Praktijkrichtlijn Ergonomie in het secundair onderwijs

Met het nieuwe schooljaar lanceert VerV een nieuwe praktijkrichtlijn rond Ergonomie in het secundair onderwijs. Aan de hand van vijf stellingen wordt aan de directie duidelijk gemaakt wat ergonomisch werken op een school betekent. Samen met de leerkrachten kunnen ze dan  inspiratie vinden in de praktijkvoorbeelden. Voor de leerlingen tenslotte is er per stelling een poster voorzien om ook hen bewust te maken. 

VerV praktijkrichtlijn "Ergonomie in het secundair onderwijs" (.pdf)

Elke leerling heeft recht op meubilair op maat
Voor een goede zithouding moet een leerling beschikken over een stoel en schoolbank op zijn of haar maat. Dat betekent dat in een klas verstelbare tafels of meerdere maten van tafels en stoelen aanwezig zijn. Een hellend tafelblad zorgt voor een goede houding van de rug en nek.

Elke leerling moet het zitten elke 30 minuten kunnen onderbreken
Minder zitten en meer bewegen is ook een uitdaging op school. Met de aanwezigheid van (zit-) statafels in de klas, biedt men de mogelijkheid om zitten en staan af te wisselen tijdens de les. Minder zitten en meer bewegen kan bovendien op, rond, buiten en naar de lesplek.

Een boekentas weegt maximaal 10% van het eigen lichaamsgewicht
Een rugzak is de beste manier om schoolmateriaal te dragen. Een rugzak met compartimenten, verstevigde rug, brede en beklede schouderbanden houden het gewicht dicht bij het lichaam. Voor een goede houding blijft het gewicht van de rugzak best beperkt tot 10% van het lichaams– gewicht. Daarvoor zijn lockers op school een must.

Het laptopgebruik op school blijft beperkt tot 2u per dag
Om te leren met focus en om te pauzeren met beweging en interactie, is er voor de GSM tijdens de schooluren geen plaats. Gezond leren betekent ook dat men maximaal twee uur per dag op school met de laptop werkt. Een collectieve IT infrastructuur voorziet een bureautafel met een afzonderlijk scherm, toetsenbord en muis. Dat geldt ook voor de leerplek thuis.

Elke leerling volgt onderwijs in een gezonde omgeving
Een klaslokaal heeft voldoende oppervlakte en laat een flexibele opstelling van meubilair toe. Een minimale gemiddelde verlichtingssterkte van 500 Lux en een CO2 concentratie van minder dan 900 ppm zorgen voor een gezonde klasomgeving. Een goede verstaanbaarheid in heel het klaslokaal vereist een akoestische bekleding van plafond en muren.

 

 

* Bekijk ook:
Praktijkrichtlijn verplaatsen van personen
Praktijkrichtlijn kantoorinrichting
Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

 

Nieuws

Webinar "Hoe TOP werk jij?"

Op 11 mei organiseerde VerV een webinar "Hoe TOP werk jij?". Deze campagne uit Nederland is gericht op het aanpakken van lichamelijke belasting. TOP leert je kijken naar efficiënte oplossingen: Techniek - Organisatie - Persoonlijk. Frank Krause van TNO geeft aan de hand van voorbeelden een...
Lees meer

CCT 149 sur le télétravail obligatoire

La nouvelle CCT 149 définit les principes et le cadre de référence concernant le télétravail obligatoire ou recommandé et s’applique aux entreprises qui n’avaient pas encore élaboré de régime de télétravail. Ils y sont maintenant obligés. Le télétravail volontaire reste régi par la CCT 85 pour le...
Lees meer

CAO 149 over verplicht telewerken bij Corona

De nieuwe CAO 149 legt de principes en het referentiekader omtrent verplicht of aanbevolen telewerk vast voor werkgevers die nog geen afspraken rond telewerk hadden vastgelegd. Zij worden hier nu toe verplicht. Het vrijwillige telewerk blijft geregeld door CAO 85 voor structureel telewerk en de wet...
Lees meer

Jolien Maes wint VerV Ergonomieprijs 2020!

De VerV Ergonomieprijs zet elk jaar een ontwerp, eindwerk of project in de kijker. Winnaar van de Ergonomieprijs 2020 was Jolien Maes van Attentia. In haar eindwerk voor preventieadviseur ergonomie deed ze een 3D houdingsanalyse in een supermarkt om de zinvolheid van jobrotatie te onderzoeken. De...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2020

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2020 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2020 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2020: 1. 3D...
Lees meer

Ergoday industrie "Prestatie en ergonomie" - 20/04

De Ergoday Industrie met als thema "Prestatie en ergonomie" vond plaats op 20 april 2021 in de namiddag. Doel van deze online studiedag was om toe te lichten hoe ergonomie een positieve impact heeft op de prestatie door het optimaliseren van processen. Topsprekers gaven een kader, alsook concrete...
Lees meer

Webinar "3D houdingsanalyse" - 25/02

Houding is de meest zichtbare risicofactor van ergonomie. Toch kan men deze vandaag ook objectief meten in 3D. Deze webinar toont aan de hand van voorbeelden uit de praktijk hoe men de resultaten kan interpreteren, visualiseren of zelfs gebruiken om de totale lichaamsbelasting te...
Lees meer

Webinar "Hoe juiste hulpmiddel kiezen in de zorg" - 04/03

Op 4 maart 2021 organiseerde VerV een webinar rond het kiezen van het geschikte hulpmiddel in de zorg. Op de markt bestaat een heel gamma aan hulpmiddelen over de verschillende merken heen. Toch bestaan er websites zoals GoedGebruik, Scouters en KOC die helpen een goede keuze te maken. Tijdens...
Lees meer

Webinar "Active workplace certification" - 12/02

Active workplace certification is een Europees onderzoeksproject dat meer beweging op het werk wil creëren door een gestructureerde aanpak. De Artevelde Hogeschool is de Belgische partner in het project, waarbij de uitdaging ligt in de vertaalslag van de literatuur naar de...
Lees meer

Intervisie "Multi KIM" - 17/12

Op 17 december 2020 hield VerV een online oefensessie over de "Multi KIM". Eind dit jaar verschenen immers nieuwe interactieve documenten van KIM: KIM interpolatie en multi KIM. Enerzijds waren er de individuele KIMs waarbij men in een invulbaar pdf document makkelijker de tussenliggende waardes...
Lees meer