Portret Agnes Abts

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Gert De Clercq. Hij is arbeidsgeneesheer bij BASF en volgt de specialisatie ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!

Lees meer: https://www.verv.be/nieuws/
Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Gert De Clercq. Hij is arbeidsgeneesheer bij BASF en volgt de specialisatie ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!

Lees meer: https://www.verv.be/nieuws/

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Anges Abts van Fedris naar haar ervaringen en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  
Ik ben Agnes Abts en ik werk sinds 2007 bij Fedris, het Federaal agentschap voor beroepsrisico’s. Het agentschap werd opgericht op 1 januari 2017 als een fusie tussen het Fonds voor beroepsziekten en het Fonds voor arbeidsongevallen. Ik werk er op de dienst preventie rond verschillende projecten zoals rug, ergonomie, houtstof enz…

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen? 
Van opleiding heb ik een master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie. Bij Fedris bieden we het preventieprogramma aan voor lage rugpijn. Dit is bestemd voor werknemers die rugbelastend werk doen en arbeidsongeschiktheid zijn ten gevolge van lage rugpijn. Dit programma bevat naast de revalidatiesessies in erkende revalidatiecentra ook een ergonomisch luik dat bestaat uit een opleiding op de werkvloer of een analyse van de arbeidsomstandigheden. Wij zorgen voor een financiële vergoeding voor de interventies op de werkvloer die uitgevoerd worden door de ergonomen van de externe/interne preventiediensten. Binnenkort worden de criteria om toegelaten te worden tot het rugprogramma uitgebreid.

We hebben in het verleden ook een proefproject opgestart met externe preventiediensten dat de meerwaarde aantoonde van een participatieve en meer uitgebreidere ergonomische interventie. Door een samenwerking met verschillende partijen lagen er mooie resultaten op tafel die voor werknemers én werkgevers een meerwaarde kunnen betekenen. Zo werden een aantal oplossingen op maat uitgewerkt voor de individuele werknemer maar door deze interventies was het ook mogelijk om algemene procedures uit te werken die ten goede komen voor meerdere werknemers. Deze interventies situeerden zich op 4 domeinen: aanpassingen aan de jobinhoud, uurroosters en de arbeidspost ofwel een gedragsmatige aanpak. Van hieruit ben ik de opleiding adviseur ergonomie gaan volgen om meer background te verwerven.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier? 
Werknemers zullen langer moeten werken en verrichten soms arbeid in ongunstige houdingen en omstandigheden. We moeten niet wachten tot iemand ziek wordt door het uitvoeren van zijn werk en nadien een vergoeding uitbetalen. Beter is het om preventief in te grijpen om het ontstaan van arbeidsgerelateerde aandoeningen zoveel mogelijk te voorkomen of te vermijden dat ze verergeren. Programma’s die dit beleid ondersteunen kunnen wij als overheid stimuleren en door financieel tussenbeide te komen kunnen wij een duwtje in de rug geven. Zo kunnen wij het beleid rond ergonomie in de bedrijven bevorderen of initiëren.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Ik vind dat ergonomie in zeer veel aspecten van het professioneel leven én het privé leven kan toegepast worden. We weten allemaal dat we veel meer zitten dan de generaties voor ons en dat rugpijn veel voorkomt. Dus tips en trucs om onze rug te ontlasten bij het heffen van lasten, het zitten of bij het werken in de tuin enz. vind ik belangrijk.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik denk dat ergonomie een zeer belangrijke rol zal spelen in de toekomst en ik hoop nog verder te kunnen meewerken aan programma’s die de ergonomie kunnen bevorderen op de werkvloer. Daarbij is het belangrijk om werkgevers te overtuigen van de meerwaarde van ergonomische interventies en dat een goed ergonomiebeleid preventief kan inwerken op het voorkomen of verergeren van arbeidsgerelateerde aandoeningen wat uiteindelijk een win-win situatie zal opleveren voor alle betrokken partijen.

Bedankt Anges!

Nieuws

Congressprokkels Anneleen Verhaeghe

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Read more

Ergonomiecongres 18/10 - kantoor

Geconcentreerd werken blijft een uitdaging op kantoor, ook in de hybride context. Aandacht voor ergonomie kan bijdragen tot meer focus op kantoor. Op het Ergonomiecongres (18/10) wordt een hele track kantoor aan dit thema gewijd. In de sessie “hybride werken” worden vooral ervaringen en goede...
Read more

Ergonomie 2030: eerste resultaten

De bevraging “Ergonomie 2030” vormt de eerste aanzet om na te denken aan een strategie om ergonomie verder te ontwikkelen. Volgende stap zijn focusgroep gesprekken per doelgroep uit de respondenten. Hier volgen alvast de belangrijkste accenten van de bevraging, die nog dieper zullen besproken...
Read more

Congressprokkels: Tom Vermeulen

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Read more

Ergonomiecongres

Op 18 oktober organiseert VerV zijn Ergonomiecongres! Dit zal een dag zijn die ergonomie ademt en iedereen samenbrengt. Elk kan daarbij zijn eigen programma samenstellen door te kiezen uit verschillende parallelle sessies of workshops. De focus zal vooral op de praktijk liggen met oefenen,...
Read more

Webinar "ISO22955 Akoestiek" - 16/05

De webinar rond de nieuwe ISO 22955 rond akoestiek in open kantoren wist de aandacht van meer dan 100 geïnteresseerden te trekken. Astrid Van Severen lichtte op een overzichtelijke manier de richtwaarden voor achtergrondlawaai, demping en verval toe voor zes types van kantoorruimtes. Lawaai in open...
Read more

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Read more

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Read more

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Read more

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Read more