Realisations

1. Gathering and sharing information

1.1. Seminars
VerV organises 5 seminars each year. A new years seminar reflects on good practises of the previous year. There are three seminars or "ergodays" with a regular theme: office, healthcare and industry. A masterclass focusses explores a specific topic for the experts in ergonomics.

1.2. Newsletter
Each month a newsletter is sent to 450 interested subscribers. In this way members are informed about the activities of the society and recent news facts of ergonomics. Every newsletter there is a portrait of a member to get know each other somewhat better.
 
1.3. Practical guidelines
VerV also developed practical guidelines around office design and the risk assessment of patient handling. In the working groups a consensus is discussed. The relevant organisations and companies are also invited to give input.
 
2. Collaborating in the organisation of ergonomics courses
 
2.1. Basic course in ergonomics
VerV has developed a learning pathway with attainment targets. In this way the base of ergonomics is determined that every health and safety officer master should achieve. For the existing officers VerV organises this course seperately to update their knowledge.
 
2.2. Specialisation course at academic level
In 2017 a new specialisation course in ergonomics at academic level started in Flanders. The content is based on the educational requierements to become a European Ergonomist. It is a combination of theory and practise with self study and learning on the workfloor.
 
3. Bringing together ergonomists
 
3.1. Largest network of ergonomists in Belgium
VerV is the largest network of ergonomists in Belgium. Since the foundation in 2016 the society underwent a rapid growth. Strategy is stimulating communication and exchanging information between the members.
 
3.2. Cooperation with the healthy and safety society
There is also a formal cooperation with Prebes, a society of 6000 health and safety officers. In this way the message of ergonomics reaches a large public. VerV also provides the speakers around ergonomics at their quarterly event.
 
4. Advise policy makers
 
To advise the policy makers, VerV is associated with Cobeprev. This is a consortium of all professional societies in Belgium around wellbeing at work. Joining the forces and supporting each other, the consortium advices with a stronger voice the government, educational stitutes and other external partners.
 

Nieuws

Maak kennis met de werkgroep zorg bij VerV

Maak kennis met de meewerkende leden van de werkgroep zorg bij VerV. Ontdek hun rol binnen de werkgroep en hun ervaringen m.b.t. ergonomie. Filip Buckens Wie ben je en waar werk je? Ik werk als ergonoom op de Preventiedienst in het Universitair Ziekenhuis te Gent. Wat is je geschieden of traject...
Read more

Franstalige webpagina

VerV heeft sinds kort een Franstalige webpagina: www.verv.be/fr/ Neem zeker eens een kijkje door op de Franse vlag te klikken links onderaan in het navigatievenster. Bovendien werden de praktijkrichtlijnen “ kantoorinrichting ” en “verplaatsen van personen” vertaald in het...
Read more

Directives pratiques sur le déplacement de personnes

Le groupe de travail « soins » de VerV a élaboré une directive de pratique sur le déplacement de personnes. Les principes peuvent être appliqués aux différents secteurs des soins de santé : le secteur hospitalier, les maisons de repos et de soins, les soins à domicile et le secteur des personnes...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen"

De werkgroep zorg heeft een praktijkrichtlijn rond het verplaatsen van personen opgesteld. Begin 2019 is een tweede druk verschenen en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over vijf principes m.b.t. het verplaatsen van personen in de...
Read more

Verslag hoe ergonomen thuis werken

Met Corona zijn ook ergonomen structureel gaan telewerken van thuis uit. Een bevraging van de VerV leden hierover leverde interessante resultaten op. De meeste ergonomen hadden immers reeds ervaring met telewerken. Voor 44% was dat occasioneel, in noodgevallen of om een verslag thuis af te werken....
Read more

Ergonomie en social distancing op kantoor

Hoe kan het beter met anderhalve meter? Het advies in deze affiches is bedoeld voor werkgevers en preventieadviseurs bij het implementeren van social distancing op kantoor.  Volgende thema's komen aan bod in de affiches:  1. Gezond TELEWERKEN wordt de norm.   Bij de...
Read more

Ergonomics and social distancing at the office

There is brilliance in keeping your distance. The advice in  these posters  is intended for employers and prevention advisors when implementing social distancing in the office. The following themes are covered in the posters: 1. Healthy TELEWORKING is the new normal. At the start of the...
Read more

L’ergonomie et la distanciation sociale au bureau

Bien accueilli à un mètre et demi. Les conseils de ces affiches sont destinés aux employeurs et aux conseillers en prévention lors de la mise en œuvre de la distanciation sociale au bureau. Les thèmes suivants sont abordés dans les affiches: 1) Le TÉLÉTRAVAIL sain devient la norme. Au...
Read more

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Read more

Franstalige praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De werkgroep kantoor heeft in 2019 een praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting opgesteld. Deze praktijkrichtlijn werd zopas vernieuwd en nu is er ook een Franstalige versie beschikbaar. De praktijkrichtlijn is een consensus over 5 basisstellingen rond werken op kantoor. Ontdek de Franstalige...
Read more