Portret Petra Bogaerts

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Petra Bogaerts, die toch al een tijdje meedraait in ons ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je?
Petra Bogaerts, 32 jaar, Janssen Pharmaceutica, bedrijfsverpleegkundige en expert kantoorergonomie.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Bij de sollicitatie voor bedrijfsverpleegkundige werd er gevraagd of ik ook interesse had in kantoorergonomie en of ik dat plaatje zou kunnen en willen opnemen. Op dat moment had ik nog niet de nodige kennis, maar door train de trainer sessies, klassikale opleidingen, infossies, studiedagen, etc. over kantoorergonomie heb ik me bijgeschoold.

3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?
Ik ben steeds weer fier op elke sensibilisatiecampagne voor onze kantoormedewerkers... Jaarlijks doen we toch wel een aantal acties om onze medewerkers te informeren over hoe ze de stoel correct kunnen instellen, het belang van het zitten regelmatig te onderbreken bij te brengen, aandacht te vragen voor het belang van een goede houding tijdens zittend werk,... We doen dit adhv video’s, hippe one pagers/posters, nieuwsbrieven, infosessies, etc.

Na een werkpostanalyse, waarbij ik iemand heb geholpen bij het correct instellen van de stoel, tafel en randapparatuur voel ik me soms wel eens trots, zeker wanneer de medewerkers meteen melden dat ze met de kleine tips en tricks plots voelen dat ze veel beter zitten. Ook wanneer er kleine beweegprojectjes ontstaan in afdeling, nadat ik daar geweest ben voor een workshop kantoorergonomie. Hierin vermeld ik steeds het belang van het zitten te onderbreken en geef concrete tips mee; bijvoorbeeld om de zoveel tijd een korte stretchbreak inlassen. Leuk om te zien dat de tips ook echt worden toegepast!

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
De GPS vind ik een mooi voorbeeld uit het dagelijks leven. Hier heb ik al veel miserie mee bespaard. De GPS zorgt ervoor dat je sneller ter plaatse bent en met minder stress, een win-win.

5. Wat zijn je toekomstplannen in ergonomie?
Ik wil onze medewerkers blijven informeren, en op weg helpen naar een gezonde toekomst door te blijven inzetten op regelmatige sensibilisatie acties.  Zo hoop ik  onze mensen mee op het goede pad van beweging, correcte houding, kennis van stoelinstellingen,... te krijgen.

 

Nieuws

Consensusoverleg kantoor - 23/05

Op 23 mei organiseert de VerV een consensusoverleg over de praktijkrichtlijn "kantoorinrichting". Voor de moment wordt deze onder de loep genomen om te updaten naar een hybride werkcontext. Het resultaat van deze oefening zal voorgelegd worden op het consensusoverleg. Wanneer: 23 mei om 09u Waar:...
Read more

Consensusoverleg zorg - 03/05

Op 3 mei organiseert de VerV een consensusoverleg over de praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen". Voor de moment wordt deze onder de loep genomen om te updaten of te verbreden naar alle sectoren binnen de gezondheidszorg. Het resultaat van deze oefening zal voorgelegd worden op het...
Read more

Projectgroep kantoor en zorg

Wil jij meewerken aan een update van de praktijkrichtlijn zorg of kantoor? Dan is de projectgroep iets voor jouw. Op deze manier wil VerV alle leden de kans geven om input te geven voor de praktijkrichtlijnen. De gevraagde tijdsbesteding is 90min voor het nalezen van de praktijkrichtlijn en het...
Read more

Webinar "Beoordelen van armkracht"

Op 8 mei organiseert VerV een webinar rond het beoordelen van armkracht. Daarvoor worden twee wetenschappelijke publicaties besproken: 1. Databank armkrachten Op basis van de locatie van de handen en de richting van de kracht berekent de tool de maximale kracht voor de gekozen doelgroep. 2. Werken...
Read more

Intervisie "ontwerpen" - 06/06

Op 6 juni is VerV te gast bij Mivas maatwerkbedrijf voor een intervisie industrie. Doel is ervaringen uit te wisselen rond hoe men ergonomie reeds kan betrekken bij de ontwerpfase. Laat je inspireren en deel je eigen ervaring op deze intervisie. Schrijf je hier in! Programma: 12u30: Lunch 13u00:...
Read more

Webinaire "Thermomètre de levage"

Le 22 mai, VerV et BES organisent un webinaire autour du thermomètre de levage en français. Cette méthode d'analyse des risques est décrite dans la norme ISO/TR12296 sur la manutention manuelle des personnes. Ce webinaire vous apprendra les bases du Tilthermomètre et comment l'appliquer dans la...
Read more

Nieuwe specialisatie ergonomie start in 2023

De volgende specialisatie-opleiding ergonomie gaat van start op 26 september 2023. Op 6 maart organiseerden Odisee en VerV hierover een infosessie. Deze uitgebreide opleiding (280u) is een wettelijke voorwaarde om preventieadviseur ergonomie te kunnen worden. Bekijk de presentatie hier De...
Read more

Intervisie industrie

De intervisie industrie rond de structurele risicoanalyse ergonomie was een verrijking met mooie praktijkvoorbeelden. Met dank aan Daikin om VerV te ontvangen en ons onder te dompelen in hun aanpak. Daikin (presentatie.pdf) De geschiedenis van ergonomie bij Daikin gaat terug tot voor 2010. Een...
Read more

VerV Ergonomiecongres op 24/10/2023

VerV zal dit jaar opnieuw een Ergonomiecongres organiseren. Datum is 24 oktober 2023 in De Montil in Affligem. Hou alvast deze datum vrij! Graag krijgen we ook input van onze leden over de inhoud en de vorm. Wat willen jullie vooral horen? Wat willen jullie vooral doen? Hebben jullie tips om het...
Read more

Nieuw VerV bestuur!

In 2023 eindigde een bestuursperiode van VerV. Tijdens de woelige corona-jaren zijn we erin geslaagd om te blijven groeien in al onze doelstellingen. Dat kon enkel door het vele vrijwillegerswerk van bestuursleden en werkgroepen. Bedankt daarvoor! Een kleine handgreep van de realisaties: *...
Read more