Portret Filip Buckens

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Filip Buckens, een gezicht van ergonomie in de zorg. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!

1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Filip Buckens, verpleegkundige, ergonoom , verplaatsingsdeskundige, preventieadviseur in het Universitair Ziekenhuis Gent. Fulltime werkzaam als ergonoom in de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk UZG. Ik werk ook nog samen met mijn partner/collega Heidi Deconinck, eveneens ergonoom,  als zelfstandige freelance adviseur ergonomie.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Aanzet was een pilootproject “hef en tiltechnieken” in 1985. Een  eerste kennismaking met verplaatsingstechnieken. Als revalidatieverpleegkundige had ik hiervoor veel interesse.  Vanaf 1990 maakte ik deel uit van het Manutentieteam UZ Gent. In 2001 werd ik staflid directie verpleging, van daaruit  kon ik mijn opleiding ergonomie volgen. Vanaf 2006 werd mijn functie als ergonoom officieel.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Ik ben trots mee aan de wieg te liggen van het Manutentieteam UZG  en tevens dankbaar de kans te hebben gekregen het verder te kunnen uitbouwen en vorm te geven tot wat het nu is, dit met een een team vol enthousiaste, gemotiveerde medewerkers die zich elke dag weer inzetten. We spreken nu niet meer over verplaatsingsdeskundigen maar wel over consulenten Manutentie (‘kleine ergonoomkes’), medewerkers van diverse specialiteiten die in het werkveld staan en deeltijds vrijgesteld zijn om binnen de Preventiedienst te werken. Oorspronkelijke doelgroep waren de verpleegkundigen, maar nu gaat het over alle 6000 medewerkers van het UZG: kantoorwerkers, technische diensten en zorgverleners, de drie grote blokken binnen onze instelling.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
Dit is een heel moeilijke. Er zijn door de jaren heen veel projecten en adviezen geweest, zowel grote als kleine. Iedere verbetering, in samenwerking met medewerkers van de werkvloer, leidinggevenden en collega’s doet deugd en zorgt voor veel ‘werkgenot’.  Eén van de mooie voorbeelden waren de hoog-laagwerkposten van de Centrale Sterilisatie. De inrichting van de  lokalen werden samen met de medewerkers uitgewerkt rekening houdend met alle ergonomische aspecten.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Als bestuurslid van de VerV mee helpen een stevig  Vlaams ergonomienetwerk uitbouwen. Dit was reeds lang een droom en een streven. Intern verdere implementatie van ziekenhuisbrede richtlijnen betreffende ergonomie.

 

Nieuws

Bedrijfsbezoek Politie Antwerpen

Op 22 februari was VerV te gast in het nieuwe Mastergebouw van de Politie Antwerpen. Dit beantwoordt aan de WELL Building Standard voor gezonde gebouwen. Tijdens de inspirerende rondgang kwamen de concepten beweging, geluid, verlichting en klimaat ruim aan bod. De projectleider van dit...
Read more

Uitwisselingsproject eUlift

In het kader van het Europees onderzoeksproject eUlift was er een uitwisseling tussen studenten van België en Litouwen. Een week lang stond het leren, lesgeven en trainen van het verplaatsen in de zorg centraal. De resultaten van het onderzoeksproject, het handboek en educatieve filmpjes, werden...
Read more

Erkend ergonoom

Een eerste stap in de erkenning van het beroep 'ergonoom' is de registratie als erkend ergonoom. Deze voldoet aan de criteria van opleiding, werkervaring en continue bijscholing. De erkend ergonoom heeft een specialisatie ergonomie gevolgd op Masterniveau met een studiebelasting van 1500u...
Read more

Nieuwe bestuursleden van VerV

VerV houdt als vzw jaarlijks een algemene ledenvergadering. Dat is een combinatie van de adviesgroep met de bestuursleden. Naast de gezonde financiële situatie werd daar ook gestemd over nieuwe bestuursleden van VerV. Graag verwelkomen we dan ook vijf nieuwe bestuursleden. De focus...
Read more

Opstart expertisecentrum ergonomie

VerV gaat van start met een expertisecentrum ergonomie. Dit verenigt de academische instellingen die bezig zijn met wetenschappelijk onderzoek over ergonomie. Doel is een kruisbestuiving te realiseren van theorie en praktijk.  In de eerste plaats zal het expertisecentrum ergonomie...
Read more

Spreker in de kijker - Jan Damps

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Jan Damps. Wie ben je en wat is je link...
Read more

Anneleen Leyman wint VerV Ergonomieprijs!

Bij de VerV Ergonomieprijs staat het delen van goede praktijken onder ergonomen centraal. Iedereen kan een project indienen dat hij/zij het voorbije jaar heeft gerealiseerd en trots op is. Uit alle inzendingen wordt dan de VerV Ergonomieprijs toegekend. Winnaar van de VerV Ergonomieprijs 2023 was...
Read more

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2024

Het nieuwe ergonomiejaar gaat traditiegetrouw van start met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Deze inspirerende studiedag bood een mix van onderzoek en praktijk rond kantoor, zorg en industrie. Naast bijscholen is dit ook een moment om elkaar te ontmoeten en...
Read more

Overlegmoment onderwijsaanbod ergonomie in de zorg

Een strategische doelstelling van VerV is om bij te dragen aan onderwijs in ergonomie. Daarom houdt VerV op 29/02 een fysieke bijeenkomst over "ergonomieonderwijs binnen de zorgopleidingen". Bedoeling is dat opleidingsinstellingen ervaringen delen, best practices bespreken en gezamelijk werken aan...
Read more

Symposium eUlift

Elke dag opnieuw zetten onze zorgprofessionals letterlijk en figuurlijk hun beste beentje voor om patiënten warme en veilige zorg te bieden. Deze taken kunnen het lichaam behoorlijk belasten waardoor ergonomische hulpmiddelen meer dan ooit welkom zijn. Enter eUlift! Op 23 april organiseren VerV en...
Read more