Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!

1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je? 
Ik ben Jeroen De Bouvrie, geboren in 1975, gelukkig getrouwd en vader van 2 fantastische dochters. Ik ben afkomstig van Gent en woon reeds een 15tal jaar in de gastvrije stad Ieper. Ik ben van vooropleiding Kinesitherapeut en was steeds geboeid door lichaamsgericht werken en de link naar de mentale toestand van cliënten. Ik heb me gespecialiseerd in Caycediaanse Sofrologie, geef daarrond frequent groepssessies in de regio en heb de eer om voorzitter te mogen zijn van onze beroepsvereniging. Daarnaast ben ik freelance vormingswerker.

Het grootste deel van mijn tijd werk ik echter als expert zorgbeleid binnen Familiehulp provincie West-Vlaanderen rond de domeinen: cliëntgerichte ergonomie, kansarmoede en integrale jeugdhulp. Via coachings, supervisie, adviesverlening en beleidsvoorbereidend werk ondersteunen ik en mijn collega’s van zorgbeleid onze verzorgenden, zorgpartners en beleid rond de diverse doelgroepen waarmee we in de thuiszorg samenwerken.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
In 2003 solliciteerde ik voor een functie van zorgpartner, preventieadviseur én tilcoach in Familiehulp Ieper. De toenmalige functie ‘tilcoach’ sprak me enorm aan omdat ik hierbij –op de werkvloer, bij de cliënt- coachend aan de slag kon gaan met zorgverleners én daarnaast vorming rond transfertechnieken kon geven. Sedert een herstructurering in 2005 kreeg ik de kans om op provinciaal niveau rond cliëntgerichte ergonomie te werken voor Familiehulp.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
De manier waarop ik, samen met mijn collega’s uit de andere provincies, de functie van ‘expert zorgbeleid, domein cliëntgerichte ergonomie’ vorm kon geven binnen Familiehulp.

Op vraag van onze medewerkers ga ik op bezoek bij de cliënt en zorgverleners waar de transfers moeilijker verlopen. In dialoog met onze verzorgenden, de cliënt, mantelzorgers, de regionale zorgpartner van Familiehulp en vaak ook andere actoren die betrokken zijn bij de verplaatsingen (verpleegkundigen, kiné, uitleendienst mutualiteit etc.) gaan we dan op zoek naar een aanvaardbare oplossing, waardoor de zorgverlening veilig én kwalitatief kan verderlopen. De focus ligt hierbij duidelijk zowel op ons personeel als de cliënt.

Via het toeleiden naar de correcte hulpmiddelen, het aanleren van specifieke transfertechnieken en/of het hanteren van soms minder gekende hulpmiddelen, het coachen van onze medewerkers tot de dialoog met alle partners… slagen we er vaak in om een relevante en duurzame verbetering in de werksituatie van ons personeel teweeg te brengen. Het gaat over ondersteuning op maat van de medewerkers én de cliënt: aangepast aan hun tempo, ervaringsniveau, fysieke toestand…

Indien dit haalbaar is, gaat dit door bij de cliënt zelf: in de reële werk en leef context. Hierdoor maken we automatisch de vertaalslag van de standaardtechnieken die men in de vorming aangeleerd krijgt, naar individuele ondersteuning: in functie van lichaamsbouw en soms aanwezige fysieke klachten van de hulpverlener, de fysieke en mentale toestand van de cliënt, de aanwezige accommodatie etc.

En daardoor blijft het gewoon super boeiend!

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Alle hulpmiddelen en aanpassingen die ‘langer thuis wonen’ mogelijk maken vind ik waardevol. Maar het wordt pas mooi als ze dusdanig verwerkt worden dat ze opgaan in het gewone meubilair of ook voor niet-zorgbehoevenden een meerwaarde bieden.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Het zou mooi zijn mochten we er de komende jaren in slagen om nog meer de grenzen tussen verschillende disciplines of diensten te overstijgen: multidisciplinair samenwerken mét de cliënt mee aan tafel (of bed); acties opzetten met collega’s uit de groep HRM, preventie, opleiding etc.

 

Nieuws

Intervisie "Multi KIM" - 17/12

Op 17 december om 19u houdt VerV een online intervisie over de "Multi KIM". Dit nieuwe rekenblad laat toe om de fysieke belasting van verschillende taken doorheen de dag samen te tellen. Wanneer men bijvoorbeeld twee verschillende tiltaken doet op een dag, dan kan men nu de dagbelasting door tillen...
Read more

Ergonomie op Prenne 56

De Prenne, een netwerkevent voor preventieadviseurs, gaat ook in december volledig digitaal. VerV vult er ook een sessie en sofagesprek in over ergonomie in. Mathias De Waele lichte de kerncijfers ergonomie toe van VerV en Lieven Maertens zal spreken over de Rugradar. In het sofagesprek wordt...
Read more

Portret Eline Libbrecht

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Eline Libbrecht van het AZ Sint-Elisabeth te Zottegem. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie?  1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? Ik ben Eline...
Read more

Infosessie specialisatie ergonomie

In februari 2021 gaat de derde editie van de specialisatie opleiding ergonomie van start. Met deze infosessie wou VerV de geïnteresseerde cursisten en lesgevers informeren over de inhoud van de opleiding en wat men kan verwachten. De opleiding is opgebouwd uit 10 modules volgens de ergonomische...
Read more

3D houdingsanalyse op Jaarcongres Human Factors NL

Human Factors NL organiseerde zijn jaarcongres in een origineel digitaal format. VerV was ook van de partij met een sessie rond 3D houdingsanalyse. De sessie was opgebouwd in drie stappen: van houdingsdata meten en analyseren over data interpreteren en visualiseren naar biomechanisch modelleren. In...
Read more

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" - 26/01/21

Om het jaar goed in te zetten organiseert VerV, Beroepsvereniging voor Ergonomie, op 26 januari 2021 zijn jaarlijkse studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Bedoeling is om terug te blikken op goede praktijkvoorbeelden van het afgelopen jaar. Dit jaar volledig...
Read more

Portret Katrien Devel

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Katrien Devel, preventieadviseur ergonomie bij Mensura. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie? 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?   Ik...
Read more

Verslag webinar "Tijd voor een telewerkbeleid"

Op 22 september was het de Nationale Telewerkdag, een organisatie van VIAS en FOD Mobiliteit en Vervoer. Voor VerV was het alvast alle hens aan dek. Enerzijds was er onze eigen webinar en anderzijds was VerV spreker op de webinar van de organisatoren. In onze webinar "Hoog tijd voor een...
Read more

Verslag oefensessie "VerV tool staand werken"

“Staand werk is werk dat in verticale houding op de voeten plaatsvindt, onafhankelijk van de duur en de dynamiek van deze houding”. Om het gezondheidsrisico door staand werk correct in te schatten ontwikkelde de werkgroep industrie van VerV Beroepsvereniging Ergonomie de VerV-tool Staand Werken....
Read more

Webinar "Evidence based ergonomics VUB" - 27/11

Op  de webinar "Evidence based ergonomics" van 27/11/2020 was VUB aan de beurt. Sander De Bock en Renée Govaerts  stelden hun onderzoek voor rond cobots en exoskeletten. De opname is voor leden te zien onder het Login gedeelte. Om de inzetbaarheid van cobots in te schatten, is Renée haar...
Read more