Praktijkrichtlijn Ergonomie in het secundair onderwijs

Met het nieuwe schooljaar lanceert VerV een nieuwe praktijkrichtlijn rond Ergonomie in het secundair onderwijs. Aan de hand van vijf stellingen wordt aan de directie duidelijk gemaakt wat ergonomisch werken op een school betekent. Samen met de leerkrachten kunnen ze dan  inspiratie vinden in de praktijkvoorbeelden. Voor de leerlingen tenslotte is er per stelling een poster voorzien om ook hen bewust te maken. 

VerV praktijkrichtlijn "Ergonomie in het secundair onderwijs" (.pdf)

Elke leerling heeft recht op meubilair op maat
Voor een goede zithouding moet een leerling beschikken over een stoel en schoolbank op zijn of haar maat. Dat betekent dat in een klas verstelbare tafels of meerdere maten van tafels en stoelen aanwezig zijn. Een hellend tafelblad zorgt voor een goede houding van de rug en nek.

Elke leerling moet het zitten elke 30 minuten kunnen onderbreken
Minder zitten en meer bewegen is ook een uitdaging op school. Met de aanwezigheid van (zit-) statafels in de klas, biedt men de mogelijkheid om zitten en staan af te wisselen tijdens de les. Minder zitten en meer bewegen kan bovendien op, rond, buiten en naar de lesplek.

Een boekentas weegt maximaal 10% van het eigen lichaamsgewicht
Een rugzak is de beste manier om schoolmateriaal te dragen. Een rugzak met compartimenten, verstevigde rug, brede en beklede schouderbanden houden het gewicht dicht bij het lichaam. Voor een goede houding blijft het gewicht van de rugzak best beperkt tot 10% van het lichaams– gewicht. Daarvoor zijn lockers op school een must.

Het laptopgebruik op school blijft beperkt tot 2u per dag
Om te leren met focus en om te pauzeren met beweging en interactie, is er voor de GSM tijdens de schooluren geen plaats. Gezond leren betekent ook dat men maximaal twee uur per dag op school met de laptop werkt. Een collectieve IT infrastructuur voorziet een bureautafel met een afzonderlijk scherm, toetsenbord en muis. Dat geldt ook voor de leerplek thuis.

Elke leerling volgt onderwijs in een gezonde omgeving
Een klaslokaal heeft voldoende oppervlakte en laat een flexibele opstelling van meubilair toe. Een minimale gemiddelde verlichtingssterkte van 500 Lux en een CO2 concentratie van minder dan 900 ppm zorgen voor een gezonde klasomgeving. Een goede verstaanbaarheid in heel het klaslokaal vereist een akoestische bekleding van plafond en muren.

 

 

* Bekijk ook:
Praktijkrichtlijn verplaatsen van personen
Praktijkrichtlijn kantoorinrichting
Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

 

Nieuws

Ergoday zorg 2021

De Ergoday zorg vond dit jaar nog online plaats op 22 oktober 2021. De opnames vind je hieronder: Turn-Only-Once zorgconcept Jo Declercq, ComfortCare Welke ergonomische meerwaarde & zorgefficiëntie kan men verkrijgen door een no-tech radicaal vernieuwende & innoverende dienstverlening...
Lees meer

Bouwen aan een ergonomiecultuur

De risicoanalyse is een belangrijke tool om te evolueren van een reactieve naar een proactieve ergonomiecultuur. Door structureel de ergonomische risico’s van alle werkposten of taken te kwantificiren, pakt men fysieke overbelasting aan nog voor de klachten zich manifesteren. In de...
Lees meer

Ergoday kantoor (online)

De Ergoday Kantoor van 2021 was een succes. Enerzijds werd teruggeblikt op de risicoanalyse beeldschermwerk, anderzijds was er de blik vooruit naar het hybride werken. Hieronder vindt u de presentaties, de opnames zijn op komst. Wetgeving risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken Tom Peerboom,...
Lees meer

Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

VerV, de beroepsvereniging voor ergonomie, heeft een praktijkrichtlijn ontwikkeld die aan de hand van 5 stellingen beschrijft hoe de risicoanalyse ergonomie er uitziet, welke elementen ze bevat en welke actoren betrokken zijn. "Een risicoanalyse ergonomie is een kompas naar gezond en efficiënt...
Lees meer

Directives pratiques: Analyse des risques ergonomiques

VerV, l’association professionnelle de l’ergonomie, a élaboré une directive pratique, qui décrit en 5 points à quoi ressemble une analyse des risques ergonomiques, quels sont ses composants et qui sont les acteurs impliqués. ...
Lees meer

Webinar "praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie" - 29/06

Naar aanleiding van de nieuwe praktijkrichtlijn "Risicoanalyse Ergonomie" organiseerde VerV op 29/06 een webinar om meer toelichting te geven over de vijf stellingen en hoe ze tot stand kwamen. De risicoanalyse ergonomie onderscheidt 12 ergonomische risico's Een participatieve aanpak zorgt voor...
Lees meer

De risicoanalyse ergonomie onderscheidt 12 ergonomische risico's

De praktijkrichtlijn “Risicoanalyse ergonomie” beschrijft in vijf stellingen de inhoud en criteria van een risicoanalyse ergonomie. Een eerste consensus is dat de risicoanalyse ergonomie 12 ergonomische risico’s onderscheidt. Bij eenzelfde taak kunnen meerdere ergonomische risico’s voorkomen. Het...
Lees meer

Webinar "Gezond telewerk"

Het Provinciaal Veiligheidscomité Limburg organiseerde op 27/04 een webinar rond "gezond telewerk". Het thuiswerken werd daarbij bekeken vanuit de wetgeving, ergonomie, psychsociale aspecten en vitaliteit. Voor VerV bezorgden volgende leden de inhoudelijke bijdrage voor ergonomie: Mathias De Waele,...
Lees meer

Portret Bram Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Bram Van de Velde, preventieadviseur ergonomie voor regio Oost-Vlaanderen bij Idewe. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie?  1. Wie ben je, waar werk...
Lees meer

Portret Jolien Maes

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jolien Maes, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Met haar eindwerk heeft ze de VerV Ergonomieprijs van 2020 en de bijhorende zit-sta tafel van BakkerElkhuizen...
Lees meer