Bedrijfsbezoek bij Spar: ergonomie en arbeidshygiëne

Op 16 november organiseerde Prebes een infosessie en bedrijfsbezoek bij Retail Partners Colruyt Group in Mechelen met als thema's ergonomie en arbeidshygiëne. In het nieuwe distributiecentrum voor onder andere Spar werden de preventieadviseurs getrakteerd op een interessante rondgang. Na een uiteenzetting over het bedrijf en de afdeling welzijn volgde een casus rond thermische omgevingsfactoren. Er werd een praktische aanpak getoond om te komen tot gepaste werkkledij voor de gekoelde magazijnen (2° en 12°)

Op vlak van ergonomie werd een project rond gedragsverandering toegelicht om het gebruik van de voorziene hulpmiddelen en de toepassing van werkmethodes te stimuleren. Tijdens de rondgang werd stilgestaan bij enkele goede praktijken in ergonomie.

Pictogrammen in het magazijn maken de medewerkers attent op een ergonomische knelpunt en oplossing, dat ze zelf hebben benoemd. Voorbeeld van reiken naar lage roteerders met reikstok en tillen van zwaar gewicht.

ReikstokPictogram

Rondhalen gebeurt in trolleys, die klassiek zelf in elkaar worden gezet. Hier wordt getest met een opplooibare variant, wat sneller en minder belastend is. Reach trucks zijn voorzien van camera's op de lippen zodat extreme houdingen om te kijken vermeden worden. Op vlak van veiligheid is er ook minder schade door tegen de lis te botsen.

Plooibare trolleyCamera in reach truck

Intern transport van bakjes gebeurt geautomatiseerd via rollerbanen. De robot stockeert de bakjes en haalt de bestellingen. Deze worden klaargezet voor de winkels.

Geautomatiseerd magazijn met robotAutomatisch intern transport

Het manueel vullen van de trolleys gebeurt aan een in hoogte verstelbare rollerbaan. Met de zwengel kan men de gepaste hoogte kiezen.

Hoogte verstelbare rollerbaan

Het kippen van een leeggoedkar, stamatten bij tijdelijk werken op beperkte ruimte, automatisch wegnemen van palletten,... bij het ontwerp van dit magazijn is er grondig nagedacht over ergonomie en werd rekening gehouden met de ervaringen en ideeën van de werknemers.

Nieuws

Belgische editie Tijdschrift voor Human Factors NL

In september verscheen een Belgische editie van het tijdschrift voor Human Factors. VerV verzorgde de inhoud en zette zo de praktijklijnen kantoor, zorg en industrie in de kijker. Een primeur is ook dat het Tijdschrift voor Human Factors voortaan via open access leesbaar is voor iedereen. Mooi en...
Read more

Denktank "Ergonomie van de toekomst"

Verschillende onderzoeksgroepen van de AP Hogeschool en UAntwerpen organiseerden een denktank over de ergonomie van de toekomst. VerV was uiteraard ook aanwezig om mee na te denken aan de thematafels. 1. Een eerste thema behandelde ergonomie tijdens het ontwerp met als centrale vraag hoe we alle...
Read more

Verslag bedrijfsbezoek WZC Burenhof

Op 6 november was VerV te gast bij het gloednieuwe woonzorgcentrum Burenhof in Leuven, onderdeel van Woonzorgnet-Dijleland. Dit kleinschalige en genormaliseerde woonzorgproject, sinds 1 juli 2025 in gebruik, bestaat uit vijf woningen van telkens acht bewoners en zes woonzorgflats. Vanaf de eerste...
Read more

Verlenging Erkend Ergonoom

"Erkend Ergonoom" is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis van opleiding, werkervaring en...
Read more

Winnaars 10-10-10 campagne 2025

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken? Dat is natuurlijk het concept van de 10-10-10 campagne, en jullie deden ook dit jaar massaal mee! Niet alleen op kantoor en thuis werd er rechtgestaan, gewandeld, gedanst en gesport, ook in de klas en op de speelplaats werd er extra veel...
Read more

Vitaz ondertekent VerV Charter Ergonomie in de zorg

Bij de start van de ergonomiemaand vond bij Vitaz, een ziekenhuis in en rond Sint-Niklaas, de officiële ondertekening van het VerV-charter plaats. Dit is een belangrijk moment in het engagement van het ziekenhuis voor ergonomie en duurzame zorg. Het werd een warm onthaal en...
Read more

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" - 27/01/26

Op 27 januari opent VerV het nieuwe jaar met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Tijdens dit netwerkevent blikken we terug op succesverhalen van het afgelopen jaar. Een mix van theorie en praktijk, toegepast op kantoor, zorg en industrie maakt er steeds weer een...
Read more

Intervisie "Ergonomie logistiek" - 01/10

Op 1 oktober openden we de maand van de ergonomie met een online intervisie over "Ergonomie in logistieke magazijnen". Hierin werden ergonomische oplossingen overlopen bij de verschillende taken in de logistiek. De focus ligt daarbij wel op de manuele handelingen. Hieronder vind je een overzicht...
Read more

Webinar "Minder zitten op kantoor"

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond minder zitten op kantoor. Tijdens deze webinar deelden Sofie Compernolle (UGent) en Jen Vanherle (UHasselt) hun nieuwste inzichten van lang stilzitten en hoe we dit kunnen doorbreken.  Ze gaan dieper...
Read more

Webinar "Minder zitten op school" - 09/10

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond "Minder zitten op school". Ook op school kan men immers het zitten regelmatig onderbreken of afwisselen. Tijdens deze webinar duik je volledig in het SWEEP-verhaal. Je leert niet alleen het project beter...
Read more