Portret Petra Bogaerts

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Petra Bogaerts, die toch al een tijdje meedraait in ons ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je?
Petra Bogaerts, 32 jaar, Janssen Pharmaceutica, bedrijfsverpleegkundige en expert kantoorergonomie.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Bij de sollicitatie voor bedrijfsverpleegkundige werd er gevraagd of ik ook interesse had in kantoorergonomie en of ik dat plaatje zou kunnen en willen opnemen. Op dat moment had ik nog niet de nodige kennis, maar door train de trainer sessies, klassikale opleidingen, infossies, studiedagen, etc. over kantoorergonomie heb ik me bijgeschoold.

3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?
Ik ben steeds weer fier op elke sensibilisatiecampagne voor onze kantoormedewerkers... Jaarlijks doen we toch wel een aantal acties om onze medewerkers te informeren over hoe ze de stoel correct kunnen instellen, het belang van het zitten regelmatig te onderbreken bij te brengen, aandacht te vragen voor het belang van een goede houding tijdens zittend werk,... We doen dit adhv video’s, hippe one pagers/posters, nieuwsbrieven, infosessies, etc.

Na een werkpostanalyse, waarbij ik iemand heb geholpen bij het correct instellen van de stoel, tafel en randapparatuur voel ik me soms wel eens trots, zeker wanneer de medewerkers meteen melden dat ze met de kleine tips en tricks plots voelen dat ze veel beter zitten. Ook wanneer er kleine beweegprojectjes ontstaan in afdeling, nadat ik daar geweest ben voor een workshop kantoorergonomie. Hierin vermeld ik steeds het belang van het zitten te onderbreken en geef concrete tips mee; bijvoorbeeld om de zoveel tijd een korte stretchbreak inlassen. Leuk om te zien dat de tips ook echt worden toegepast!

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
De GPS vind ik een mooi voorbeeld uit het dagelijks leven. Hier heb ik al veel miserie mee bespaard. De GPS zorgt ervoor dat je sneller ter plaatse bent en met minder stress, een win-win.

5. Wat zijn je toekomstplannen in ergonomie?
Ik wil onze medewerkers blijven informeren, en op weg helpen naar een gezonde toekomst door te blijven inzetten op regelmatige sensibilisatie acties.  Zo hoop ik  onze mensen mee op het goede pad van beweging, correcte houding, kennis van stoelinstellingen,... te krijgen.

 

Nieuws

Verslag Human Factors NL Jaarcongres 2022

Het Human Factors NL Jaarcongres was dit jaar over twee dagen gespreid in de mooie omgeving van Zeist. Ook VerV was present met een sessie over “de meerwaarde van ergonomie.” Dit sloot aan met het congresthema “Shaping horizons”, waarbij de raakvlakken van ergonomie werden opgezocht. Daarbij stond...
Read more

Intervisie industrie - 27/02

Op 27 februari is VerV te gast bij Daikin Europe voor een intervisie industrie. Het thema is de structurele risicoanalyse ergonomie. Na een voorstelling van de aanpak bij Daikin is het doel verschillende aanpakken uit te wisselen met valkuilen en succesfactoren. Ben jij actief in de industrie en...
Read more

Opleiding "Adviseur ergonomie" 2023

De opleiding “Adviseur ergonomie” start op 3 maart 2023. Dit is een 12-daagse hands “on opleiding” rond ergonomie. Dit is een organisatie van Prevent, samen met VerV. Bedoeling is dat de cursist de tools in de vingers heeft om praktisch aan de slag te gaan met het analyseren van een werkpost. Een...
Read more

VerV op het HEPS congres

Begin november vond in Nederlands het internationale HEPS congres plaats, drie dagen wetenschappelijk onderzoek in de zorgsector. Onder de sprekers waren ook enkele VerV leden te vinden. Aline Ollevier lichtte het eUlift project toe, een online leerplatform voor ergonomie in de zorg. VerV is een...
Read more

Webinar "Zelfredezaamheidsradar" - 13/02

Op 13/02 organiseert VerV een webinar rond de "Zelfredzaamheidsradar". Dit is een instrument om de zelfredzaamheid van de cliënt te beoordelen op op zoek te gaan naar hulpmiddelen om deze te verbeteren. Praktisch: Wanneer: maandag 13/02 van 15u00 tot 16u00 Wie: alle geïnteresseerden in de...
Read more

Intervisie kantoor - 09/02

Op 09 februari komen de VerV leden samen bij KU Leuven voor een intervisie kantoor. Het thema zal de risicoanalyse beeldschermwerk en telewerk zijn. Doel is enerzijds een uitwisseling hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Ben...
Read more

Intervisie zorg - 16/03

Op 16 maart nodigt AZ Alma de VerV leden van de zorg uit voor een intervisie. Doel is ervaringen uit te wisselen rond hoe men nu ergonomie best aanpakt in de praktijk. Daarbij staan de Beleidsspiegel, de Tilthermometer en de mobiliteitsklassen (MK5) centraal. Deze tools zijn vrij toegankelijk, waar...
Read more

Ergonomiecongres

Op 18 oktober was het zover. VerV organiseerde zijn eerst Ergonomiecongres en het was er meteen boenk op! Met meer dan 50 verschillende sessies was er voor ieder wat wils. De werkgroepleden stonden paraat om alles in goede banen te leiden. De locatie en het goede weer zorgden voor de finishing...
Read more

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" - 24/01

De jaarlijke studiedag "Goede praktijken in ergonomie" vindt plaats op 24 januari 2023 te Brussel. Op deze Nieuwjaarsontmoeting wordt teruggeblikt op goede praktijken van het voorbije jaar. Onderzoeken naar kantoorinrichting, chronische rugpijn en hulpmiddelen in de zorg staan centraal. Daarnaast...
Read more

Winnaars 10-10-10 campagne

Op 10 oktober was het weer tijd voor de 10-10-10 campagne. Daarin roepen VerV en Vlaams Instituut Gezond Leven op om op 10 oktober het zitten 10 minuten te onderbreken. Deze oproep werd massaal gedeeld.  Uit de foto's op sociale media werden uiteindelijk drie winnaars gekozen. Ze krijgen een...
Read more