Portret: Brenda Vanmontfort
				31/01/2017 21:41
				
	
		 
	
			
		Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Brenda Vanmontfort. Ze wist als studente met haar projectwerk ergonomie de eerste "Prijs Goede Praktijk Ergonomie 2016" binnen te halen. Tijd om meer te weten te komen van deze high potential in ergonomie.

1. Kan je een korte voorstelling geven van jezelf? Waar werk je en wat doe je juist?
Ik ben Brenda Vanmontort (22) en ik studeer milieu-en preventiemanagement (MPM) aan de KULeuven.
		2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
	
		In mijn opleiding heb ik reeds verschillende ergonomiegerichte vakken gevolgd. Tijdens deze lessen leren we
	
		onder andere met risicoanalyse tools werken of verdiepen we ons bijvoorbeeld in de arbeidsfysiologie. Deze vakken blijken mij goed te liggen. Vorig jaar kon ik kiezen tussen het attest preventieadviseur niveau I of preventieadviseur 
	
		ergonomie. Ik heb voor preventieadviseur ergonomie gekozen, omdat het menselijke lichaam mij zeer
	
		interesseert. Om dit attest te behalen heb ik een stage gevolgd en een projectwerk geschreven. Dat
	
		was mijn eerste ervaring in het werkveld en in de ergonomiewereld.
		 
	
		3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?
	
		In het algemeen vind ik het goed dat we binnen ergonomie meer en meer rekening houden met de 
	
		verhoogde pensioenleetijd van de werknemers. Reeds bij het begin van iemands carrière moeten we
	
		ervoor zorgen dat een goede lichaamshouding wordt aangenomen en dat de werkplek op maat van
	
		de werknemer wordt aangepast. Zo ontstaan er op latere leetijd minder klachten en kunnen
	
		werknemers langer hun beroep uitoefenen.
		 
	
		Ik ben het meest fier op het projectwerk ergonomie dat ik vorig jaar heb gemaakt. Hiervoor heb ik 
	
		stage gevolgd in het Jessa ziekenhuis in Hasselt. Het doel van dit projectwerk was om het aantal werk 
	
		gerelateerde musculoskeletale aandoeningen bij verpleegkundigen te verlagen. Om dat te realiseren
	
		werd het tilbeleid geoptimaliseerd en werden er risicoanalyses uitgevoerd tijdens diverse 
	
		verpleegkundige handelingen. De focus lag op de verplaatsingstechnieken bij patiënten. Vervolgens 
	
		heb ik een e-learning tool gemaakt met alle aspecten die volgens de risicoanalyses opgefrist moesten
	
		worden. Aan de hand van verschillende vraagvormen werd de huidige kennis getest. Er werden 
	
		filmpjes aan toegevoegd om de verplaatsingstechnieken visueel weer te geven. Indien een score lager
	
		dan 80% werd behaald, werd de participant aangeraden om naar een opleidingsmoment te gaan.
		 
	
		4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
	Dan ga ik voor de stedy, gebruikt door het verzorgend personeel om patiënten zelfstandig te helpen rechtstaan.
	
		Het is geen lift, want de patiënt wordt niet gelift. Het geeft de patiënten het gevoel dat ze meer zelf kunnen. De Stedy kan gebruikt worden bij patiënten die minimale hulp nodig hebben bij het rechtkomen, maar die wel moeite hebben met het stappen. Het verzorgend personeel wordt zo minder belast, want de patiënt gaat een minder gespannen houding aannemen en gaat niet doorhangen op de verzorgers en de patiënt wordt gestimuleerd om te bewegen (rechtstaan).
	
		5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
	
		Wanneer ik ben afgestudeerd zou ik graag als preventieadviseur ergonomie aan de slag gaan, in een
	
		bedrijf of bij de externe dienst.
		
		 
