gezonde medewerker "van de Beroepsvereniging voor Ergonomie ondertekend. Hiermee engageert de instelling zich tot het werken...
Read more

Prettige feestdagen!

VerV wenst u prettige feestdagen en een ergonomisch 2022! Om het jaar goed in te zetten, opent VerV het jaar met de online studiedag "Goede praktijken ergonomie". Dit is het jaarlijks ontmoetingsmoment voor ergonomen en ergonomie-geïnteresseerden. Inschrijven kan hier. In 2022 staan ook de...
Read more

Mentale vermoeidheid en werkprestatie

Wat is de invloed van mentale vermoeidheid op je werkprestatie? Op kantoor kunnen we ons er iets bij voorstelen, maar wat betekent dit bij fysieke jobs? Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" op 25/01 zal Renée Govaerts van de VUB haar studie rond mentale vermoeidheid toelichten. Schrijf...
Read more

Sedentair gedrag en hybride werken

Hoeveel zit jij als je thuiswerkt? Zit je meer of minder dan als je op kantoor werkt? Een Zweedse studie toonde aan dat we bij thuiswerk evenveel zitten als bij werken op kantoor... Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" (25/01) licht An Bogaerts van KULeuven de resultaten van haar...
Read more

Intervisie "Hulpmiddelen industrie" - 06/12

De intervisie rond hulpmiddelen in de industrie is geannuleerd. Door de stijgende Coronacijfers is het niet opportuun of essentieel om deze bijeenkomst fysiek te laten doorgaan. Er is ook geen online vervangprogramma voorzien! Het doel was immers de hulpmiddelen te zien, te voelen, te testen,...
Read more